Katt o hund som ska bo ihop

Status
Stängd för vidare inlägg.

ako

Trådstartare
Har lagt i princip samma tråd på hund, men tänkte att jag kanske når fler genom att lägga den här med. Hoppas OK?

Får i morgon hem en vuxen, kattvan hund som ska bo hos oss. Våra fem vuxna katter är inte hundvana (men däremot vana vid att det rör sig och så är de ju redan många i och med varandra). Hur har ni som har både katt o hund gjort för att få det att funka på bästa sätt?

Ska tillägga att vi bor i ett 140 kvm hus i två plan, så det finns utrymme så att de inte måste vara "på varandra". Katterna är både inne och ute, men nu första tiden med hunden tänker jag hålla dem inne så de inte i vredesmod bestämmer sig för att flytta hemifrån :cry:

Är jätteglad för hunden, men börjar känna lite oro för hur katterna ska ta nyordningen.

Såväl erfarenheter som tips tages tacksamt emot.

Sv: Katt o hund som ska bo ihop

Inhandla kompostgaller som du sätter i en dörröppning. Tråckla ihop dem så hela dörrhålet täcks. Lämpligtvis med ett par rum på varje sida. Då kan katterna och hundarna hälsa på varandra genom gallret, och risken för slagsmål minskas. När de vant sig vid varandra kan du testa att ta in hunden till katterna i koppel. Då har du större möjlighet att dra undan hunden om det blir nåt. Låt hunden stå still och låt katterna nosa först. De bor ju hos dig, och hunden är besökare i början, enligt katterna i alla fall. Om katterna inte bryr sig kan du prova att låta hunden gå fram, fortfarande i koppel. Går det bra så kan du nog släppa hunden lös.

Sv: Katt o hund som ska bo ihop

Trådar får bara läggas på ett forum. Därför hänvisar jag dem som vill svara till tråden på Hund.

mandalaki/moderator

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 354
Senast: Farao
·
Övr. Hund Lite inspirerad av en annan tråd här på forumet som rörde relation till sin partner och hund. Jag är inne på att skaffa hund. Och min... 2
Svar
31
· Visningar
3 710
Senast: Ajda
·
Övr. Hund Hej allt hundkunnigt folk. Nu är det så att jag och MR Andersson (katten) behöver er hjälp. Sen en tid tillbaka har jag dejtat en kille...
Svar
7
· Visningar
685
Senast: Martin72
·
Övr. Hund Jag har tagit på mig uppdraget att vara dagmatte 06.00-15 ca, detta är varannan vecka. Det är 2 st lite mindre hundar. Vi kom överens... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 754
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka