Kastrering

O

Oggie

Undrar om det är någon som vet om det är lämpligast att kastrera på hösten eller våren? Och i så fall varför?

Det beror bla på hur biffig häst du vill ha. Väntar du lite extra hinner hästen bulla på sig lite mer hingstkropp. Man ska undvika att kastrera under rötmånaden men utöver det tror jag att det kvittar.

Hej!
Jag tror inte det spelar så stor roll, bara man undviker röt-månaden och, framförallt när det är varmt och mycket flugor och så.
// Thera

Det där med att dom "biffar till sig" om man behåller dom som hingsta längre är inte riktigt. De flesta tappar mycket av "hingst looken" innom ett år, med att dom tappar sin "hingstighet". Vad jag skulle vilja veta är om det är någon som vet fördela respektive naktdelar med att kastrera vår, vinter eller höst. Infektions risk mm.

jag katrerade min hingst den 19juli och det var inga som helst problem efter det

jag fick ge 800kr en liten shettishingst mmen det brukar ligga runt ca 1500-3500kr

Liknande trådar

Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
457
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 380
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
963
Senast: Sirap
·
Hästvård Bombas just nu av reklam för detta nya (dyra) tillskott. Ni är så många här som kan läsa innehållsförteckningen bättre än mig och jag...
6 7 8
Svar
157
· Visningar
14 969
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hjälp