Kastrering av tik

Sv: Kastrering av tik

BeastieBabe skrev:
och oavsett hur man gör så kallar man det ändå alltid för kastrering? även om hunden ifråga bara steriliseras?

Nej. Steriliseras hunden säger man sterilisera. Kastreras hunden säger man kastrera. Saken är den att varken hundar eller katter steriliseras numera. Tidigare steriliserade man honkatter iaf, men så kom man på att det inte är så bright att lämna livmodern och allting kvar eftersom risken för livmoderinflammation kvarstår och löpbeteendet inte försvinner.

Idag tar man bort hela paketet.
 
Sv: Kastrering av tik

Vår hund var tretton år när hon kastrerades p.g.a. livmoderinfl. Hon var jättesjuk i hög feber och vetrinären var så klart tveksam till operation. (ändå ljög jag två år om hennes ålder) Jag tyckte inte vi hade något att förlora så hon opererades. Det gick otroligt bra. Hon sov i två dagar sen var pigg som vanligt! Vi behövde inte ens ha tratt, hon brydde sig inte ett skit om såret. Nu har det gått två år, hon är konstant hungrig och pälsen har blivit otroligt tjock annars inga problem
 
Sv: Kastrering av tik

*kl*
Har kastrerat lagotton av praktiska skäl. Hon löpte bara en gång och nån månad innan hon (ev. eftersom hon bara löpt en gång ju) skulle löpa igen kastrerades hon. Hon är samma glada pigga vovve som tidigare, ev. lite matgladare.
Föräldrarnas labbe är kastrerad pga livmoderinflammation och hon är också pigg och glad och har inte gått upp i vikt trots att hon har ålder och ras emot sig.
 
Sv: Kastrering av tik

Läkningen av själva op-såret tog 1 vecka då stygnen plockades (båda lagrerna). De stygn som höll ihop bukhinnan "försvann" efter en ganska lång tid och magmusklerna kommer inte att bli normala :)

Nina (hunden) var aldrig inlagd över natten eftersom hon snedtände på smärtstillandet och rev halva djursjukhuset. Jag fick vara uppe med henne i 2 nätter och lugna henne. Värt tiden definitivt, vad gör man inte för sina djur?
 
Sv: Kastrering av tik

Får de alltid "slappare magar" efteråt? Inte för att det spelar någon roll egentligen såklart..!
 
Sv: Kastrering av tik

Min tik steriliserades/kastrerades (stryk oönskat ord) för ett par år sen. Jag har inte märkt någon som helst skillnad på henne vare sig fysiskt eller psykiskt. Hon är samma lätt galna hund som före ingreppet.
 
Sv: Kastrering av tik

Sol skrev:
Inkontinens är väl ingen vanlig biverkning? Det jag har läst är att 1% av tikarna som kastreras drabbas av inkontinens (som i en del fall kan behandlas bort) och om det stämmer kan det väl inte klassas som en vanlig biverkning...

Nej, 1% låter ju inte speciellt mycket.... Det var min veterinär som sa att inkontinens var en av biverkningarna, men det kan ha varit jag som uppfattade fel och trodde det var en av de vanligare.
 
Sv: Kastrering av tik

filiduttan skrev:
*knapplån* en följdfråga till tråden, när är det tidigast man kan kastrera tik, efter första löp eller?

När jag jobbade i Canada så kastrerade man valpar som såldes som "pets" innan leverans dvs vid ca 8 veckors ålder.
Vill man vara helt säker på att slippa juvertumörer för all framtid så ska man kastrera innan första löp sägs det. I sverige tror jag man brukar säga tidigast vid 6 mån ålder (men det går alltså att göra det tidigare också...)
 
Sv: Kastrering av tik

heylan skrev:
Får de alltid "slappare magar" efteråt? Inte för att det spelar någon roll egentligen såklart..!

Jag har aldrig upplevt att de skulle få slappare magar, tvärtom.
 
Sv: Kastrering av tik

Jag har fått min tik kastrerad pga att vi har en hane också, och denna tik ska i vilket fall som helst inte ha valpar. Hon är pigg och glad och lekfull, vilket hon var före operationen också. Hon har fått jättevacker päls men är tyvärr ganska lättfödd. Hon äter dietfoder och motionerar lite mer för att hålla koll på magomfånget...

Före operationen nämnde veterinären inkontinens som en biverkning, men det är inget som denna tik har råkat ut för. Däremot blev en tik vi ägde tidigare inkontinent efter kastrering (pga livmoderinflammation) vilket hölls i schack med hjälp av förkylningsmedicinen Rinexin.
 
Sv: Kastrering av tik

Zoya skrev:
Jag har aldrig upplevt att de skulle få slappare magar, tvärtom.

Samma här, mina hundar ser jättefina ut på magen och det läkte fort. Dock slickade terriern på sitt (hon hade rävskabb samtidigt och kunde inte ha tratt) de sista dagarna och störde läkningen, trots det har hon i stort sett inget synligt ärr.

//E
 
Sv: Kastrering av tik

(= Nu var min vovving ett monster... Fick som sagt hämta henne 4 timmar efter operationen för att de inte kunde hålla henne i stillhet!

Vinthundar ska ha i princip ingen midja med starka magmuskler (avlade för sprint) och det har hon inte längre efter operationen, beror inte på ålderdom eftersom hennes kompis som är 1½ år äldre har en järnbuk!

Det kan hända massor med komplikationer efter en stor operation som denna, infektioner, bråck och inre blödningar för att nämna några. Är tacksam över att min lilla rugrat klarade sig undan med slappare magmuskler, det är SÅ mysigt att borra ner ansikret på hennes mage :D Precis som när hon var valp!

Härligt med hundar, skulle kunna skriva hur mycket som helst om dem! :banana:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
762
Senast: animalasia
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 733
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Har en ung tik som hittills haft tre besvärliga löp. Efter varje löp följer en period där hon är trött, låg, äter skitdåligt och inte...
Svar
4
· Visningar
903
Senast: Jensa75
·
Hundhälsa Jag har lessnat på mina svärföräldrars hund och dennes totala oförmåga att läsa andra hundar. Hon är en tik, jämnårig med vår tik (det...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 201
Senast: em-pirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp