Kastrering.

0

04400220

Har kastrerat min haflinger på betäckt funikel på klinik. Tampongen ska tas ur efter tre dagar. Nu ska han stå i box 7 dagar. Sedan 20min skritt i 10 dagar alt konvalescenshage i 10 dagar. Temp koll varje morgon i två veckor.
Någon annan som kastrerat på sommaren. Hur var eftervården för er?

Sv: Kastrering.

Menar du att de helt allvarligt vill att hästen ska stå en vecka i box när den är kastrerad under högsommar? Låter aningen konstigt faktiskt ... Han kommer troligtvis att bli väldigt svullen men jag hoppas att du i varje fall fick "Butta" eller Finadyn för att hålla det lite i schack.

De rekommendationer vi brukar få är liknande dina men att hästen måste röra på sig, alltså bara någon eller några dagars total boxvila beroende på hur kastreringan gick, hur hästen ser ut osv. Det viktiga är att all motion är kontrollerad, dvs hästen får inte ohämmat springa runt men måste dock röra på sig i skritt, framförallt om den är kastrerad under sommaren eller mitt i vintern.

Låter konstigt att han ska stå i box i 7 dagar.
Kastrerade min Haflinger som va klapphingst för ca 1 månadsen och inne på kliniken sa dem att han skulle stå i sjukhage ensam i 14 dagar med dagliga promenader på ca 20 minuter. Stropparna skulle tas bort efter 3 dagar och han fick finadyn i 5 dagar morgon och kväll. Tempen skulle kollas i två veckor varje dag.
Det var väldigt svullet ett par dagar efter opertionen men det har läkt fint och har precis börjat sätta igång honom igen.

Hoppas det går bra med din polle :)

Låter väldigt olikt den kastrering jag var med vid för ett par månader sedan.

Där togs kulorna bort, sen fick han stå inne första 3 nätterna för att marken var lerig, sen var det ut i hage som vanligt + longering.

Det gick kanonbra, inga tråkiga efterföljder....

Är det bara jag som fått för mej eller är det extremt olika bud om hur dom ska skötas efter kastreringen beroende på vilken veterinär man använder? :confused:

//Domino_s

Ja, jag trodde inte alls han skulle behöva stå på box så länge! Och sju dagar utan att ens komma ut å skritta + en vecka med lite skritt.. :confused:
Men ser fint ut, ingen feber. :grin:

Har kastrerat min haflinger på betäckt funikel på klinik. Tampongen ska tas ur efter tre dagar. Nu ska han stå i box 7 dagar. Sedan 20min skritt i 10 dagar alt konvalescenshage i 10 dagar. Temp koll varje morgon i två veckor.
Någon annan som kastrerat på sommaren. Hur var eftervården för er?

Vi skickar ut våra i hage så snabbt det bara går efter kastrering. ALDRIG att jag skulle ställa dom på box så dom blir svullna och stela.

Hej!

Nyfiken fråga, men vad kostade operationen? Har själv en trolig klapphingst som jag ska ta till hösten.

/Anna

När min häst opererades på ATG klinik då han var klapphingst kostade operationen ca 7000 kronor och då låg kulan långt upp i buken..
Tror det är väldigt olika från klinik till klinik sen beror det på hur långt upp den sitter i buken och hur stor opertionen blir..

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 577
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 378
Senast: Ridinglady
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 591
Senast: iNTOHiMO
·
Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
1 076
Senast: netschjen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka