Kastrering

Jamtland

Trådstartare
Eftersom min hanhund aldrig ska gå i avel finns funderingarna på att kastrera honom, mest för att jag är dagmatte till två tikar, han är inte överdrivet "på" dem, men det vore skönt om han inte brydde sig att de är flickor. Jag har fått för mig att det finns typ en p-spruta för hanhundar? Så att jag liksom kan testa hur han skulle bli som kastrat?

Det finns kemisk kastrering men det är ingen garanti att det blir samma sak som en kirurgisk. Jag har kastrerat en hane (den andra var det redan när han kom) och upplevde bara positiva förändringar. Med det sagt skulle jag ändå dra mig för att kastrera en okomplicerad hund.

Det finns en del risker med kastrering.
Ruben var dryg som fan som intakt, han är fortfarande dryg men blev mycket bättre efteråt.
Han har inte haft problem med viktuppgång som kan vara vanligt. Pälsen vet jag inte eftersom han klipps ner.
Jag tycker det är väldigt skönt att kunna ha honom med tikar och slippa besattheten över minsta fläck ute.

Det finns kemisk kastrering men det är ingen garanti att det blir samma sak som en kirurgisk. Jag har kastrerat en hane (den andra var det redan när han kom) och upplevde bara positiva förändringar. Med det sagt skulle jag ändå dra mig för att kastrera en okomplicerad hund.
Varför skulle du dra sig för det?

Varför skulle du dra sig för det?
Risken för inkontinens, även om den är mindre för hanar. Hanen jag har nu har också en viss osäkerhet. Eftersom jag inte träffat honom innan vet jag inte om det är en effekt av kastreringen men det är något jag tagit i beräkningen.

Jag är inte kategorisk emot kastrering, tre av fyra har varit kastrerade även om jag bara valt att kastrerat en. Men valde att inte kastrera tiken just eftersom hon inte har några problem med att vara fertil.

Eftersom min hanhund aldrig ska gå i avel finns funderingarna på att kastrera honom, mest för att jag är dagmatte till två tikar, han är inte överdrivet "på" dem, men det vore skönt om han inte brydde sig att de är flickor. Jag har fått för mig att det finns typ en p-spruta för hanhundar? Så att jag liksom kan testa hur han skulle bli som kastrat?
Testa kemisk kastering, nackdelen är att det kan bli lite överslag första veckorna och att pälsen kan bli ful.

Testa en kemisk först.
Jag önskar jag hade gjort det för om resultatet hade varit det samma som nu som kastrat så hade jag aldrig gjort operationen :(
Min hane har blivit mycket personlighetsförändrad samt har blivit osäker med andra hundar. Det har ställt till det eftersom vi har flera hundar. Han trivs inte längre med att leva i flock.

Han var inte speciellt jobbig med löptikar men eftersom vi har uppfödning av annan ras där vi bara har tikar så kändes det smidigt.
Nu har vi problem 365 dagar om året istället för runt några höglöp.

Testa en kemisk först.
Jag önskar jag hade gjort det för om resultatet hade varit det samma som nu som kastrat så hade jag aldrig gjort operationen :(
Min hane har blivit mycket personlighetsförändrad samt har blivit osäker med andra hundar. Det har ställt till det eftersom vi har flera hundar. Han trivs inte längre med att leva i flock.

Han var inte speciellt jobbig med löptikar men eftersom vi har uppfödning av annan ras där vi bara har tikar så kändes det smidigt.
Nu har vi problem 365 dagar om året istället för runt några höglöp.
Känns som att det är mera riskabelt att kastrera om man har flera hundar än när man har bara en hund?

Min senior är kastrerad - och jag kommer aldrig mer att kastrera en hund om det inte är av medicinska skäl.
Han blev osäker på andra hundar (han funkar med andra hundar, men han behöver längre tid för att acceptera nya) och han är idag inkontinent (vilket behandlas med medicin som turligt nog fungerar, men hur roligt är det att behöva ge medicin resten av hans liv?).

Min hane är just nu kemiskt kastrerad, han är 9,5 år gammal. Jag hade inget val då han fick förstorad prostata. Den enda förändringen jag märkt är att han blivit ett matvrak. Inget annat men så är han väldigt trygg och stabil i sig själv. Han är fortfarande intresserad av löptik. Inte jobbig eller besvärlig, det har han aldrig varit, men han vet och flörtar gärna om han får chansen. Hade aldrig gjort det om han inte behövt av medicinsk orsak även om jag inte ser några negativa biverkningar än.

Känns som att det är mera riskabelt att kastrera om man har flera hundar än när man har bara en hund?

Kan så vara om de behöver funka i flock. Ökad osäkerhet/rädslor är ju en känd biefekt. Jag var helt hundra på att det inte skulle ske med honom eftersom han alltid varit så trygg i sig och funkat bra med andra hundar, så detta var riktigt ledsamt.

Jag kastrerade min då det blev ohållbart att ha honom tillsammans med hunden han bor med då han hade ett resursvaktande som resulterade att han försökte bita huvudet av den andra hunden när det var mat i närheten. Testade chip först, och sedan kastrerades han kirurgiskt. Han blev klart mindre agressiv mot brorsan, pälsen är oförändrad och han är annars som innan. Men hade dock inte kastrerat om det inte varit absolut nödvändigt.

Jag har tyvärr samma erfarenhet som Voff. :( Jag kopierar in ett svar som jag skrev i en liknande tråd för några år sedan:

Jag har uppfödning i liten skala och både tikar och hanar i flocken. När en av mina hanar visade sig ha patellaluxation och inte skulle gå i avel tog jag beslutet att kastrera honom för att underlätta för honom under löpen, något jag verkligen, verkligen ångrar.

Han var en hane med ett helt underbart temperament, glad, trygg och säker och hade ett lugn som smittade av sig på hela flocken och på andra hundar (och människor). Alla hundmöten var a piece of cake. Alltid pigg och glad och med på allt. Han blev tyvärr en annan hund efter kastrationen. Han fungerar fortfarande i flocken men har fått en helt annan roll där han ofta hamnar utanför och blir osäker. Han är ofta låg och visar sällan den glädjen för arbete och lek som han gjorde. Jag upplever det faktiskt som att han ofta verkar deppig. När vi träffar andra hundar blir han ofta nästan som ett mobboffer. Mitt hjärta brister när jag ser honom i dessa situationer. Om jag bara kunde göra denna förbannade kastration ogjord…

Numera informerar jag nogsamt alla valpköpare om de negativa konsekvenser en kastration kan få både hälsomässigt och på mentaliteten.

Kan så vara om de behöver funka i flock. Ökad osäkerhet/rädslor är ju en känd biefekt. Jag var helt hundra på att det inte skulle ske med honom eftersom han alltid varit så trygg i sig och funkat bra med andra hundar, så detta var riktigt ledsamt.

Nu lever inte min hund längre men jag önskar att jag vetat om att osäkerhet var en känd bieffekt, han blev väldigt osäker, åt till slut antideppressiva tabletter men det hjälpte inte 100% så fick till slut ta bort honom :(

Nu lever inte min hund längre men jag önskar att jag vetat om att osäkerhet var en känd bieffekt, han blev väldigt osäker, åt till slut antideppressiva tabletter men det hjälpte inte 100% så fick till slut ta bort honom :(

Fy så trist.
Jag önskar man talade mer om dessa baksidor gällande kastrering. Kastrering får inte bli ett trendingrepp som görs av bekvämlighetsskäl.

Jag har en kastrerad malle som jag fått som omplacering av uppfödaren och där kastreringen redan var gjord av en tidigare ägare. Vi har inga problem alls varken med andra hundar eller osäkerhet. Han var väldigt låg när han kom och det tog lång tid innan han blev så glad som han är nu, men det tror jag mer har med hans bakgrund än med kastreringen att göra.

Nu är han en glad skit, röjer järnet med mina andra hundar och är älskar när någon kommer och hälsar på så jag har inga dåliga erfarenheter av kastrering. Jag vet inte hur gammal han var när det gjordes men han var 1.5 år när han kom till mig.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en krypt hanhund där ena testikeln är kvar i buken. Jag vill inte diskutera varför, men jag tror inte att inte operera bort...
2
Svar
28
· Visningar
2 898
Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
1 008
Hundhälsa Börjar inse att det inte är riktigt hållbart att ha två intakta hudar hemma av olika kön. Även om vi separerade dem ett par dagar före...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 412
Senast: Masse
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 367
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka