Katt och höns/kaniner/ankor mm

Ainon

Trådstartare
Vi tänker skaffa katt till sommaren då vi behöver lite hjälp med möss och sen så är det ju mysigt med en gårdskatt.

Tanken är att det ska vara en utekatt. Ska få en lucka in till pannrummet/omklädningsrummet i garaget där det då finns nån bädd och mat.
Är det ok för en katt?

Bör man skaffa två katter samtidigt?

Vi har höns, ankor och kaniner som går fritt och i hägn. Kan man få katten att låta bli dem och deras ungar genom att ex vänja katten på nåt sätt som unge? (men samtidigt ska den/de ta massa möss)

Vi tänker skaffa katt till sommaren då vi behöver lite hjälp med möss och sen så är det ju mysigt med en gårdskatt.

Tanken är att det ska vara en utekatt. Ska få en lucka in till pannrummet/omklädningsrummet i garaget där det då finns nån bädd och mat.
Är det ok för en katt?

Bör man skaffa två katter samtidigt?

Vi har höns, ankor och kaniner som går fritt och i hägn. Kan man få katten att låta bli dem och deras ungar genom att ex vänja katten på nåt sätt som unge? (men samtidigt ska den/de ta massa möss)

Två katter och jag skulle nog tillåta innevistelse, ffa för att ha stenkoll på att katten mår bra. Dessutom gillar katter att komma in och mysa när det blir lite kallare utomhus och det finns inget mysigare än en spinnande katt på magen :love:

Vad gäller fråga nummer 2. Nej, aldrig en katt tillsammans med frigående höns, kaniner eller liknande. Det är att bädda för en katastrof. Katter är jägare och det kommer man aldrig ifrån. Även om katten lämnar dina djur ifred en längre tid så kommer du förr eller senare få ett blodbad, det bara är så katter fungerar. För inte så länge sedan var det någon på Vuxna som hade råkat ut för just det, att deras kanin blivit dödad av katten. Så om du inte fixar rejäla och säkra hönsgårdar, burar och liknande skulle inte jag skaffa katt.

Har aldrig haft mer än 1 katt i taget och med tanke på att gästande katter har inte mottagits med varmtas så känns det som sällskap inte varit poppis.

Katter jag haft har varit små så vuxna fjäderfä och kaniner har vägt betydligt mer och inte blivit av med vuxna men ungar har gått åt där katten kommit åt.

Våra katter är livrädda för både ankorna och hönsen, de få gånger som de kommer i närheten av fjäderfänas territorium blir de antingen jagade och utkacklade eller klättrar snabbt upp på närmaste människa. Kaniner finns inga men förra katten var väldigt intresserad av kaninen vi hade då. Mindre läskiga och roligare att jaga gissar jag på.

Du får väl testa och se, alla katter och djur är olika:up:

Vuxna djur är nog inget större problem, mina hundar och katter försöker inte ens, men kycklingar och kaninungar hade jag inte varit lika säker. Vad det gäller att ha en katt som enbart utekatt som aldrig får komma in tycker jag det är bättre att du skaffar vanliga musfällor. :down:

@Ainon de kan bli väldigt ensamma om de enbart ska bo själva ute i någon byggnad /stallet beroende på hur situationen är. Men självklart går det - om ni är noga med att den verkligen bor gott - uppvärmd sovplats och ni umgås mycket med den/är i stallet och på gården mycket över dygnet . Ser utifrån det senare inget problem .

Jag har aldrig varit med om att våra stallkatter någonsin intresserat sig för höns/ankor/vuxna kaniner . Känner ingen som heller haft det problemet .

Ungar däremot kan säkert vara ett problem och jag hade inte velat experimentera med det alls.

@Ainon de kan bli väldigt ensamma om de enbart ska bo själva ute i någon byggnad /stallet beroende på hur situationen är. Men självklart går det - om ni är noga med att den verkligen bor gott - uppvärmd sovplats och ni umgås mycket med den/är i stallet och på gården mycket över dygnet . Ser utifrån det senare inget problem .

Jag har aldrig varit med om att våra stallkatter någonsin intresserat sig för höns/ankor/vuxna kaniner . Känner ingen som heller haft det problemet .

Ungar däremot kan säkert vara ett problem och jag hade inte velat experimentera med det alls.

Ja vi är ju mestadels ute på gården och håller på. Tanken var att den/de skulle vara "ladugårdskatter" men att göra en lucka även till omklädningsrummet/pannrummet i garaget eftersom det där är riktigt varmt och mysigt (18 grader året om). Men mår katten/katterna inte bra av att bara vara ute så får vi väll omvärdera situationen, är inte ute efter någon "kelkatt" utan mer katt utifrån dess funktion som skadedjursbekämpare (likt hönsen, ankorna och kaninerna som vi har som mat-, gödselproducenter och ogräsrensare), smiter katten in i huset ibland är det inte hela världen men vill helst inte ha kattlåda osv inne i huset.

Ja vi är ju mestadels ute på gården och håller på. Tanken var att den/de skulle vara "ladugårdskatter" men att göra en lucka även till omklädningsrummet/pannrummet i garaget eftersom det där är riktigt varmt och mysigt (18 grader året om). Men mår katten/katterna inte bra av att bara vara ute så får vi väll omvärdera situationen, är inte ute efter någon "kelkatt" utan mer katt utifrån dess funktion som skadedjursbekämpare (likt hönsen, ankorna och kaninerna som vi har som mat-, gödselproducenter och ogräsrensare), smiter katten in i huset ibland är det inte hela världen men vill helst inte ha kattlåda osv inne i huset.
Fast man behöver inte ha låda inne om man har en katt som är van att gå ut, de flesta katter som har möjlighet kommer in och äter och sover och går sedan ut igen och gör sina behov ute.

Jag tycker inte att det är okej att en katt bara har tillgång till pannrum. Dessutom rekommenderas det att du håller katten instängd första tiden så den lär sig vad som är hem. Hade du tänkt skaffa kattunge är det ännu viktigare att den hålls inne tills den blir kastrerad.

Katter är renliga, bara de var vart toan är (ute) så är det inga problem. Ni kan ju ha en toalåda inne för akutkisseri bara, är katten van att vara ute så kommer den troligen inte använda innelådan särskilt ofta ändå så det kommer inte krävas av massa städning.

Jag har jobbat på lantgård, där fanns ett gäng katter och olika fjäderfä, vi hade aldrig problem med att katterna gick på höns eller ankor. De gick inte på kycklingarna heller. Men vi kanske hade tur bara.

Två katter kan vara bra, om ni ändå ska köpa/adoptera dem tillsammans. Är de uppvuxna ihop så sällskapar de och kan försvara reviret tillsammans. Håller i övrigt med övriga om att katterna bör få komma in vid behov, om inte annat så för att de ska vara lätta att hantera vid ev avmaskning/kastering/vet. undersökning etc. Men ni kan ju ge maten i ladugården, och uppmuntra dem att vara där med ordentliga sovplatser etc.

Liknande trådar

Katthälsa Hej, skriver denna tråden i hopp om att få andras tankar kring min situation, kanske finns det någon som varit eller är i samma sits...
2
Svar
32
· Visningar
7 087
Senast: canine
·
Däggdjur Vi skaffade ju en kanin i höstas (skrev en liten tråd då) och det går bra. Det är en dcärgvädurshane som blir 2 år i mars. Han bor...
Svar
11
· Visningar
2 252
Senast: Martenix
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 684
Katthälsa Startar en egen tråd istället för att ta över en annan tråd jag började skriva i. :D Jag funderar starkt på att skaffa katt! :banana...
Svar
1
· Visningar
717
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama