allahemma

Trådstartare
B-ponny som är kollad(mask, tänder) äter mycket bra, analyserat hö-protein ca 60 och energi 10 och ovanpå detta 0,5 kg krafft grund....men som ändå är för smal. Hur mycket kraftfoder kan en B-ponny få stoppa i sig utan att det blir rent farligt? Har tyvärr lite erfarenhet av små ponnyers matintag......men denna är på tok för smal trots fri tillgång på bra hö. Kan den verkligen äta så mycket som 1 kg kraftfoder..tex?

Sv: Kat B

Är det smbrp som är 60? Vet ni hur mycket ponnyn äter per dygn ungefär?
Utfodringsrekommendationen på kraftfoder har jag hört lite olika om. På senare tid har jag läst att maxgiva för kraftfoder är 0,4 kg per 100 kg och dag. Tidigare har jag hört och läst 1 kg per 100 kg och dag.

Jag har haft tävlande shettistravare på upp till 2 kg kraftfoder/dag plus halvbra bete... (om jag minns rätt var det 50/50 av krafft groov och sport. Och nej, de var inte särskilt feta! foto )

400 g/100 kg häst vid varje utfodringstillfälle är en rekommendation för att inte ge för mycket stärkelse på en gång. Är det ett foder med lågt stärkelseinnehåll kan man ge lite mer, om det finns anledning till det.

min ponny (inte kat b, utan större, men ändå) gav jag olja för att få i honom mer energi utan att ge "stora" kraftfodergivor. 3 dl olja innehåller ungefär lika mycket energi som ett kilo havre om jag minns rätt, så 1 dl olja/mål gör ganska stor skillnad. Finns dock maxgiva eftersom hästar inte är så bra på att spjälka fetter, men det går att googla sig till eller fråga vet/foderrådgivare.

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 784
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Min snart ettåriga halvblodshingst ser lite tunn ut. Inte mager men ranglig som ettåringar i allmänhet, men lite för skralig för min...
Svar
9
· Visningar
1 274
Senast: MissOnly
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 509
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 219
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar