Kastrering

golden_tinka

Trådstartare
Från och med när kan man kastrera?
På våren som ett åring eller måste man vänta till hösten?

Kan tidig (1år) alt sen(2-3år) kastrering påverka utseende och temperament?

Kulorna är redan nere på min grabb (4 mån), och tjejer är det enda han tänker på!:crazy:

Sv: Kastrering

Det går bra att kastrera på våren som ettåring.
Huruvida det påverkar utseendet är kanske svårt att veta egentligen, för vem kan förutsäga vad som hade hänt om man låtit bli att kastrera eller kastrerat hingsten tidigare?

Själv vill jag hävda att en häst som har maskulin utstrålning har den oavsett om den är valack eller hingst. Och en häst som saknar maskulin utstrålning kan vara hingst i hela livet utan att för den skull bli mer maskulin.

Nä det är sant, det går ju faktiskt inte att ta reda på!:)

Det bästa är väl att kastrera feb/mars när det är som kallast!?

Rekomendera tiden för kastering är Maj när hasten kan vara utta och det finns mindra risk for infection. (stall infection är den storsta boven) Det kan hänga på väderleken, men du vill ta dom innan flugar kommer igång
Prata med din vetrinär.
Det längra man vänter de längra det kan ta för hans hingst hormoner att lungna ner sig.
Uttsensmassig hålla me Ameo, det kan vara individen och kan hänga på ras.
Quastion? vill du vanta 2 år och vad allt det innebar bara för hans kropps byggnad som kännsa inte bli av?
Arizona

Tack för ditt svar, kommer förhoppningsvis ha tillgång till lösdrift till våren så då kan han ju vara ute oavsett!
Men jag ska forska vidare och kontakta veterinär när det börjar närma sig!:)

Vi kommer kastrera i april 2009 på klinik, vår hingstunge är född mars 2008. Det blir lagom tror jag, så kan han gå med stofölet utan problem.

Men du vågar låta en 13 månaders hingst gå med ett sto ?

Jag hade varit lite osäker på det..

Stoet är 3 månader yngre och kommer inte vänjas av förrän januari-februari då hon är 7 månader. Då är hingstungen avvand sen länge. Det var på bete/lösdrift ihop som jag menade då, verkar han bli hingstig framåt vintern får han gå med en äldre valack tills han blir kastrerad.

Från och med när kan man kastrera?
På våren som ett åring eller måste man vänta till hösten?

Kan tidig (1år) alt sen(2-3år) kastrering påverka utseende och temperament?

Kulorna är redan nere på min grabb (4 mån), och tjejer är det enda han tänker på!:crazy:

Jag kastrerar tidigast vinter/våren dom är 1 år... Jag är noga med att det är fruset ute & kallt så att det inte skvätter upp en massa skit i såren.
Sedan är det ju också bra att göra det innan värmen kommer pga insekter osv också.
Så är hästen mer än ett år så kan man ta det på höstern/vintern el tidigt på våren...

Din kommer ju ändå vara 13 månader när han kastreras, min är född i slutet på Maj, och kommer ju kastreras innan han hunnit bli ett om jag kastrerar i slutet av vintern..
är det för tidigt, borde jag vänta till hösten?:confused:

jag ska låta min vara hingst så länge det går innan jag kastrerar.. om jag kastrerar! än så länge är han bara 2 månader :)

Jag tycker dom ska få växa i sig lite först, det skadar väl inte..?

Jag tycker dom ska få växa i sig lite först, det skadar väl inte..?

Igentligen inte, anledningen till att jag vill kastrera tidigt är för att han inte ska få för mkt hingstfasoner, vill kunna ha han med ston i framtiden.
och har fått för mig att det vore bäst att kastrera innan hormonerna börjar bubbla alltför mkt!:)

Igentligen inte, anledningen till att jag vill kastrera tidigt är för att han inte ska få för mkt hingstfasoner, vill kunna ha han med ston i framtiden.
och har fått för mig att det vore bäst att kastrera innan hormonerna börjar bubbla alltför mkt!:)

Jag har kastrerat både tidigt & sent. Dom jag har kastrerat sent har inte blivit mer "hingstiga" som valacker än dom som kastrerades tidigt.

Det var inte riktat till dig :)
skrev bara rent allmänt

Jag är ganska övertygad att det gjorts studier i USA om kastrering på häst.

Har för mig att det kontrollerades skillnad på individer beroende på hur gamla dom var då dom kastrerades.
Alltså med referensgrupper

Inte helt ovanligt att "over there" så kastrerar man redan då dom är små föl??

Jag har själv inte hittat dessa studier men du kanske vet?

Själva fick vi erfara ett pungbråk på en två månaders unge.
Denne blev som vuxen större än normalt för mammans avkommor. Men han är också ganska "pipig" i sitt gnägg.

Annars inom travet finns det ett talesätt.
(dom kastrerar mer sällan än aldrig)

Det tar 365 dagar att kastrera en travarhingst.

364 för att övertala ägaren
1 dag att utföra

;);)

AM

J

Annars inom travet finns det ett talesätt.
(dom kastrerar mer sällan än aldrig)

Det tar 365 dagar att kastrera en travarhingst.

364 för att övertala ägaren
1 dag att utföra

;);)

AM

He he he den stämmer ganska bra!!!;)

Jag har kastrerat både tidigt & sent. Dom jag har kastrerat sent har inte blivit mer "hingstiga" som valacker än dom som kastrerades tidigt.

okej, så då behöver man igentligen inte kastrera tidigt för den sakens skull..

fast om han ska gå på mixat sommarbete måste han ju kastreras, är lite osäker på om jag vågar släppa iväg honom på hingstbete med 24 stora bruna...:crazy::)

okej, så då behöver man igentligen inte kastrera tidigt för den sakens skull..

fast om han ska gå på mixat sommarbete måste han ju kastreras, är lite osäker på om jag vågar släppa iväg honom på hingstbete med 24 stora bruna...:crazy::)

Det kan nog vara bra att kastrera då...;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 411
Senast: Bison
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 462
Senast: Ragdoll
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 627
Senast: monster1
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 547
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka