Kastrering för och nackdelar

J

jappisen

Jag funderar på att kastrera min hane då han blir mer och mer påverkad av löptikar. Jag ska inte avla på honom och jag kan strunta i att ställa ut honom något mer. Det är svårt med träningen då det jämt är någon tik som löper och han mår dåligt av detta och bara snusar och tittar efter tiken. Frågan är vad som är taskigast, att låta honom stå ut med alla dessa dofter och löptikar i hans närhet eller att kastrera? Han är inte så jobbigt att han sitter hemma och gnäller och inte äter. Det är bara ute jag märker av det.

Finns det bieffekter av att kastrera en hane som nästan är 4 år?

Vad har ni alla för erfarenheter angående kastrering och vad tycker ni?

Vad kostar det att kastrera en hane?

Sv: Kastrering för och nackdelar

Vi kastrerade min handhund när han var nästan exakt 1,5 år (januari i år), för att han är en blandras.
Jag har bara sett fördelar! Han har slutat slicka kiss-fläckar i marken, blivit bättre att ha lös och kan koncentrera sig mycket mycket bättre.
Pälsen är lika fin, han är precis lika aktiv och har lättare att gå upp i vikt - vilket är posetivt! Eftersom han lätt blev smal förut när han stressade efter andra hundar.

Det kostade 2300 med narkos.

Liknande trådar

Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
8 519
Senast: Migo
·
Hundhälsa De flesta vet men om inte. Jag bor i norra Queensland i Australien. För 1.5 r sedan blev sambon och jag med hund. En "på pappret" 75%...
Svar
9
· Visningar
1 518
Senast: Jeps
·
Övr. Hund Flatte/labbe blandning på 4,5 år. Vi har inte kastrerat tidigare pga att han inte visar några tecken på ilska mot andra hanar och...
Svar
17
· Visningar
2 217
Senast: Rugge
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 465
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vaginal vs kejsarsnitt
  • Skottlossning på skola
  • Roliga saker som barn säger