Katt med egendomligt utseende

Mirre

Trådstartare
Finns en katt här som ser lite speciell ut.
Ganska liten, helt vit och knappt några öron alls. Bara små små stumpar.
Ser nästan kuperat ut fast ändå inte
Långa bakben (påminner om en hare i bakdelen) lång tät päls som alltid ser ut och ligga nästan som slickat på katten.

Finns det någon ras som ser ut såhär?
Eller är det något spec för just denna kisse?
 
Sv: Katt med egendomligt utseende

Det låter som om den förfrusit öronen under vintern. Då faller de av. Om det är en ung katt som har varit ute under vintern har den kanske farit väldigt illa och inte utvecklat sin kropp normalt.
 
Sv: Katt med egendomligt utseende

Jag tänkte också spontant på förfrusna öron. Hängöron finns hos en ras, scottish fold, men jag tvivlar på att någon skotte är inblandad. De är inte så vanligt i Sverige.

Bakdel som påminner om en hares har vad jag vet ingen ras. Dick har de flesta katter längre bakben än framben. Ser frambenen normala ut? Om de är är defekta och därmed blivit kortare kan ju det göra att bakbenen ser "överdimensionerade" ut.
 
Sv: Katt med egendomligt utseende

En bekant har massa katter på sin gård med en inavelsgrad på typ 100%
De katterna har jättelånga bakben.
Så katten du sett är säkert en inavlad stackare med förfrusna öron.
 
Sv: Katt med egendomligt utseende

Skulle du kunna ta en bild på misse när du ser den?
Siam har ju längre bakben än framben i bland, men öronen, tja det låter konstigt!
 
Sv: Katt med egendomligt utseende

En bekant har massa katter på sin gård med en inavelsgrad på typ 100%
De katterna har jättelånga bakben.
Så katten du sett är säkert en inavlad stackare med förfrusna öron.

Har du gjort något åt det?
Hoppas du har anmält det för jag blir så trött på alla människor som bara står och ser på när djur far illa för att de anser att det inte är deras problem.
Du kan luta dig på detta bl.a:

Tillstånd för hund- eller katthållning av större omfattning, söks på speciell blankett som kan rekvireras från Jordbruksverket.

Tillstånd krävs om man:
håller 10 eller fler djur äldre än 12 månader
föder upp tre eller fler kullar per år
upplåter tre eller fler djur per år
säljer djur från tre eller fler kullar per år av egen uppfödning
säljer tre eller fler djur från annans uppfödning
förvarar eller utfodrar fyra eller fler djur

Även om man själv inte aktivt föder upp katterna så får man se till att ringa ut en jägare som avlivar dem. Förstår mig inte på en del folk.
 
Senast ändrad:
Sv: Katt med egendomligt utseende

Vi har hjälpt till med att se till att antalet har reducerats kraftigt.
Av de tre som är kvar har två av dem blivit kastrerade. Den siste är för skygg, och gammal, så den trillar nog av pinn snart på naturlig väg.
Så jag skulle skrivit hade istället för har i första inlägget.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 395
  • Låst
Tjatter I tidernas begynnelse skapade den store Frith världen. Han skapade stjärnorna, och världen levde bland stjärnorna. Frith skapade alla...
106 107 108
Svar
2 157
· Visningar
68 881
Senast: Intejag
·
Övr. Katt Jag är ofta ut och promenerar och träffar ofta på en hel del katter. Har tagit för vana att kolla efter efterlysta katter på katthemmets...
Svar
5
· Visningar
1 209
Senast: Cilla
·
Hästvård Nu är jag inne på mitt problem igen med trasiga karleder på hästen. Hon har i ca två år kanske(?) haft fullt med "unghästvårtor" i...
Svar
18
· Visningar
2 334
Senast: Lickety
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp att välja ras
  • FÅRtråden
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp