Katt och gnagare i samma lägenhet?

Riley

Trådstartare
Som rubriken kan antyda så undrar jag om någon har erfarenhet av katt och gnagare (i det här fallet degus och chinchillor) i samma lägenhet? Är det dömt att misslyckas, eller finns det någon möjlighet om man skaffar en ung katt, dvs. så få veckor som möjligt över 12, och som kanske inte varit utomhus/fått chansen att lära sig ta råttor och dylikt?

Jag är väldigt sugen på att ha katt igen men är ju väldigt tveksamt inställd till om det skulle fungera.
 
Sv: Katt och gnagare i samma lägenhet?

Ska väl kanske förtydliga lite... först och främst, någon kattass kommer inte in genom gallret till burarna (som dessutom är ombyggda garderober/skåp, dvs. har bara galler på ena sidan), och att katt/erna skulle naturligtvis stängas in i ett annat rum när smådjuren är ute och springer. Jag tänkte mer på om det är möjligt att på något vis lära en katt att ignorera, eller åtminstone inte försöka anfalla/jaga dem när de sitter i burarna. Även om de inte kan skada smådjuren vill jag ju självklart inte att de stressar dem sönder och samman.
 
Sv: Katt och gnagare i samma lägenhet?

Det kan funka med fåglar i alla fall, och normalt jagar ju katter lika gärna fåglar som gnagare. Jag känner till katter som kan samexistera med höns och kycklingar som är frigående (även om hönsen kan bita ifrån så borde ju kycklingarna vara lätta att plocka). Det känns som att katterna på något sätt förstår att dessa djur också är husdjur. En av dessa katter har faktiskt tagit en fasanhona en gång (+ mängder med småfåglar och möss/råttor) så jaktinstinkten finns ju bevisligen.

Själv hade jag nog inte vågat chansa, men omöjligt är det kanske inte.
 
Sv: Katt och gnagare i samma lägenhet?

Jag har haft marsvin och katt ihop och det var inga problem. Katterna var lite nyfikna som ungar men när de väl hade lärt sig att man inte var närgången (enbart tillsägelser) så var det inga problem. Jag hade buren på golvet så de var tvungna att lära sig att de inte fick springa runt buren för då hade de ju stressat den lille.

Kan du stänga till det rummet när du inte är hemma som burdjuren är i så att katten inte kan störa dem när du inte är hemma? Isåfall så ser jag inget problem.

Min hund som gärna jagade harar ute om han fick (vilket han givetvis inte fick) lät våra kaniner vara ifred även om de hoppade under magen på honom. Marsvinet tittade han bara på genom burgallret och struntade sedan i honom.
Ta sorkar ute var däremot en favoritsysselsättning...

Djuren inser ju vad som är djur tillhörande matte och vilka som är ok att ta, iallafall har alla mina djur gjort det. Men, givetvis tar man ju inga onödiga risker.
 
Sv: Katt och gnagare i samma lägenhet?

Lånar din tråd lite, hoppas det är okej.

Bara av ren nyfikenhet undrar jag om någon har erfarenhet av att ha katt och kanin tillsammans?
 
Sv: Katt och gnagare i samma lägenhet?

Det funkar :)

Har haft katt/marsvin och katt/råttor, de skiljer på något underligt sätt på bytesdjur och husdjur :laugh:

Den ena katten, en jättestor skogiskorsning var runt 8 år när vi skaffade marsvinet. Han var ute/inne-katt och fångade både möss, sork och råttor. Marsvinet var inga problem, de brukade ligga o sova i soffan ihop, marsvinet kröp upp och kurade tätt intill katten. Det enda katten inte gillade var när marsvinet försökte tvätta hans öron eller tugga på morrhåren :angel:

Nästa katt, ren skogskatt, mus/råttfångare o ute/inne-katt , var ca 6 år när min dotter fick 2 st råttor, dem tittade katten inte ens åt när de var lösa. Inga försök att ta dem genom burgallret...
 
Sv: Katt och gnagare i samma lägenhet?

Jag har alltid haft katt och råttor samtidigt. :)

Det har funkat bra, men min katt var lite egen. Jag hittade henne som pyttekattunge övergiven och utsvulten så jag tog hem henne. Hon fattade aldrig riktigt att hon var katt.

Men hon och min första råtta kom riktigt bra överrens. De låg båda på mig och sov i soffan på kvällarna.
Hon försökte aldrig jaga/få fatt i någon av mina råttor, men det var bara Manson som hon blev riktigt 'vän' med. Men de kunde vara ute och kuta rundor och katten rörde dem aldrig. :)
Så visst kan det gå, med rätt katt.
 
Sv: Katt och gnagare i samma lägenhet?

Jag har katt med kanin och fågel och det har inte varit några problem. Jag skulle aldrig i livet lämna dem ensamma tillsammans i samma rum, men så länge jag varit med har alla skött sig.
 
Sv: Katt och gnagare i samma lägenhet?

Vi har två katter på 6 mån och en Kanin på två år. Det är det underbaraste i djurväg vi någonsin haft. De är helt fantastiska ihop och har jättekul.

Röken (kaninen) Är en hane av raserna dvärgkanin/ lejonhuvud och väger ca 2 kg. Katterna en hona och en hane väger väl 1½ kg nu. Knappt. Så änn så länge är Röken störst. Röken får hoppa fritt varje kväll och då har vi alla tre djuren i soffan och de har rallytävlingar på golvet. Katter och kanin turas om att jaga och de dras till varandra. Ibland ligger de i soffan ihop. Särskilt katthanen Knutte är väldigt förtjust i Röken. Är buren öppen går han även in där och lägger sig :D Han räcker ofta ut sin tass och "klappar" försiktigt på Röken. Ser urfestligt ut.

Förr har jag haft katt och hamster samtidigt i lägenhet och eftersom buren var säker så var det inga problem. Hade även underlater ihop med den katten. Men det var iofs en väldigt snäll katt.

Men jag ser inga problem i att blanda djuren så länge de är säkra. Man behöver ju inte släppa ut smågnagare när katten är inne. Man kan kanske ha den i sovrummet el liknande om småttingarna måste komma ut en stund.
 
Sv: Katt och gnagare i samma lägenhet?

Hehe...undrar hur den avkomman kommer att se ut :rofl: :rofl: :rofl:

Våran kanin (och även katterna) är tack och lov kastrerade.

Men fy en så liten bur den arma kaninen hade :cry: Inget kul liv i en sån bur.
 
Sv: Katt och gnagare i samma lägenhet?

Vi har haft katt och kaniner ihop. Katterna låg tom och sov i kaninens bur. Väldigt mysigt. De busade även!
Inga problem om an vänjer dem.
 
Sv: Katt och gnagare i samma lägenhet?

Vår äldsta katt skulle helt klart kunna gå ihop med alla möjliga djur. Hon äter inte ens flugor, hon tittar bara på dom utan minsta försök att ha ihjäl dom. Dom andra katterna skulle jag inte våga släppa in till en kanin eller så.

= Med rätt katt går det
 
Sv: Katt och gnagare i samma lägenhet?

Aaw, det låter verkligen helmysigt :) Min katt är inte så värst förtjust i andra katter och inte heller i hundar så jag tror kanske inte att hon skulle gilla kaniner heller. Kul ändå att höra att det går så bra för andra!
 
Sv: Katt och gnagare i samma lägenhet?

Jag har katter med hög jaktinstinkt och orm.
Terrariet står så att de inte ser honom hela tiden, för att de inte ska trigga på minsta rörelse. I börjar var de väldigt nyfikna, men när de insett att det inte går att komma åt honom blev han reducerad till "tv" och fåglarna utför fönstret var mer intressanta igen eftersom de rör sig mer :D

Vi tar förstås aldrig ut honom utan mycket noggrann uppsikt (inte alls i samma rum som lillkatten, eftersom hon bestämt ska fånga honom om han är utanför terrariet). Hade vi haft möjlighet att stänga till "orm-rummet" på dagarna hade det inte ens varit någon tvekan om att det är görbart, för oss hängde det ju på att katterna ska lämna terrariet såpass ifred att ormen inte blir stressad.
 
Sv: Katt och gnagare i samma lägenhet?

Vi har tre katter varav en storjägare som t.o.m kommit in med harpaltar i halva kattens storlek vid ett tillfälle. Har även fyra marsvin och en hamster och det har inte varit några problem. Katterna var 8 resp 15 när gnagarna införskaffades och de var inte vana sedan tidigare och visst var de nyfikna i början men nu bryr de sig inte. Marsvinsburarna står i källaren (inrett rum) och katterna kan gå dit när de vill men de är inte så intresserade. Hamsterburen däremot är visst bekväm att sova på.... :angel:

Marsvinen är mer rädda för mig än de är för hund och katterna så de bryr sig inte heller. Hamstern klättrade runt på hunden (snäll och mesig golden) i tvsoffan efter två veckor.

Är man bara tydligt från början att det inte är ok att smyga på/slå efter eller jaga gnagarna så lär de sig snabbt är min erfarenhet.
 
Sv: Katt och gnagare i samma lägenhet?

Efter att ha sett detta kanske frågan är om man vågar lämna sin katt ensam med en kanin. ;)

http://www.youtube.com/watch?v=LAn2UFXSsgw

:rofl: så oväntat

Förr hade jag en cavalier king charles hane och även en kaninhona som levde i bur i trädgården. En gång när vi klev ut hade hon rymt (igen) och hunden sprang förstås efter. De kutade runt uthuset och jag efter - livrädd. Sen kommer de ut på andra sidan men då är det hunden som är jagad av kaninen! Jag vek mig av skratt och sedan turades de om att jaga varandra i cirklar på gräsmattan. :D
 
Sv: Katt och gnagare i samma lägenhet?

Jag tror att om man skaffar en ung katt, precis som du säger, och sätter gränser redan från början kan man komma undan med mycket.
När jag bestämde mig för att skaffa katt hade jag redan en kanin sedan tidigare. Kaninen i fråga var van vid att vara utanför sin bur så fort jag var hemma, och gick således fritt i lägenheten ofta och mycket. När katten kom in i bilden var jag otroligt konsekvent och hård med att kaninen är ingenting man leker med, under några omständigheter. Jobbigt i början, sen lossnade det. Visst, jakten försvann aldrig helt ur katten, givetvis, och i perioder fick jag säga till flera gånger att nej, så gör man inte. Men de fungerade fint tillsammans och det var inga större problem - även om jag aldrig lämnade dem tillsammans utan uppsikt.
Med andra ord: Att lära katt att kanin i bur inte är något man leker med tror jag inte är något som helst problem. Jag tror att det är svårare när man, som i mitt fall, har en lösspringande kanin som katten har lätt att få fysisk kontakt med.

Bonusbild på mina sötnosar;
f3aq10.jpg
 
Sv: Katt och gnagare i samma lägenhet?

Halvt kl

Vad kul att det verkar fungera så bra med katt + smådjur/fåglar i så många fall.

Jag har möjlighet att stänga till rummet där smådjuren är när jag inte är hemma, ja, så katterna skulle i sådana fall absolut inte lämnas ensamma med chinchillorna. Dock så kan det ju ändå vara trevligt att inte behöva jaga bort katter från burarna varje ledig sekund på hemmaplan. ;)

Ni som aktivt "uppfostrat" katterna; Var drog ni gränsen? Gjorde ni skillnad på om de gick fram för att nosa/titta gentemot lurpassning och dylikt, eller var alla former av försök till närkontakt bannade? Och hur gick ni till väga? Bara höjt rösten eller flyttat på dem med en gång?
Mina förra katter reagerade nämligen på ett "neeeej", lågmält som högre, med att titta på mig i en sekund med en "vad fan vill du, apskaft?"-blick innan de fortsatte med vad-det-än-var-de-inte-fick-göra. :angel:
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
13 887
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Min älskade hund blev akut sjuk i tisdags natt och det fanns ingen annan lösning än att åka och ta bort honom. Nu känns det bara tomt...
2
Svar
37
· Visningar
4 003
Senast: Ajda
·
Övr. Katt Efter en flytt bor jag numera i lägenhet i utkanten av en stad, i närheten till landet och grönområden. Har eget stall 10 minuter med...
Svar
16
· Visningar
2 973
Senast: EmmaW
·
Övr. Hund Negativa kommentarer om vårt hundval undanbedes vänligt men bestämt. Jag är ute efter generella råd utifrån rådande omständigheter och...
Svar
16
· Visningar
2 431
Senast: Jenka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Oväntade saker ni finner läskiga
  • Hiss och diss del 5
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp