Kastrering

T

tjiir

Är det någon som har kastrerat hemma förut?
Kan ni berätta hur det gick efter kastreringen.
Hur mycket blödde dom efter, när tog ni ut dom i hagen osv ...
Mycket tacksam för svar.

Sv: Kastrering

jag har skurit två hemma, gick jättebra båda gångerna. Inte mkt blod alls. De fick stå inne ett par timmar tills de var pigga sen fick de gå ut i hagen som vanligt.

Vi kastrerade vårt fullblod hemma för många år sedan. Jag har ionte något minne av något blod. Det gick helt utan komplikationer.

Vi kastrerade vår pålle här hemma i vintras.
Han började blöda så mycket några timmar efter att
veterinären fick komma ut och "klämma fast" med något som såg
ut som två saxar så det inte skulle blöda så mkt.

Jag har fått min shire kastrerad på stallgången. Själva ingreppet var inte så farligt, inte ens för mig som är väldigt pjosig med sådant. Tyärr blev det dock lite komplikationer sedan däremot. Han ville inte sluta blöda så veterinären blev rätt ställd - hon har kastrerat massor av hästar och är väldigt välkänd som en duktig "kastrerare" men hon hade aldrig varit med om detta förut.

Till sist avtog blödandet i alla fall och vet. åkte. En timme senare forsade det blod igen så hon fick lov att komma tillbaks. Stackars Tom (hästen) fick stå med peanger över pungen hela natten, uppbunden i boxen. Detta medförde förstås att det inte blev den genomströmning som det skall vara så det blev även infekterat. En penicillinkur och massor av tvångspromenader gjorde dock susen och han blev frisk på någon vecka.

Stallägaren som har kastrerat ett flertal hästar var helt förundrad över min otur. Han hade heller aldrig varit med om något liknande. Så normalt sett går det bra men jag hade otur! Men ändå tur - hästen är ju pigg och glad nu!!!

inget alls, det kom några droppar när kulorna togs men det var allt, de har ju tänger som hindrar blodflödet.

den jag kastrerade hemma blödde knappt.
Stod inne ca 3 h innan han var helt pigg att gå ut i hagen :banana:

Min åring är relativt nykastrerad. Ingreppet gjordes liggande (sövdes, pga små kulor) i stallet på eftermiddagen. Inne en timme cirka för att vakna, sen ut i hagen (dygnet runt), blödde kraftigt hela kvällen, sen okej och mest droppande nåt dygn. Massor av rörelse! Ingen boxvila alls.
Tel.kontakt med vet. men inget mer besök...

Allt gick ganska bra men man fick ju hålla koll hela tiden, tvättade inte i början, men efter ett par veckor så blev det var-proppar i hålen och "ödem-aktigt" så då sattes han på hippotrim, då höll jag rent i nån vecka med jodopax och masserade även ut geggan (förutom motionen då förstås), sen har allt torkat ihop och nu efter en månad så är allt läkt...:)

Kastrerade min åttaårige varmblodstravare i vintras. Ingreppet skedde hemma, stående i stallgången. Ingreppet gick snabbt och mkt smidigt. Han fick stå inne några timmar tills det lugnande släppt, sen ut i hagen med ett varmt täcke på. Ordinerades 2x30min promenader dagligen och han skulle vara ute så mkt som möjligt i hagen.
Det droppade ur hålen ganska länge efteråt, drygt en vecka. Ena sidan läkte fint men efter nån vecka blev det infekterat i den ena hålan och riktigt svullet, så han fick då antibiotika och smärtstillande några dagar. Sen läkte allt jättefint.
Idag mår han toppen, men har inte märkt så mkt skillnad på temperamentet, han var ganska lugn innan. Han gnäggar fortfarande gärna efter ston, men accepterar iallfall sin kompis i hagen nu, vilket han inte gjorde innan och det var delvis därför vi valde att kastrera.

Är det någon som har kastrerat hemma förut?
Kan ni berätta hur det gick efter kastreringen.
Hur mycket blödde dom efter, när tog ni ut dom i hagen osv ...
Mycket tacksam för svar.

Det är en herrans massa år sedan min kille blev kastrerad men det gick bara bra.
Det gjordes ute på stallbacken och det (vad jag minns) blödde inget, visst det sipprade lite efteråt men annars inget blod. Dom har ju som nån tidigare sa en "tång" som stoppar blodflödet.
Det ska ju läka inifrån och ut men på min pålle läkte det utifrån först så efter två tre dagar fick vet komma igen och sprätta upp och det sattes in penicillin i 7 dgr. Annars inga komplikationer.

Förra året va jag med på en kastrering i det stall jag står i nu, en liten ponny. Det gick oxå bara bra och han fick penicillin direkt, jag tror att dom sätter in det direkt nu i förebyggande syfte. Det va inga komplikationer där heller.

Tycker inte du behöver vara orolig över detta ingrepp.

För min kille tog det kanske tre veckor innan såren var helt borta. Kanske fyra förresten... har inte räknat så noga. Nu syns det inte alls förutom att påsen är lite sladdrigare :D

Jag brukar alltid låta kastrera mina hemma i stallet, har alltid gått bra, en gång blev det lite infekterat o det var när vi kastrerade en äldre hingst, men lite Hippotrim o hästen blev som ny.
Vi har nog kastrerat ett 20tal hingstar. Aldrig varit särskillt blodigt, vist har det droppat lite i nån dag men det ska ju ut för att det inte ska bli inf.
Ut i hage så fort det går när de piggnat till efter ingreppet.

Vi kastrerade min halvblodskille i stallgången, det gick jättebra.
Blödde väldigt lite, eftråt gick jag ganska mycket med honom så att såret inte skule stänga sig, utan få "blöda ur".
Dagen efter var han ganska svullen,det såg nästan ut som om han hade en fotboll mellan bakbenen:crazy:. Han blev insatt på atibiotika så jag sprutade honom själv ca 1 vecka ,svullnaden gick ner efter ett tag.:banana:

Det har gått bra alla gånger.
Min 2-åring kastrerades i hagen, helt perfekt, bara för veterinären att köra ut ur hagen sen, för att sen att låta honom vakna ordentligt ifred :D (gick naturligtvis ensam). Att ställa på box är det sämsta man kan göra.

Det är bra att det blöder!
Det ska inte Rinna, men droppa är helt okej.

Den första hästen (han var 3 år) gick det åt h*ete med, rent ut sagt. Men han ställdes lite fint på box (med kor..) ett dygn precis efteråt. Kom till mig efter det. Roliga bakterier! Inte :crazy: . Det blev ruggiga komplikationer och hans liv hängde på en ganska skör tråd i två månader. Men det blev häst av honom till slut ;).

Den tredje, mkt äldre, gick det bra med.
Såren har dock tagit låång tid på sig att läka, inte helt slutna än.

Jag (och mina veterinärer) prioriterar Långa utevistelser första dagarna, det bästa - och lättaste - sättet att undvika infektioner. Och som sagt, blöder det så är det bara bra!

;).

Jag (och mina veterinärer) prioriterar Långa utevistelser första dagarna, det bästa - och lättaste - sättet att undvika infektioner. Och som sagt, blöder det så är det bara bra!

Det var precis så jag resonerade - innan. Men när det blödde som det gjorde för Tom så förstod jag att det inte var bra att det blödde SÅ mycket... Rann liksom hela tiden + att det samlades blod i pungen så att det rätt som det var kom en fontän av blod. Det var då jag ringde ut vet. igen och även hon blev bekymrad.

Veterinärerna är duktiga och vet vad som skall göras!!! Jag är så tacksam mot min i alla fall :love:

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 595
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
846
Senast: animalasia
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 411
Senast: Roheryn
·
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 444
Senast: Zetly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka