Katt möter hund?

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare Ammi_L
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 998
A

Ammi_L

Har letat efter gamla trådar om ämnet men hittar ingen, jag
var helt säker på att jag sett det förut.

Hur gör jag för att min kattbäbis ska bli kompis med min
sambos föräldrars tre Jack Russeltikar? Första mötet? Hemma hos oss
eller hos dom? Lösa eller i koppel? Ska man först låta hundarna
vänja sig vid lukten och sen låta dom träffa henne eller?

Hur har Du som har både katt och hund gjort?

Supertacksam för svar! :)

~Ammi

Min syster hade en katt och köpte nått år senare en hund, iofs valp, men katten var alltså vuxen.
Dom bara satte ihop dom och lät dom hälsa på varandra, men under koll.
Jag tycker ni ska låta katten vara på hemmaplan och låt henne "komma hem" ordentligt först. Dvs vänta några veckor så katten hinner lära känna sitt nya hem innan ni tar hem hundarna.

Var noga med att hålla koll och att ha klippt klorna på katten, för det kan gå riktigt illa annars.

Lycka till !!

jag kan bara hålla med föregående inlägg. det bästa är att låta dom sköta det själva, för det gör dom. men som sagt under koll och först efter att kattungen är trygg i sitt nya hem.

lycka till.

Okej, ska klorna vara nyklippta? Eller ska man klippa någon
dag innan?
Ska jag låta henne vara lös så hon kan springa iväg om hon
blir rädd?

Vill inte göra något fel när hon får möta dom för jag vill
ju inte att hon ska bli rädd för hundar... :crazy:

Jag har aldrig brytt mig om att klippa några klor på en liten kattunge inför bekantskapen med hundarna. Det är skillnad om det är en lite vuxnare katt.

Första mötet bör ske hemma hos dig. Inte alltför tidigt utan kissen måste känna sig väl hemmastadd först. Sen behöver den ha någonstans där den kan springa undan och känna sig trygg dit inte hundarna når.

3 JR kan ju bli ganska ivriga kan jag tänka. Är dom vana vid katt? Jag hade nog låtit dom träffa kissen en och en först, annars är risken att de hetsar upp varandra för mycket.
Alla våra hundar har förstått kommandot "försiktig" eller "sakta" så det har vi använt om de blivit alltför ivriga att hälsa på en liten rädd kisse. Det är ju bra om man har någon möjlighet att bromsa hunden första gången om katten verkar bli alltför vettskrämd. Litar man inte på hunden är det ingen dum idé att ha kopplet på som "nödbroms".

Det här fotot är taget vid ett "första möte"
damo.jpg

Lilla kissen var otroligt skraj för jättehunden på golvet, men när han fick sitta tryggt på bordet blev han betydligt kaxigare :D

1½ månad senare var de riktiga kompisar och katten ville ofta "gnugga kind" med hunden.
Men det gällde att nå upp, då hunden var stor ;)

:love: Va sött! :)

Vovvarna är inte vana vid katter men dom jagar inte katter
heller. Dom är rätt likgiltiga. Men vi ska låta dom träffas
en och en så klart. Dom här är ju inte lika stora som din
lufs så vi håller oss nog på marken :D

Dom tre hundarna har helt olika personligheter och det känns
som att äldsta hunden kommer välkomna katten som sin egen
bäbis, hon är för söt den hunden :)

Jag hoppar in och meddelar hur det gått när dom väl har fått
träffa varandra!

Tack för tips och råd! :)

Sv: Katt möter hund?

heJ!
återupplivar tråden lite... jag har ungefär samma problem, fast lite omvänt. Min pojkvän och jag ska vara hundvakter i två månader (nov-jan) och under julen ska vi vara hemma hos mina föräldrar som har fem (ibland sex, beroende på om hon behagar komma hem) katter, som inte är vana vid hundar. Problemet är att hunden inte heller är van vid katter... Det gäller ju en ganska kort tid, men det vore ju bra om det funkade i alla fall. det är tråkigt att stänga in hunden och det är också tråkigt att slänga ut katterna (mina föräldrar bor på landet så katterna är vana vid att vara både ute och inne).

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla... 2 3
Svar
42
· Visningar
6 201
Senast: fixi
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 418
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute... 4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 559
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund Min mamma förlorade sin hund för ganska precis ett år sen och har idag köpt en ny valp. :love: Jätteroligt och jag är superglad för...
Svar
5
· Visningar
2 108
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hage
  • Hagstolpar