Sv: Katarakt

Nej några mirakeldroppar handlar det inte om, men jag har själv haft
en springer för många år sedan som fick gråstarr (katarakt). Veterinären skrev då ut droppar som jag droppade i hundens ögon varje dag. Dessa droppar skulle hejda förloppet något (inte stoppa upp det !)
Vad de hette ?? Ja det kommer jag faktiskt inte ihåg, det är ju några år sedan.
 
Sv: Katarakt

Nej några mirakeldroppar handlar det inte om, men jag har själv haft
en springer för många år sedan som fick gråstarr (katarakt). Veterinären skrev då ut droppar som jag droppade i hundens ögon varje dag. Dessa droppar skulle hejda förloppet något (inte stoppa upp det !)
Vad de hette ?? Ja det kommer jag faktiskt inte ihåg, det är ju några år sedan.

Det finns inga såna vetrinära läkemdel men ett helt gäng för människa så det var antagligen ngt humant läkemedel.
Anledningen till att man inte brukar behandla är att det inte brukar vara ngt problem för hunden. Då det finns biverkningar med alla läkemedel undviker man ju gärna att behandla om man kan.
 
Sv: Katarakt

Tack för svaren!

Då får jag försöka, att få min hund opererad, om det nu går med en sån gammal, 12 år är han och lider av hjärtsvikt.

Tål att tänkas på om det är värt ett försök!

Jag var så glad när jag läste detta om medicinen, så blev hela alltet som förut men jag tar nya tag.

God Jul till er alla från Tullens matte.....
 
Sv: Katarakt

Tack för svaren!

Då får jag försöka, att få min hund opererad, om det nu går med en sån gammal, 12 år är han och lider av hjärtsvikt.

Tål att tänkas på om det är värt ett försök!

Jag var så glad när jag läste detta om medicinen, så blev hela alltet som förut men jag tar nya tag.

God Jul till er alla från Tullens matte.....

Om han är 12 år med hjärtsvikt skulle jag verkligen inte rekommendera att du opererar! Som sagt lider inte hundar av att se lite sämre så de ffa använder lukt och hörsel, däremot kan din hund dö av narkosen och det vore je verkligen onödigt om operationen inte gör livet så mklt bättre för honom..
 
Sv: Katarakt

Själv skulle jag inte komma på tanken att låta operera en hund i den åldern för katarakt.
Men vänta o se, på äldre hundar får man oftat en förändring på hornhinnan som inte nämvärt påverkar synen men kan se ut som katarakt.
PL
 
Sv: Katarakt

Som jag explicit har skrivit så tänker jag inte tänker operera henne. :)

Men tack för ditt svar! Det kan alltså se ut som katarakt fast det inte är det? Som jag skrev så upplever det inte som att hon ser dåligt då hon kan skilja på flygande fåglar och fallande löv och hon väjer för saker på ett normalt sätt när hon far runt i fullt jehu inne i lägenheten. Om det nu inte är så att hennes reservation mot främmande hundar beror på dålig syn. Men är det så att hon ser dåligt så är det naturligtvis bra att veta det.
 
Senast ändrad:
Sv: Katarakt

Då har vi varit hos veterinären. Visst var det katarakt men ännu inte med någon direkt synpåverkan. Men som vetetrinären påpekade så kommer det komma så småningom. Veterinären fick mig dock att tänka på ett annat sätt angående operation. Om hon skulle bli blind relativt fort och om hon inte funkade som blind och om hon fortfarande är vid god vigör så är det ingen dålig idé att operera, för vad är en vinthund utan sin syn. Nåja vi får se, nu är nu och sedan är sedan.

Veterinären berättade att den äldsta hund de opererat var en 16-årig(!) pudel. Många tyckte naturligtvis att det var överdrivet. Men två år efter operationen, som 18-åring, var han tillbaka på kontroll. Pigg och frisk som bara den och med ett mycket aktivt liv tack vare att han hade fått synen tillbaka.
 

Liknande trådar

Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
13 578
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 414
Senast: Ajda
·
Övr. Hund I och med att jag har två hundar som är lite speciella så väcker dom uppmärksamhet överallt i princip. När puffen var helpälsad så blev...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
12 880
Senast: Exile
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 887

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp