Katt & Barn?

Zaria

Trådstartare
Hej

Jag ska ha barn ju Juni och hoppas då fått tag i en tvåa,som jag,bebbe & katterna ska dela.

Hur brukar det fungera med katter & barn (små)
Och hur har ni gjort.
Hade inte tänkt låta katterna vara i sovrummet utan ha en liten hasp på den dörren så katterna inte kommer in.

Har fått höra västa skräckhistorierna och katter som klöst barn i ögonen & försökt att kväva dem osv.

Kan tillägga att detta är vuxna katter (kastrerade hankatter),de har bott ensamna med bara mig i drygt ett år.
De är rätt vana vid barn med undviker dem oftast om det skriker eller bråkar för mycket,ena katten blev trängd en gång av ett barn och klappade då till barnet (dock med indragna klor) och han hade markerat tydligt att han inte ville bli jagad mer,men nu tyckte mamman att det bara var bra för barnet att få en liten "hurring" så värre än så är det inte,men jag är rädd att katterna ska bli hemskt svartsjuka och kanske elaka mot barnet.

Hur har ni gjort,och hur har det fungerat för er?
Har ni fått ta bort någon katt pga av barn?

Mvh Zaria

Sv: Katt & Barn?

Den gången jag kom hem från BB placerade jag bebisen på vår stora dubbelsäng och både hundar (2) och katter (7) var välkomna upp att nosa och snusa! Har aldrig låst in mig och bebisen för sig och djuren för sig utan tagit det lugnt och naturligt från början. När minsta flickan var några månader stod barnvagnen på gården utanför köksfönstret med henne och minst fyra katter i, de har ALDRIG försökt göra någonting. Tror personligen det är sämre och låsa dörrar och skilja dem åt, tror det skapar mer vaksamhet från djurens sida då. Här är något konstigt det får vi nog kolla extra noga. Låt katterna vara med som en naturlig del i ert liv så ordnar sig det nog. Lycka till med bebis och katter!

Ingen risk att katterna lägger sig & kväver barnet då??
Eller är det bara en myt att de gör då? För i såfall är det ju ingen fara att låta dem vara där,var just detta att de skulle kväva bebbe som gör mig orolig

Mvh Zaria

Farmor var makalös och berätta den ena skräckhistorien värre än den andra! Katterna skulle hoppa på pulsen på halsen osv.osv.Nu kan jag ju bara svara för hur det funkat i vår familj men jag tror på att ha en så naturlig relation som möjligt. Låt katterna ligga hos då du ammar, låt dem vara ed vid blöjbyte od. Ju mer förbud ju mer avundsjuka är min teori. Min dotter är idag fyllda trettio och jag lever ihop med 14 katter och är ofta barnvakt åt barnbarnen. Mina katter idag är ju inte vana vid barn men det funkar. Ömsesidig respekt från båda håll, gäller såväl barn som katter!

Klart att risken finns ! Men det är inget som en katt gör medvetet.

Jag hade katt när mina twins var små. Eftersom jag av praktiska skäl inte kunde ta upp dem så fort de pep så la sig mamma katt där ganska ofta - hon la sig emellan dem och spann i högan sky. Sen glodde hon på mig sådär som bara en katt kan. Ögnonen sa att hon tyckte jag var en idiot och värdelös mamma som inte tog hand om min avkomma.

Den kastrerade hankatten däremot han pissade i deras säng och bland bebiskläderna. Jag tror inte att det var av ren elakhet utan för att han ville "pinka in" även bebisarna i hans revir, han tyckte nog att de luktade konstigt...

Jag har inte höst talas om att katter gjort ngt sånt.Oxå hört skräckhistorier att de attackerar pulsådran när man sover¨å liknande men sånt är ju bara bullshit.

Jag tycker det är viktigt att djuren å barnen får umgås å att man lär barnen att respektera djuren, att de inte alltid vill vara i famnen eller bli klappade, blir djuret trängd så har den rätt till självförsvar.

chrysler skrev:
Jag har inte höst talas om att katter gjort ngt sånt.Oxå hört skräckhistorier att de attackerar pulsådran när man sover¨å liknande men sånt är ju bara bullshit.

Jag tycker det är viktigt att djuren å barnen får umgås å att man lär barnen att respektera djuren, att de inte alltid vill vara i famnen eller bli klappade, blir djuret trängd så har den rätt till självförsvar.

Ja det är jag helt för också,katterna är ju mina "barn" också,iaf ser ju det det så.
Och självklart får ju barnet lära sig katternas toleransnivå,det fick ju man själv göra den hårda vägen :angel: (lilla kanin var inte sååå snäll efter jag tryckt ner henne i en necissär och stängt in henne)
Men jag har aldrig heller vart stygg mot en kanin sen dess :rofl:

Mvh Zaria

Det tror jag är viktigt med ömsesidig respekt från bådas sida...
Barnen får inte betee sig hur som helst som katten och katten får inte betee sig omotiverat illa mot barnet heller,hoppas det kommer att gå bra iaf.
Är mest en jag är orolig för,den som är mammigast,men är inte säkert att jag ska ha kvar honom pga han kissar inne,de övriga tror jag inte gör så mycket väsen av sig,inte föränn bebis börjar krypa runt,men man vet ju aldrig....

Har du 14 katter??? :eek:

Svarar på ditt PM ikväll...

Mvh Zaria

När jag anlände från BB så hade vi en hund och två katter det gick jättebra. Nu har vi tre katter och den ena sover nästan jämt hos dottern i fotändan.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 342
Övr. Katt Hejsan! Jag har en katt som beter sig väldigt konstigt på kvällarna och nätterna. Merida är en 2 årig ragdoll som bott hos mig hela...
Svar
8
· Visningar
2 865
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 486
Senast: Nepenthe
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns... 6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 946
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka