Kategorin beskäftiga grannar

Status
Stängd för vidare inlägg.
När jag kom hem från veckohandlingen igår så fanns det en bil där med Leon i, han hade bitit av linan o rantat runt på bygden under pågående åskstorm, my mistake som inte kollat upp prognosen.

Några timmar senare knackar det på dörren o en för mig okänd person anser att jag måste omplacera min hund. Jag berättar att jag har alla tentakler ute för att göra just det. Där kommer dom av sig en aning. Jag frågar den typ 16 åriga dottern om hon vill ha en hund o erbjuder dem att ta hand om Leon, vilket dom gör.

I förmiddags levererades hunden hem, den gick ju inte att ha med i stallet, hade flugit ur en box. Vem f**n tar med en sönderstressad hund till ett stall med 10 hästar?

Jag fick några kloka råd på vägen:
Kontakta uppfödaren, hoppsan det hade jag missat.:banghead:
Kontakta rasklubben, hoppsan det hade jag visst missat.:banghead:

Tanten lyckades oxå förmedla att hon haft en belgisk vallhund o visste vad vallhundar behöver.

Jag tror att din granne har placerat även dig i "Kategorin beskäftiga grannar".

Och "Vem f**n tar med en sönderstressad hund till ett stall med 10 hästar?", ja antagligen en person av samma slag som lämnar ifrån sig sin sönderstressade hund till ett barn.

Det funkar ju inte med Leon längre. Och det har inte funkat på länge.

Jag vet inte hur din sjukdomsbild ser ut, men den här tråden förbluffar mig faktiskt. Att hunden inte rymt på en månad är väl ingen direkt eloge, och att bara ge hunden till första bästa som knackar på dörren och sen bli förbannad över att han blir tillbakalämnad?

Hur tänker du?

Det kan vara svårt att tänka klokt och klart när man börjar bli desperat. Det kan också vara svårt att se när något gått för långt när det byggs på succesivt.
Vi vet alla här att Leon är Vallhunds enda sällskap. Även om han har div problem så är han fullt frisk och han är inte omöjlig. Dessutom väldigt, väldigt älskad...därav kanske en del mindre bra och desperata handlingar har skett den sista tiden.
Bollen för omplacera Leon har varit i rullning länge. Men få vill ta emot en hund på 9 som är frisk och har energi som en unghund. Jag har själv hört mig för i mina kretsar utan att få napp.

Vallhund är smärtsamt medveten om hela situationen och vet vilka alternativen är om inget hem dyker upp.
Om någon kan hjälpa till att förmedla Leon till ett bra hem så vore det guld värt.

Det kan vara svårt att tänka klokt och klart när man börjar bli desperat. Det kan också vara svårt att se när något gått för långt när det byggs på succesivt.
Vi vet alla här att Leon är Vallhunds enda sällskap. Även om han har div problem så är han fullt frisk och han är inte omöjlig. Dessutom väldigt, väldigt älskad...därav kanske en del mindre bra och desperata handlingar har skett den sista tiden.
Bollen för omplacera Leon har varit i rullning länge. Men få vill ta emot en hund på 9 som är frisk och har energi som en unghund. Jag har själv hört mig för i mina kretsar utan att få napp.

Vallhund är smärtsamt medveten om hela situationen och vet vilka alternativen är om inget hem dyker upp.
Om någon kan hjälpa till att förmedla Leon till ett bra hem så vore det guld värt.
Hur är han mot andra hundar?

Jag vet att buke flyttat berg förut, men den uppfattning jag (obs att det är mina egna tankar, andra kan tänka annorlunda) har om Leon är att han är en otroligt känslig individ mentalt och dras med rädslor och separationsångest. Han är även äldre, dvs mycket av det här är troligen djupt rotat.
Min åsikt är att avlivning alltid är ett alternativ. Ofta ett otroligt svårt beslut att fatta men ibland det bästa för djuret.

Jag vet att buke flyttat berg förut, men den uppfattning jag (obs att det är mina egna tankar, andra kan tänka annorlunda) har om Leon är att han är en otroligt känslig individ mentalt och dras med rädslor och separationsångest. Han är även äldre, dvs mycket av det här är troligen djupt rotat.
Min åsikt är att avlivning alltid är ett alternativ. Ofta ett otroligt svårt beslut att fatta men ibland det bästa för djuret.
Var fick du rädslor o separationsångest ifrån o det där med otroligt känslig mentalt? Han har sedan 4 - 5 årsåldern utvecklat rädsla för åska, inget annat. Han stjäl mat om han kommer åt o han är rymningsbenägen. MH för den intresserade.

Leon är en underbar hund som älskar människor.
Nya människor är nog inte ett problem alls.
Om man bara har litet hundvana så skulle det fungera utmärkt.
Han skall nog inte vara första hund som man har.

Det är mycket möjligt att det är så. Men hunden kräver uppenbarligen hundvana. Att då ge bort hunden till en helt okänd ung tjej går inte ihop för min del. Att dessutom reagera med ett ":banghead:" för att tjejen tar med hunden till stallet (hur skulle hon kunna veta att han är sönderstressad?) istället för att reagera med en :banghead: över sin egna handling går inte heller ihop för min del.

Jag förstår att TS är sjuk och desperat, men jag har svårt att förstå hur man kan utsätta sin redan sönderstressade hund (TS egna ord) för något sådant.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka