Katt med diabetes, hur fungerar det?

Aliche

Trådstartare
Ni som har/har haft en katt med diabetes hur har det fungerat eller inte fungerat? Medfött eller uppkommit i äldre ålder?
Mammas ena katt har fått diabetes som 7 åring och mamma funderar på hur hon ska göra. Han behöver ha sprutor 2 gånger om dagen resten av livet och specialfoder, han är en utekatt som absolut inte går att stänga in som innekatt. Hon funderar på hur livet kommer bli för honom, om det blir godtagbart, hur blir relationen mellan dem när hon ska sticka honom så ofta osv? Går det att ha en diabeteskatt som är utekatt, han kommer oftast in ett par gånger om dagen men inte alla dagar speciellt på sommaren.
Alla erfarenheter är välkommna!

Själva sticket brukar de inte bry sig om. Däremot, en utekatt som inte kommer in alla dagar är inte bra. Risken är att han blir utan mat och hamnar i insulinkoma och dör. Dessutom kommer man inte veta hur mycket och när han äter om han även jagar ute (utöver äter inne) vilket gör att hans blodsocker kan komma att stiga på tok för högt.
Hur är det med hans vikt? Många katter som får diabetes är överviktiga och många av dem behöver inte längre insulin när de bantat till normal vikt.

Själva sticket brukar de inte bry sig om. Däremot, en utekatt som inte kommer in alla dagar är inte bra. Risken är att han blir utan mat och hamnar i insulinkoma och dör. Dessutom kommer man inte veta hur mycket och när han äter om han även jagar ute (utöver äter inne) vilket gör att hans blodsocker kan komma att stiga på tok för högt.
Hur är det med hans vikt? Många katter som får diabetes är överviktiga och många av dem behöver inte längre insulin när de bantat till normal vikt.
Han är just nu väldigt väldigt smal då han hade så dåliga värden så kroppen börjat bränna fett men i vanliga fall har han varit bitig (stor katt) men aldrig fet eller överviktig. Så det är inte där problemet ligger tyvärr får man väl säga, då hade lösningen varit desto enklare..

Diabetes kan nästan alltid kostbehandlas på katt. Det behöver inte bli mer special än burkmat utan kolhydrater dvs. MJAU och Bozita är alldeles utmärkt mat för en diabeteskatt. Med sådan kost kan många katter sluta med insulinbehandling.

Så jag skulle rekommendera att din mamma söker upp en veterinär som har erfarenhet av att hjälpa kattägare att övervaka blodsockret hemmavid och som därmed kan justera insulinet efter behov. Man behöver vara väldigt noggrann med att kontrollera blodsockret om man lägger om till en kolhydratfri kost, iaf till en början.

Jo veterinären hon var hos förklarade att man använder urinstickor för att kontrollera blodsockret men hon sa att han kommer behöva sprutorna också förutom specialfodret.. Hon sa också att man måste testa sig fram med insulindosen i sprutorna för man kan inte bara gå efter vikt, vilket jag förstår. Men som sagt detta är en utekatt som inte trivs att bara vara inne, efter en tidigare skada så var han tvungen att vara inne 3 månader vilket han inte mådde bra av. Så fungerar det att ha en utekatt med diabetes? Han är väldigt kelig och sällskaplig så han kommer ju varje dag (oftast) men kanske inte samma tider varje dag. Sen kan man ju inte kontrollera vad han jagar ute även om han mest jagar och inte äter upp allt.
Ytterliggare faktor är att hon har 5 andra katter som kommer vilja ta blötmaten :) Det kan iofs gå att ordna med att stänga in honom i badrummet vid matning kanske.

Nej, man kontrollera inte blodsockret med urinstickor hemma. Möjligen ketonkroppar. Blodsockret kollar man med en blodsockermätare (samma som människor gör). Man sticker katten lite i örat och får fram en droppe blod till blodsockermätaren.

Jag skulle säga att det antagligen kommer gå bra att ha honom som utekatt om de kan få över honom på blötmat så att han blir insulinfri. Går han i revision kommer han ju vara en "frisk" katt bara det att han inte kan äta torrfoder eller andra kolhydrater.

De kanske behöver ha honom inomhus mycket till en början tills de fått blodsockret under kontroll, men får de honom insulinfri finns inga hinder från att ha honom ute.

Liknande trådar

Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
3 405
Senast: monster1
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 845
Senast: Anonymisten
·
Övr. Katt Funderar lite, OM det blir möjligt/lämpligt för mig att skaffa katt i framtiden och i så fall vilka raser som skulle kunna passa? Är...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 232
Senast: Caoimhe
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 330
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar