Katt och gnagare i samma lägenhet?

Sv: Katt och gnagare i samma lägenhet?

Mina förra katter reagerade nämligen på ett "neeeej", lågmält som högre, med att titta på mig i en sekund med en "vad fan vill du, apskaft?"-blick innan de fortsatte med vad-det-än-var-de-inte-fick-göra. :angel:

:rofl:

Katter är verkligen kungar i sitt eget hem, alltid :D
 
Sv: Katt och gnagare i samma lägenhet?

Jag har haft både katt, kanin och marsvin tillsammans och det fungerade finfint. Katten var alltid snäll mot gnagisarna, det enda som var känsligt var om kaninen skuttade förbi hans skål, då kunde det fara fram en tass :D
 
Sv: Katt och gnagare i samma lägenhet?

Hej. Jag har min katt ihop med kanin, Min katt valde att föda sina bebisar på kaninburens tak :) Inget kaninen uppskattade speciellt mycke :P Har aldrig haft problem med katt-kanin tillsamans :)
 
Sv: Katt och gnagare i samma lägenhet?

Kompisen har 2 chinchillor i en väldigt stor bur i vardagsrummet och 4 katter och ingen av katterna bryr sig om chinchillorna mer än tittar lite på buren när dom är aktiva.
 
Sv: Katt och gnagare i samma lägenhet?

Här bor : 1 hund. 1 kanin. 2 katter och numera 1 hamster.
Det funkar nästan bra. Första hamstern förolyckades på något mystiskt vis, det kan ha varit en av katterna så nu får hamstern vara i badrummet när vi inte är hemma och på natten.

Kaninen hoppat lös när vi är hemma. Nu går det bra men ett tag så var katterna lite väl nyfikna....men det har gått över.

Hunden bryr sig inte över huvudtaget.
 
Sv: Katt och gnagare i samma lägenhet?

kl

Den här tråden påminner mig om när jag var kattvakt. Detta var under perioden då jag hade en kanin inne, som brukade springa lös så fort jag var hemma och vaken. Var väl hemma första dan eller nåt för att se till att katten lät kaninen vara i buren. Inga problem. Kaninen fick för säkerhetsskull en filt över en del av buren men det sket han i :p Katten brydde sig inte.

Släpper sen ut kaninen. Vad händer? Jo, katten blir rädd. Vägrade befinna sig på golvet om kaninen var där, typ.
Vid ett tillfälle satt kaninen på sängen, katten började leka med nåt och blir rädd när det som "nåt" (kan ha varit en mobilladdare) sitter ihop med ramlar i golvet. Katten tar ett språng upp på sängen, ser kaninen, tar ett ännu större språng och springer genom lägenheten (etta) till sin trygga stol.
Vid ett annat tillfälle skulle kaninen jaga undan katten eftersom kaninen ville gosa.
Gud vad jag skrattade... Kaninen fick dock inte vara ute lika mycket som vanligt under den här perioden, så att katten inte skulle bli stressad :p

Dock är alla olika, jag vet katter som gärna jagar både kaniner och mindre djur om de får chansen.

Men med dina (TS) förutsättningar tror jag absolut det skulle gå.
 
Sv: Katt och gnagare i samma lägenhet?

Jag har katt och ökenråttor och det fungerar bra, ökenråttorna bor i ett akvarium med rejäla trälock så katterna kan inte komma åt dem. Det händer att de sitter och spanar på ökenråttorna ibland när de är synliga (de spenderar mesta tiden nere i sina gångar), men oftast bryr de sig inte alls.

Hade ökenråttorna i en dunabur (med gallertak) ett tag och då hade jag buren i ett annat rum med stängd dörr för att det inte skulle finnas någon risk att katterna kom åt dem med klorna/välte buren. Råttorna är inte ett dugg rädda för katterna så skulle säkert kunnat hända att de sträckte sig upp och nosade om en katt skulle försöka få in tassen.

Kanin och katt hade vi när jag var yngre och då var katten rädd för kaninerna :p
 
Sv: Katt och gnagare i samma lägenhet?

toppsi2.jpg

:angel:
 
Sv: Katt och gnagare i samma lägenhet?

Jag antar att du faktiskt har en aning om hur många gånger jag hittade katten sovandes inne i kaninburen. Mjukt och varmt ju! Kaninen skitförbannad :p
 
Sv: Katt och gnagare i samma lägenhet?

Hade kanin när mina katter flyttade in och det gick bra, en av katterna var dominat "alfahane" och den andra lite undergiven men ändå tuff hona. Kanin i fråga var undergiven. Hände ibland att hanen ställde sig över kaninen men kaninen mellan benen, spände åt benen runt kaninen och sedan la sig ned på sidan så kaninen också hamnade på sidan vilket såg sjukt komiskt ut :D. Men det hände kanske tre gånger och alla tre djuren "umgicks" tillsammans.

Min kanin dog och några år senare flyttade en ny kanin in. Kaninen äääälskade katterna och stalkade dem :D. Honan och min kanin blev t.o.m goda vänner när katten lärt sig att min kanin inte var så farlig trots att hon var väldigt närgången. Hanen brydde sig knappt om henne. Min honkatt gick t.o.m. och letade efter kaninen när hon gick bort.

Första kaninen hoppade fritt på övervåningen, min andra kanin bodde på balkongen men spenderade största delen av dygnet fritt inne. Honkatten spenderade många timmar på balkongen efter att min kanin gick bort :(. Så i mitt fall funkade det bra.
 
Sv: Katt och gnagare i samma lägenhet?

Haha, vilken vändning! :D

Tack ska ni ha för alla svar, och kul att det gått så bra i så många fall! Låter ju helt klart som om det här är något som är värt att testa. Innan jag skaffar någon katt ska jag dock se till att ha en plan B för om det inte skulle fungera, dvs. komma överens med någon vän/släkting om övertagande av katten, så jag i sådana fall slipper riskerna och stressen med någon akut försäljning.

Det är väl kanske en dum fråga, men finns det några raser som anses ha mindre jaktinstinkt än andra?
 
Sv: Katt och gnagare i samma lägenhet?

Hon födde sina ungar i en marsvinsbur :D (dagen innan hon skulle kastreras)
så sent som igår hittade jag henne där igen. Fast svinen tuggar ju på pälsen
(typ morrhåren :p)
 
Sv: Katt och gnagare i samma lägenhet?

Våran kanin förföljer också katterna. Särskilt hanen är kaninen väldigt förtjust i. Hankatten brukar sitta och peta med tassen på kaninen som för att försöka klura ut vad det är för en konstig filur. Ser jättekul ut :D

Katterna ligger gärna i soffan på kvällarna när vi ser på tv och då hoppar ofta kaninen upp till dem. Innan var han nästan aldrig i soffan så helt klart vill han vara med sina kattisar.

Vi hade tidigare en honkanin som sällskap till honom med henne var han inte lika intresserad av som han är av katterna. Han kanske tror att han är en katt :confused:
 
Sv: Katt och gnagare i samma lägenhet?

Hade en kanin innan som verkade tro det... Det var han och katten som lekte, åt och sov ihop. Men sen dog kaninen, katten sprang omrking och letade efter kaninen. Och när vi skaffade ny kanin var den inte alls intressant som polare.
 
Sv: Katt och gnagare i samma lägenhet?

vi har tre katter och framtill förra veckan ett marsvin. inga problem. marsvinet kom till oss när han var vuxen. då hade vi två vuxna katter från förr + tog en kattunge. de vuxna katterna var från början rädda för marsvinet, medan kattungen sov i hans bur.. då vi köpte hus fick marsvinet ett eget rum brevid köket där hans bur stod. den var alltid öppen så han kunde springa fritt i köket. katterna gjorde aldrig nåt med marsvinet förrutom att slå honom lite med tassen då han åt deras mat, men marsvinet brydde sig inte;) kan tilläggas att alla katter är riktiga jägare som äter allt ute, men torsten rörde dom aldrig. kattungen gillade marsvinet bäst, han låg oftast i buren med honom inburrad i höet:love:

jag skulle gärna skaffa två nya marsvin för jag vet att det inte är nåt problem med katterna.

vi hade hand om en kanin i en månad då matte var på resa. katterna hatade honom för han jagade runt efter dom i lägenheten, hoppade upp på deras ryggar.. en gång tog katten strypgrepp på kaninen och sparkade. när vi skillde åt dom var kaninen på katten igen. vi blev tvugna att "låsa" in kaninen, annars hade den nog dött....marsvinet däremot blev stundtals tvättad av den ena katten.
 
Senast ändrad:
Sv: Katt och gnagare i samma lägenhet?

Vi hade först en hund, skaffade sedan marsvin och sist katt. Kan säga att det är vår hyperaktiva stresshund som är värst och ska hoppa, slicka, pussa och vara med överallt och som djuren inte gillar pga att han är så på och med en dålig energi. Katten däremot hoppade upp till marsvinen en dag när jag städade. Den buren hade inte ens tak det var bara en låda. Nu har dock marsvinen flyttat till en uppfödare. Katten gillade marsvinen mer än hunden men var ändå lite äcklad när de nosade på henne :D

hej-1.jpg
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
13 887
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Min älskade hund blev akut sjuk i tisdags natt och det fanns ingen annan lösning än att åka och ta bort honom. Nu känns det bara tomt...
2
Svar
37
· Visningar
4 003
Senast: Ajda
·
Övr. Katt Efter en flytt bor jag numera i lägenhet i utkanten av en stad, i närheten till landet och grönområden. Har eget stall 10 minuter med...
Svar
16
· Visningar
2 973
Senast: EmmaW
·
Övr. Hund Negativa kommentarer om vårt hundval undanbedes vänligt men bestämt. Jag är ute efter generella råd utifrån rådande omständigheter och...
Svar
16
· Visningar
2 431
Senast: Jenka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Oväntade saker ni finner läskiga
  • Hiss och diss del 5
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp