Kastrering behöver hjälp/råd

F

FuzzyLogiC

Vet inte om jag lagt denna tråd rätt men jag hoppas det.

Det är så att jag ska kastrera min 6 åriga hingst i oktober och fick precis veta att man kan göra det hemma på gården!

Då jag fick hem honom i Januari som ohanterad hingst som aldrig har gjort mer än att gå mellan sin utebox och hage, aldrig sett en bil eller andra människor än ägarna förens han kom hit. Men jag har börjat miljö träna honom genom att han får följa med upp till ridbana/ridhus m.m har även åkt själv med honom och han har inge problem med att åka transport eller sånna saker. Men åka till en klinik och in på ett sånt ställe redan!? kan det va så smart.
Vad rekomenderar ni: Gårdskastrering, kasrering på klinik med öppna sår, eller på klinik med igensydda sår?
Jag har ingen erfarenhet av någon av dessa kastreringar men är det någon som rekomenderar gårdskastrering då det borde va det bästa för hästen i detta läge?

Har någon koll på priser ungefär? vet att det skulle kosta 2050+moms här i örebro på kliniken.

Tar emot alla tips och råd!

Sv: Kastrering behöver hjälp/råd

Jag skulle ta klinik med igensydda sår på en sådan gammal häst, kanalerna kan vara större då och det är bra om tarmarna inte kanar ut.;)

Priset låter väldigt billigt??

själv har jag bara erfarenhet av gårdskastrerig o det har alltid fungerat bra. kastrerat allt från 1-12 åriga hingstar

min kastrerades i våras (3 år) hemma på gården, fick finadyne för att motivera honom att röra sig mer och för att motverka infektion (tror jag det var). Vart hur bra som helst, efter två veckor var såren ihopläkta och inte tillstymmelse till infektion

Min kompis kastrerade sin på klinik m öppna sår, fick inget finadyne, massiv infektion, gick ner jättemycket i vikt, var tvungen att få penicillin mm.

Tror mycket beror på vädret, bra om det är kallt, veterinären som utför jobbet och eftervården...

Jag jobbar på en stor gård och vi kastrerar alltid på gården. Vi gör det i stallet under den tid på dygnet som det är lugnast i stallet, ofta lite senare på kvällen om det går. Det har aldrig varit några problem..

Men det viktiga efter kastrationen är att man låter hästen vara ute så mycket så möjligt, helt med en kompis och helst dygnet runt. Och sen ska man jaga på eller longera hästen, helst morgon och kväll så att såret hålls öppet. Läker det för fort så ökar risken för att det ska fastna smuts och lort i såret som leder till infektion. Du ska inte tvätta och hålla på, utan låt såret vara och longera/jaga på hästen flera gånger om dagen. -det är vad alla veterinärer har sagt till oss.

Jag skulle rekommendera att kastrera hemma, blir inte lika stor sak för hästen, mycket lugnare för dem att få vara hemma.

har absolut noll erfarenhet av kastrationer, men hade jag varit du så hade jag åkt till klinik och fått ihopsytt!

På en så gammal häst (ej unghäst) hade jag valt klinik. Och har valt i de fall jag kastrerat sent. Liggande, sövd för att veterinären ska ha full koll. Sydd in- och utvändigt för att hästen ska kunna röra sig utan att inälvorna trillar ur - rörelse är viktigt men jag vill gärna att innanmätet stannar där det ska.

I mitt fall vägrade samtliga veterinärer att göra det ute i fält (i stall) just p g a de väl utvecklade (stora) blodkärlen på en vuxen häst och därmed risken att förblöda om hästen företog sig något vid stående kastration.

ledsen att jag inte varit här på ett tag men mitt i allt så kraschade datorn :(
Har pratat med min veterinär och med kliniken + massa annat folk nu och frågat runt.
Jag har bestämt mig för att göra det hemma för hans skull då han åkt transport 1 gång i sitt liv (drogad) han har knappt träffat folk och knappt varit i andra miljöer.
Veterinären kommer den 18e oktober och tar det hemma på gården, så det är bara och hoppas att det går bra.
Tack för alla råd och svar, svårt när alla säger olika och man själv inte har nån erfarenhet. Tack tack nu håller jag tummarna för min bebis

Liknande trådar

Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
3 038
Senast: Egonson_
·
Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
22 386
Senast: kolblakkur
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 421
Senast: pews1972
·
Hästvård Snälla nu behöver jag hjälp från er andra. Min veterinär jag har haft litar jag inte på och har inte fått instruktioner på vad och hur...
Svar
17
· Visningar
2 676
Senast: Varmblod90
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka