Kastrering

Sv: Kastrering

fy vad trist :(

vi har alltid valt klinik (med op.) för då är dom på rätt ställe om det skulle behövas :angel: iofs. så har det aldrig blivit några komplikationer heller. eller jo, 1 har svullnat lite grann men inget som överhuvudtaget behövt vidare åtgärder:) det gick ner på någon dag.

den jag kstrerade sist drog upp en kula när han sövdes (hade vandrat upp och ner ganska länge) men tack vare att vi va på kliniken så blev det bra ändå, och kostade fortfarande bara 2500 :)

Jag har kastrerat 4st 2-åringar i år och det finns för och nackdelar med båda sätten. De två första tog jag stående i februari då det fortfarande var kallt ute och snö vilket minskar infektionsrisken. Båda hästarna fick tre dagar skritt innan vi började trava dem. Det är viktigt att ta ut dem flera gånger om dagen för att de inte ska svullna upp i skapet. Jag bytte dessutom allt spån i boxarna samma dag och höll dem så rena som möjligt i två veckor för att minska risken för infektion.

Sen köpte jag två nya hingstar i april och i och med att det har blivit varmare ute så valde jag att kastrera på kliniken. Den första fick kolikproblem dagen efter kastrationen (tarmupphängning) troligtvis för att han har varit sövd och släpats runt på upp och ner. Med lite dropp och promenader i backar trillade tarmen tillbaka i rätt läge och han har varit problemfri efter det.

Den andra som kastrerades så sent som i tisdags har fått lite feber och tre dagar pencillin för att vara på den säkra sidan.

Mina ordinationer på klinik-kastreringarna har varit 5 dgr skritt 2*30 min och sedan trav, efter 2 veckor kan hästarna tränas fullt igen. De stående har jag gett tre dgr och sedan börjat trava tills såret har läkt dock så bör man undvika smutsiga underlag som hästarna kan "skvätta" upp i såret och orsaka infektion.

Min hingst är väl dryga 145 skulle jag tro, ca 1 år !
(Blev 10 maj)

Han är helt makalös! Allt går ut på att stå på bakbenen så fort inget passar, han trippar fram i grimma och grimskaft precis som om man inte fanns. Han är köpt från ett ställe där han var rätt så lite hanterad. Visst har det blivit bättre men ändån :eek:

Min ena häst som är valack numera, har jag ägt i 8 år , han är idag 15 år och kastrerades som 4 åring. Den hästen är det krut i vill jag lova..

Liknande trådar

Hundhälsa I morgon har det gått en vecka sen kastreringen av vår hanhund. Tycker att läkningen ser fin ut och han verkar inte ha ont, slickar inte...
Svar
17
· Visningar
1 306
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 960
Hundhälsa Hej! Jag har en krypt hanhund där ena testikeln är kvar i buken. Jag vill inte diskutera varför, men jag tror inte att inte operera bort...
2
Svar
28
· Visningar
2 922
Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 543
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka