Katt och bilolycka - får den vård?

V

Venus

Någon som vet vad som händer om man har katten med i bilen och man råkar ut för en olycka?
Kör någon (polisen?) katten till djursjukhus om den är skadad och man inte kan göra det själv? Bör man sätta någon lapp på transportburen som talar om att katten är försäkrad och även skriva med försäkringsnummer, ägaruppgifter och nummer till något djursjukhus?
Något mer man kan göra för att vara säker på att katten får vård vid en olycka?

Sv: Katt och bilolycka - får den vård?

Bra fråga!! Man måste nog göra nått, om man själv inte överlever eller blir medvetslös/hamnar i koma så måste dom ju komma åt pengar till självrisken och allt.

Jag tror desvärre inte någon kör katten till djursjukhus åt en. Bra idé att sätta lapp på buren, det ska jag göra med en gång.

Vi har skapat ett speciellt konto till katterna där vi satt in rätt mycket pengar så att katterna ska kunna få vård, mat, försäkring osv om vi skulle dö. Så pengarna är inget problem.

Men man vill ju att katten ska få vård om det skulle hända något när man är ute och åker.
Har försökt att tänka på hur katten sitter i bilen. Buren i baksätet (antar att framsätet inte är någon höjdare om man har airbag), fästspänd med bälte.
Bara att hoppas att man klarar sig ifrån olyckor.

Polisen kör djuret till djursjukhus nattetid, alternativt närmaste veterinär på dagtid. Senast förra veckan var det en hund här i stan som fick åka polisbil med blåljus till Strömsholm efter en bilolycka, den klarade sig med gips på sitt brutna framben.

Om man blir medvetslös eller hamnar i koma, så är faktiskt försäkringsbolagen så godhjärtade så de väntar med självrisken. När man löser ut djuret så kan man ju lösa det med direktreglering, det gjorde vi på hästen.

Buren har jag i baksätet, sätter fast med bilbälte. Min oro är att buren går sönder o katten kommer lös i bilen och drar när någon öppnar en dörr... men hur förhindrar man det?? Man kan ju inte gärna sätta fast sele och koppel på katten i buren o fästa i bilen, det kan ju skada katten vid en krock.......

Lapp på buren med försäkringsnummer var en väldigt bra idé.

Prosit skrev:
. Min oro är att buren går sönder o katten kommer lös i bilen och drar när någon öppnar en dörr... men hur förhindrar man det?? Man kan ju inte gärna sätta fast sele och koppel på katten i buren o fästa i bilen, det kan ju skada katten vid en krock.......
.

Sele och koppel bra ide, men naturligtvis fäster man det inte. Det blir dock mycket lättare att ta fast katten.
En kompromiss är att helt enkelt bara ha halsband med kontaktuppgifter.
Fungerar inte bara vid katastrofer men också om katter råkar smita iväg trots alla försiktighetsmått.

Tack för beskedet om att polisen brukar hjälpa alla skadade i bilen, såväl folk som fä.

Jag känner en polis som tog hand om en katt efter en olycka. Tjejen i bilen dog, hon var ensamstående. Så han tog hand om katten och har den än idag.

Tyvärr tror jag att det är få som har tillräckligt mycket penga tillgängliga sådär. Jag har också ett sånt konto, men det finns inte tillräckligt där för att betala en större operation, även om man betalar självrisk bara. Det handlar ju om ett antal tusen man måste kunna få upp direkt. En operation på kanske 15000:- ger mig en självrisk på totalt 3800:-.
I verkliga livet har jag krediter att utnyttja om det krisar, men om jag inte finns där så... Ska nog öka min månadsbetalning till det kontot tror jag :)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Livet som 50+kvinna Jag ramlade av hästen i våras. Hade precis köpt ny säkerhetsväst. Gjorde förbannat ont och jag fick åka in till...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 017
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 628
Katthälsa Jag behöver hjälp med vår Loke nu. I somras hade vi katterna ut lite på altanen. Visade sig då att det går en hankatt i området som...
Svar
4
· Visningar
1 757
Senast: cirkus
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 201
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar