Kastrering...

ancan

Trådstartare
Igår var vi iväg och kastrerade vår new forest"hingst" -2 år gammal. Detta för att han skall löshoppas på 2årstesten här i halland i höst, och jag vill gärna ha honom färdig itid till dess...
Allt gick bra (hittils...) och han skötte sig som vanligt lugnt och sansat, något som verkligen är kännetecknet för honom... tills igår eftermiddag när vi kom hem... :crazy: Då hade han plötsligt kommit på att han hade hormoner... :crazy: (lite sent kan man tycka...)
Han har skrikit och sprungit efter stona i hagen på andra sidan vägen hela natten. var uppe vid tretiden och ställde in honom i en box, för jag skulle få sova någonting... men han var likadan nu på morgonen när jag släppte ut honom igen!!!
Någon mer som varit med om något liknande efter en kastrering??? :confused:
Såklart han lugnar ner sig snart, men det är ändå märkligt att en hingst utan några som helst hingstfasoner kommer hem som valack full med testesteron... :eek:

KAN ddet bli någon slags hormonchock i kroppen på dom vid ett sådant ingrepp???

Sv: Kastrering...

Japp, hormonerna kan få sig en extra skjuts och spruta för fullt i kroppen efter kastration. Men som du säger så lugnar det sig, men jag skulle dock vara försiktig och inte utsätta honom för frestelser nu när det är full fart i kroppen.

Jag skulle i detta läge gömma undan honom från stona tills han lugnat sig, visserligen bra för såret att han rör på sig, men mindre bra för huvudet om han kommer på hur man kan göra och behåller det beteéndet även när hormonerna är ute ur kroppen.

Sv: Kastrering...

Han har redan börjat lugna ner sig.... det var jag inte så orolig för egentligen...

Normalt är ju annars att man kastrerar fför att de börjat visa sin "manlighet" :angel:

men denna fd hingsten har ju varit hur snäll o go som helst innan kastreringen...det är han iofs nu med, men väldigt flirtig med tjejerna...

Om några dagar ska jag släppa in honom i flocken igen, han ser ut att läka kanon, vädret har ju verkligen varit på vår sida... ;)

Liknande trådar

Hästvård Vet inte var jag ska placera denna tråd, Avel, Ridning, Hästhantering eller Hästvård? Handlar delvis om inridning/grundutbildning ;)...
Svar
7
· Visningar
1 509
Senast: Hunter
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama