Kastrering!

Lilljessicah

Trådstartare
Är det lagom tid att kastrera mina katter (hane&hona) vid 6 månaders ålder?
Hur mkt ligger priset på hanen dvs, honan?

Sv: Kastrering!

Tycker det låter alldeles prima med den åldern.

Prismässigt är det en enorm variation. Hane kan jag tyvärr inte, har bara haft honor, men kastrering av hona varierar mellan 750:- och över 1000:-. Ett tips är att passa på att ID-märka, då får man det lite billigare också. Ska man tatuera så måste katten sövas iaf, chipning görs utan nån direkt påverkan.

Ska katterna vara utekatter så rekomenderar jag båda faktiskt, tatueringen är ju synlig utåt, medan chipet är mer hållbart i längden.

Honor bör man enligt min vet inte kastera förrän de är 1 år. Han har varit med många gånger då andra vet kasterat för tidigt och han har fått gjort om det. Allt är så smått och pillrigt. Så man får ge p-piller de månaderna. Så har jag gjort med mina två. Andra vet jag kasterar tidigare. Bara att ringa vet och fråga vad de tycker.

Att man ska vänta till ett års ålder med en honkatt är bara förlegat (och dessutom ofta dumt, de flesta honkatter hinner bli mammor innan dess...). Det ska vara en riktig klåpare till vet. för att misslyckas med en kastrering av en 6 mån hona, och riskerna för hälsoproblem ökar ju längre man låter dem gå okastrerade. Minst risk för framtida juvertumörer har en katt som är kastrerad innan puberteten. Det finns mer än en katt som fått cancer av bara någon månads p-piller användning.

Har man både hane och hona är det nog bäst att kastrera så fort som möjligt...

Jag ser inget fel med att vänta till 1 år men finns risken att de får ungar är det ju bra att kastrera tidigare.

Honor bör man enligt min vet inte kastera förrän de är 1 år. Han har varit med många gånger då andra vet kasterat för tidigt och han har fått gjort om det. Allt är så smått och pillrigt. Så man får ge p-piller de månaderna. Så har jag gjort med mina två. Andra vet jag kasterar tidigare. Bara att ringa vet och fråga vad de tycker.

I Canada kastrerar veterinärstuderande kattungar på 12 veckors ålder utan problem. :smirk: En veterinär som inte anser att han/hon klarar av att kastrera så små katter ska givetvis inte göra det men det finns inga som helst medicinska eller kirurgiska skäl till varför man inte skulle kunna kastrera katter i den åldern.

O jösses :eek: 12 veckor
Fast min veterinär sade att katten skall vara färdigvuxen kroppsmässigt så mycket som möjligt (eller var det inre organ) annars kan de stoppa i växten om man tar bort hormonerna så tidigt...eller har jag missuppfattat :confused: Fast 6 månader är säkert helt ok, men 12 veckor ??

O jösses :eek: 12 veckor
Fast min veterinär sade att katten skall vara färdigvuxen kroppsmässigt så mycket som möjligt (eller var det inre organ) annars kan de stoppa i växten om man tar bort hormonerna så tidigt...eller har jag missuppfattat :confused: Fast 6 månader är säkert helt ok, men 12 veckor ??

Det där är gammal folktro som tyvärr allt för många veterinärer köper utan att ifrågasätta. Det finns idag en mängd vetenskapliga studier på området och kattungar som kastreras innan de växt färdigt (vilket de flesta inte har gjort ens vid 6 månaders ålder) och det finns inget som helst stöd för att det skulle vara skadligt. Katterna slutar inte växa (de växer faktiskt i snitt 2 månader längre än katter som kastrerats vid könsmogen ålder). De inre organen slutar inte växa.

Det är synd och skam att svenska veterinärer inte uppdaterar sig.

I Nordamerika har man kastrerat kattungar från 12 veckors ålder i ungefär 25 år och fortfarande har man inte kunnat se något skadligt i det. Man har iakttagt vissa skillnader mellan katter som kastreras prepubertalt (dvs. innan könsmogenhet) och efter könsmognad men inga betydande skillnader.

Kastering på en hankatt kostar nånstans mellan 400-600 kronor.

När min mormor var liten kastrerade man hankatter så fort som möjligt, och det tog aldirg någon av hennes katter nån skada av. Min veterinär har rekommenderat att vi ska kastrera Elvis mellan 6-9 månaders ålder, men vi satsar nog på det tidigare snarare än det senare.

Vi betalade 880:-/st för 2 honor. Vi valde samtidigt göra tattuering i örat på dom, eftersom dom ändå var sövd. Då kostade tattueringen 110:- extra. Totalt per hona inkls tattuering och moms = 990:-. Detta gjordes i Majorna.

Jag tror det ska dras igång en kastrationskampanj snart...i vart fall läste jag det som hastigast på veterinärens dörr. Då blir det ännu billigare.

Kollade upp det igår ;)

Driven är i nov. och då kostar kastration av hankatt 400:-

En annan klinik i stan kostar det 520:- hos.

Hos den senare fick man dock ganska bra rabatt på vacc. när man tog den samtidigt så det blir nog där för min del eftersom jag gått där tidigare.

ojdå.. Ja alltid lär man sig nåt. Fast vid 12 veckor skulle det i så fall krävts förstoringsglas till minstingens små kulor :)

ojdå.. Ja alltid lär man sig nåt. Fast vid 12 veckor skulle det i så fall krävts förstoringsglas till minstingens små kulor :)

Njae, kulorna kan man ofta känna på dem redan som nyfödda så vid 12 veckors ålder ska det inte vara några problem (förutsatt att kulorna finns i säcken).

Liknande trådar

Övr. Katt Vi har tre katter en hona på två en hane på knappt ett och en äldre hona på 8år. Den yngre honan har varit löpen och är nu dräktig,den...
Svar
8
· Visningar
682
Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
223
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
615
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Som titeln säger. En människa i min närhet (d.v.s. inte jag obviously) vill att deras katt ska få en kull kattungar. Anledningen är helt...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
7 932
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar