kastrering

luvatuva

Trådstartare
Jag undrar, hur registreras det om en häst är kastrerad eller ej?
Ska man som ägare skicka in att hästen har blivit kastrerad till SIF eller sker det "automatiskt"(typ vetrinären skickar intyg eller liknande)?

Sv: kastrering

Jag undrar, hur registreras det om en häst är kastrerad eller ej?
Ska man som ägare skicka in att hästen har blivit kastrerad till SIF eller sker det "automatiskt"(typ vetrinären skickar intyg eller liknande)?

Om du är medlem i SIF har du ett konto på Worldfengur där alla hästar finns som du är registrerat ägare på. Där kan man själv registrera kastreringar.

Hur gör man för att få det ändrat i passet då? Måste det skickas in till SIF? Har också funderat på detta, så det var bra att frågan togs upp :)

Om du är medlem i SIF har du ett konto på Worldfengur där alla hästar finns som du är registrerat ägare på. Där kan man själv registrera kastreringar.

Okay.
Saken är att jag har en häst som är köpt som valack, men han är reg som hingst i worldfengur och i passet.
Enligt förra ägaren kastrerades han vid 7 år ålder (för hon tänkte avla på honom). Hon sa till mig att han inte kan gå i blandflock pga att han har sett en annan hingst betäcka.

Men kan jag ändra att han är kastrerad utan att igentligen veta om han är det? (han skulle lika väl kunna vara klapphingst)

Men kan jag ändra att han är kastrerad utan att igentligen veta om han är det? (han skulle lika väl kunna vara klapphingst)

OM du inte är säker på att han är kastrerad:
Först bör du förstås känna om du hittar testiklar i pungen. Om du inte gör det utan misstänker klapphingst, kan du ju begära provtagning via veterinär.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
661
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 130
Senast: Tualma
·
Juridik & Ekonomi Mitt körkort har gått ut idag och jag skickade in handlingar för nytt körkort i januari men missade att registrera inbetalningen. När...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
7 251
Senast: Zpunk
·
Gnägg Hjälp! Jag och min tränare planerar att ta med hästen till Tyskland för en veckas träning och har börjat nysta i vad vi behöver göra för...
Svar
16
· Visningar
1 059
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama