Katt med ”konstig” sjukdom? (långt)

Bri

Trådstartare
Nu har vår tvåårige bondkattshane varit dålig i nästan tre veckor. Han är i vanliga fall en mycket aktiv katt som mest är utomhus och jagar möss och fåglar. Nu är han som förbytt…

Det började med att han jamade klagande ute i stallet, och ville sitta i knäet och bli buren. Kort därefter ville han mest ligga inne i soffan i stället för att vara ute, han blev slö. Vi upptäckte att han hade spolmask och avmaskade. Vi trodde att det var masken som spökade, men han blev bara sämre. Slö och avtrubbad men ingen feber. Ville bara bli buren och ligga i knäet hela tiden.

Vi fick tid hos veterinären i tisdags förra veckan. De klämde och kände – han var lite uttorkad och fick dropp. Irriterad i ögonens slemhinnor var han också och vi fick salva mot det. De tog också diverse blodprover, men hittade inget som passade in riktigt – något förhöjda njurvärden som kunde bero på uttorkningen. På fredagen fick vi en tiodagarskur med Vetrimoxin utskrivet, som skulle ta en eventuell infektion. Fortfarande ingen feber dock.

Under julhelgen var diverse släktingar här med hund. Katten, som i normala fall är rädd både för främlingar och framför allt för hundar, betedde sig inte alls som vanligt, utan sökte sig till både främlingar och hunden – han strök sig mot den och gick under magen på den, ville ligga bredvid etc. Nu noterade vi också att han fått dålig balans, han vinglade och gick långsamt och försiktigt, ville helst inte heller hoppa upp på soffan då han ibland inte klarade hoppet. Ville hellre bli lyft upp och ner. Sprungit har han inte gjort under hela tiden han varit dålig.

På torsdagen ringde vi samma veterinär igen eftersom vi inte kunde se någon större skillnad. Vi fick komma in igen på fredagen (igår) och blev genast remitterade till Strömsholm för vidare utredning. Där blev han också klämd över hela kroppen och reagerade när vet. tryckte på främre delen av buken. Fortfarande lite uttorkad. Röntgen visade inget särskilt förutom vissa tecken på astma (han har ansträngd andning också). På onsdag har vi fått återbesökstid för kompletterande blodprov (njurvärden) och ultraljud av buken. Så någon diagnos har vi inte fått ännu.

Kattens tillstånd är relativt oförändrat sedan första veterinärbesöket, och han äter och dricker, går på lådan även om han magrat av en del.
Någon som känner igen dessa symptom?
 
Sv: Katt med ”konstig” sjukdom? (långt)

Det låter skrämmande likt vingelsjuka. Du kan läsa mer om det här.
 
Sv: Katt med ”konstig” sjukdom? (långt)

Jag tänkte på samma sjukdom när jag läste igenom inlägget...:crazy:
 
Sv: Katt med ”konstig” sjukdom? (långt)

Oj, ja det stämde verkligen in. :crazy:
Något jag reagerade på i artikeln var att man låtit en katt leva i 8 år med den sjukdomen, symptomen verkar ju vara väldigt obehagliga för katterna så förstår inte att den inte avlivades. :confused:

TS: Hoppas verkligen att din kisse har fått något annat iaf! Ingen trevlig sjukdom det där. :(
 
Sv: Katt med ”konstig” sjukdom? (långt)

Jag vet en katt som överlevt vingelsjuka. Han blev bra sånär som på att han alltid var lite ostadig i bakkärran. Men annars verkade han helt frisk.
 
Sv: Katt med ”konstig” sjukdom? (långt)

Veterinären har också sagt att vingelsjuka inte kan uteslutas. Dock är det en diagnos man tydligen inte kan ställa förrän katten blir obducerad. Hoppas verkligen, verkligen att det inte är det. :(
 
Sv: Katt med ”konstig” sjukdom? (långt)

*uppdatering*

Idag har katten fått somna in efter att just ha fått diagnosen vingelsjuka. Han stämde in på alla symptom och mådde inget vidare, ultraljudet visade inget och ytterligare blodprov kunde utesluta ett par andra sjukdomar... så det fanns inget mer att göra. :( :cry:
 
Sv: Katt med ”konstig” sjukdom? (långt)

Det är ett hemskt beslut att ta, men tänk vad bra ändå att vi kan hjälpa katten ur sitt lidande.

rose.gif
consoling1.gif
 
Sv: Katt med ”konstig” sjukdom? (långt)

Fy så sorgligt... men du hade tyvärr inget annat val :crazy:

Tänk på att du åtmindstånde kunde lindra hans plågor :crazy:

Skickar massor med tröstkramar

:cry: :cry: :cry:
 
Sv: Katt med ”konstig” sjukdom? (långt)

Skickade ni honom på obduktion?
 
Sv: Katt med ”konstig” sjukdom? (långt)

Nej, det gjorde vi inte. Men tre veterinärer var övertygade om att diagnosen stämde, man hade på olika sätt uteslutit sjukdomar med liknande symptom. Vi bor också i Mälardalen som tydligen är den enda platsen i Sverige där vingelsjuka förekommer.

Men 100 %-igt säker är man ju inte utan obduktion. Vi valde ändå att ta hem och begrava honom här på tomten.

Tack för era tröstande ord! :love:
 
Senast ändrad:
Sv: Katt med ”konstig” sjukdom? (långt)

Sålde för många år sedan en kattunge till Karlstad...

Typiskt nog råkade den utför aatt få en mycket sällsynt sjukdom som nästan enbart finns i dom trakterna... Key-Gaskell-syndromet :cry:

Också obehandlingsbart :cry:

Suck, vad det är hemskt med obehandlingsbara sjukdommar :cry: :devil:
 
Sv: Katt med ”konstig” sjukdom? (långt)

Jag har hört att man kan testa att behandla vingelsjuka med cortison men det funkar inte på alla och det beror väl på hur utvecklad sjukdomen är.
Cortison botar inte men kan ge en längre tids symtomfrihet.
 
Sv: Katt med ”konstig” sjukdom? (långt)

Så fort jag läste din text så tänkte jag på min kattunge som fick avlivas tre veckor sen för en leversjukdom..

Han hade precis samma symtomer som din hade..

Skickar en tröstkram till dig!!!
 

Liknande trådar

Katthälsa Skrev i den andra tråden men mår så himla dåligt över detta så skriver här med om någon har tips hon har mått illa i ca en vecka...
Svar
14
· Visningar
1 861
Senast: Dorinda
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 690
Senast: Anonymisten
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 405
Senast: lilstar
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 394

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp