kastrering... hur?

F

Flashen

Ska snart kastrera min 2 åring. Veterinären kommer att komma ut till mig. Hur brukar det gå till och vad kan jag förbereda i förväg? Hur ska hästen ha efteråt?

Sv: kastrering... hur?

Ha rikligt med halm i boxen som underlag är att rekommendera i de närmaste veckorna.

Ska snart kastrera min 2 åring. Veterinären kommer att komma ut till mig. Hur brukar det gå till och vad kan jag förbereda i förväg? Hur ska hästen ha efteråt?

Gör i ordning boxen med rikligt med halm.
Se till att ha:

1. Rent varmt vatten gärna flera hinkar.
2. Handdukar
3. Tvål
4. Linda svansen.
5. Tvätta gärna av häösten innan dvs bak benen och smörja med vasselin (om det rinner mycket så fastnar det inte på benen och torkar där).

Efteråt behöver hästen röra på sig. Gärna att han springer lite och inte blir stående bara.
För visst har han ont.
Kolla så såret inte går ihop för fort. det ska läka inifrån.
Lycka till!

Jag kastrerade min 2-åring för tre veckor sedan, vetrinären kastrerade ute, sen var det boxförbud i minst två veckor. Han går fortfarande ute dygnet runt och det har läkt jättebra. Det enda jag förberedde var ljummet vatten till vetrinären och kokande vatten till verktygen.

När min lille blev kastrerad så fick han först lugnande så han inte skulle hoppa runt så mycket. Sen fick han lokalbedövning i ballarna.
Vet skar sedan två snitt och kulorna ramlade ut. Därefter sätter de nåt verktyg som ser ut som nån form av nötknäckare runt sädesledarna för att strypa av blodtillförseln och dyl. De får sitta en liten stund och sedan skärs kulorna av.

Det är ju inget för de med kvackelmage direkt!!! Jag tog kort på slamset och skickade till min pojkvän... Det var runt lunch och han och hans jobbarkompisar satt och åt! Några av dem var inte hungriga sen! :rofl:

Jag vet inte hur din vet vill ha det men vi var tvugna att vara 2 pers, en som höll i hästen (de kan ju trilla omkull) och en som höll i en lina runt bakbenet närmast vet.

Sedan var det boxvila i tre dagar med lite promenader lite då och då. Men det kan ju vara olika för olika vet, så det får du fråga din om.

Malin

Tack för era tips. Jätteskönt att ingen har skrivit några skräck historier. Det är ju inte det man vill höra.

Hur lång tid dröjer det innan de kan röra sig som vanligt... för jag mistänker att det gör ont ett bra tag efteråt. Har ni fått hålla på och rengöra ohc smörja såret mycket? Det verkar ju som om olika veterinärer tipsar om olika saker. Vissa ska stå inne, och andra ska röra sig och vara ute mycket. man blir förrvirrad! Får höra vad min vet rekommenderar!

Tack för era tips. Jätteskönt att ingen har skrivit några skräck historier. Det är ju inte det man vill höra.

Hur lång tid dröjer det innan de kan röra sig som vanligt... för jag mistänker att det gör ont ett bra tag efteråt. Har ni fått hålla på och rengöra ohc smörja såret mycket? Det verkar ju som om olika veterinärer tipsar om olika saker. Vissa ska stå inne, och andra ska röra sig och vara ute mycket. man blir förrvirrad! Får höra vad min vet rekommenderar!

Dom ska vara ute som vanligt. Men tar du in dom på natten se till att ha ordentligt med halm.
Släppte mina i hagen så fort dom vaknat till.

hur det ska skötas beror ju på villken "kastrations metod" man väljer.

jag har alltid tagit mina med op. på kliniken, eftersom "såret" då sys ska hästen ha boxvila med dagliga promenader (för att stygnen inte ska gå upp) viktigt att hålla rent i boxen, men ingen "sårvård" om allt ser fint ut. efter en vecka-10 dagar är det läkt och hästen kan vara ute som vanligt.

Ska din tas liggande eller stående???
Det behövs ju fler personer vid liggande så det kan ju vara bra att ha några medhjälpare i såna fall...
Här brukar hästarna bli rekommenderade boxvila med 2*20 minuter promenad i två veckor, vet inte om det varierar, men det verkar ju så.

Jag bumpar denna tråden för att höra hur det gick?

Själv ska jag boka tid imorgon för stående kastrering där hemma. Jag är väldigt nervös inför detta.

Förut så har vi lämnat in våra hingstar på ATG kliniken och sen hämtat dom när det var klart. Detta var ju på Jägers så det var ju nära och bra :).

Men nu känns det annorlunda eftersom det är min egen häst och det är så mycket som kan hända efteråt. Man har ju läst några skräckexempel här ;).

Jag bumpar denna tråden för att höra hur det gick?

Själv ska jag boka tid imorgon för stående kastrering där hemma. Jag är väldigt nervös inför detta.

Förut så har vi lämnat in våra hingstar på ATG kliniken och sen hämtat dom när det var klart. Detta var ju på Jägers så det var ju nära och bra :).

Men nu känns det annorlunda eftersom det är min egen häst och det är så mycket som kan hända efteråt. Man har ju läst några skräckexempel här ;).

Det kommer säkert gå bra.
Vi har alltid kastrerat våra hemma (ca 20 st) och alla har gått bra än så länge (peppar, peppar). Men visst kan det tillstöta komplikationer.

Min blev konsult i höstas. Vet. hade med sej en assistent som höll i ena bakbenet med ett långt rep, så han inte skulle kunna sparkas. Det görs stående för det mesta nu för tiden. Han fick lugnande. Jag hade förberett med ljummet vatten, tvål och tvättlappar. Jag fick hålla i grimman. Det gick ganska fort förstås.

Det gäller att se upp lite efteråt. Det ska läcka vätska, såret ska hållas öppet i ca en vecka efter. Om hästen inte rör på sej själv så att såret hålls öppet måste du leda honom. Det är bra att tvätta med lite ljummet tvålvatten några gånger den närmaste tiden efter. Känn efter så det inte svullnar, blir varmt och hårt i grenen, i flera veckor efter. Blir det det beror det på att det inte är öppet och kan rinna ut. Om det skulle hända är det inte farligt bara du ser till att såret öppnas och läcker, du kan tvätta lite då.

Kolla upp om ditt försäkringsbolag täcker ev. komplikationer vid kastrering, det är inte alla som gör det. Kan vara kul att veta innan.

Kan tillägga att mina går på lösdrift, fick inga rekommendationer på den punkten, så det var väl bra, då.

Det är ju bara bra att tråden "bumpas".. eftersom fler säkert ska kastrera sina pojkar framöver!:)

Hoppas trådskaparen dyker upp och kan dela med sig om hur det gick osv.

Jag hoppas på att få en tid i mitten utav februari iallafall. Då är jag ledig 9 dagar från jobbet och då passar det bra att kastrera så att jag kan hålla extra koll på honom under tiden då det läker.

Vet. som jag pratade med igår sa att det är många som kastrerar nu.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
586
Senast: Lavinia
·
Hästvård Min lille ettåring har kastrerats på klinik för en månad sedan men sedan åkt på infektioner i skapet. Två antibiotikakurer senare tror...
Svar
7
· Visningar
711
Senast: Amk
·
Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
660
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 957

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Ridskoleryttare