Kastrering av tik

H

heylan

Min tik blir väldigt skendräktig efter varje löp (löper 2 ggr/år) och det är en jobbig period för oss båda - hon är superstressad och jag får inte sova... Har därför i princip besämt mig för att "plocka bort hela paketet" på henne. Tänker dock vänta till hösten eftersom jag vill att hon ska ha möjlighet att bada nu i sommar!

Ni som har kastrerade tikar (eller känner någon) - vad har ni för erfarenheter? Fysiska och/eller psykiska förändringar?
 
Sv: Kastrering av tik

HUndar blir skendräktiga efter löp, gärna när dom är l ite runda, och inte rör på sig allt för mycket :angel:

Så när våra tikar som inte väntar valpar har slutat löpa drar vi ner lite på maten och motionen ökar vi. Då är risken mindre att dom blir skendräktig.
 
Sv: Kastrering av tik

Jag har 3 tikar, varav 2 är kastrerade och den tredje kommer att bli det (av rent praktiska själ).

Den första kastrerades pga akut livmodersinflammation. Förändringarna för hennes del var att hon blev mycket piggare, hon var 7 år när det gjordes och vi skämtade om att hon hada gått i barndom. Nu är hon 15 år (labrador) och har ännu inga juvertumörer och har ju sluppit alla livmodersbekymmer, och hon är fortfarande pigg.

Min andra kastrerade jag pga jobbiga löp. Hon var konstant "svullen" över magen och hade det jobbigt nån månad före löp, under löpet mådde hon skitdåligt och bara gick runt och morrade (antagligen ont i magen) och efter löp kom skendräktigheten som sög musten ur henne. Så hon kastrerades förra hösten och det visade sig att hennes livmoder var förstorad och det hade blivit inflammation av det för eller senare.
Jag märkte förändring bara några dagar efter operationen, även hon är mycket piggare och framförallt slipper hon och jag lida över alla löpbekymmer.

Den enda negativa förändring jag har upplevt är att mina har något lättare för att lägga på sig och gå upp i vikt. Andra hundar har de aldrig brytt sig om och det märks inte heller i flocken, så rent gentemot andra hundar har det inte haft någon betydelse.

Och jag kommer att kastrera min unga tik också, när jag har skarpat ihop pengarna. Detta enbart för att slippa löp och minska risken för juvertumörer.

//E
 
Sv: Kastrering av tik

Det kvittar om man har en hund som verkligen blir skendräktig. Jag försökte det på min tik med mycket bekymmer, men hon svalt sig själv ändå och jag kunde springa dygnet runt med henne.

Hon hade dock ont av det och jag tror på nåt sätt att hon sörjde valparna hon inte fick...

//E
 
Sv: Kastrering av tik

Min förra tik kastrerades pga livmoderinflammation. Hon var ganska ung, så jag vet egentligen inte hur mycket hon förändrades psykiskt efteråt av just kastreringen. Hon klarade sig utan de vanliga biverkningarna, viktökning och inkontinens, så för mig var det bara en bonus att slippa löpen.
 
Sv: Kastrering av tik

Inkontinens är väl ingen vanlig biverkning? Det jag har läst är att 1% av tikarna som kastreras drabbas av inkontinens (som i en del fall kan behandlas bort) och om det stämmer kan det väl inte klassas som en vanlig biverkning...
 
Sv: Kastrering av tik

GAH! tikar kastreras INTE, dom STERILISERAS!
det är BARA handjur som kastreras..
 
Sv: Kastrering av tik

BeastieBabe skrev:
GAH! tikar kastreras INTE, dom STERILISERAS!
det är BARA handjur som kastreras..


De heter inte så längre....
Nu säger man kastrera till både och.....:smirk:¨
I alla fall enlig alla veterinärer här.....de säger kastera till allt!
 
Sv: Kastrering av tik

BeastieBabe skrev:
GAH! tikar kastreras INTE, dom STERILISERAS!
det är BARA handjur som kastreras..

Visst kastreras de. Ordet har ingentin med kön att göra, det har med själva ingreppet att göra. När man steriliserar klipper man av äggledare eller sädesledare. När man kastrerar tar man bort de inre delarna av reproduktionsorganen dvs. livmoder och äggledare eller testiklar.
 
Sv: Kastrering av tik

Hon har såpass "svåra" skendräktigheter så att dra ner på maten och öka motionen inte räcker... (o hon är långtifrån rund!) Förra löpet fick hon Galastop, och detta minskade mjölken. Dock minskade inte beteendena och stressen, och det är ju de som är det som är jobbigt för oss båda..:crazy:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kastrering av tik

Min är lite som din "andra"... Börjar kissa miljoner gånger och uppföra sig mysko mot andra hundar ca en månad före löp, sedan själva löpet. Ett par månader senare skendräktigheten som verkligen är skitjobbig för oss båda, o sen fäller hon ur heela pälsen...o så börjar det om... Det är alltså bara några få perioder om året hon är "fri och normal"..

Att de fäller ur så mycket borde väl också minska med kastreringen...eller?
 
Sv: Kastrering av tik

Det är ett jäkla arbete efter operationen, stort sår som behöver tillsyn! Vet inte hur det ser ut på en vanlig operation men min vovving hade dubbla lager med stygn för att hon inte ville sitta stilla... Helt klart värt pengarna och tiden, jag hade förlorat henne annars i livmoderinflammationen! De tog bort äggstockarna också för att eliminera risken för cancer.

Magen kommer aldrig att bli lika tajt igen (whippet) men psyket såg jag ingen skillnad på. Hon opererade som 7-åring och nu är hon nyss fyllda 11... And life is good!
11rvalp.jpg
 
Sv: Kastrering av tik

Min gammeltik kastrerades som 8-åring, hon är nu 10. Det enda jag märkt på henne är att hon blivit otroligt megahungrig efter ingreppet... skulle hon få välja skulle hon äta för jämnan :cool:
Det är väldigt synd om henne tycker hon... som bara får mat en gång om dagen :smirk:

Innan hon kastrerades hade hon väldiga problem med skendräktighet etc men så visade det sig ju också att hennes livmoder var full av cystor... (därmed gick kastreringen på försäkringen..)

Just det ja, hon har blivit opererad två ggr innan det för juvertumörer ochhade hängtuttar innan (efter 3 kullar) men efter op. har hon inte fått en enda juvertumör och tuttarna är som på en ungtik ;) . Hon är dessutom mycket, mycket piggare!
 
Senast ändrad:
Sv: Kastrering av tik

Misstänker att min kan ligga i farozonen vad gäller diverse livmoderrelaterade problem med tanke på hennes kraftiga skendräktigheter... Känns bra att jag nu har så gott som ekonomisk möjlighet (får snåla lite i sommar) att ordna det!
 
Sv: Kastrering av tik

en sak till: Tänk på att kastrera precis då när hunden är som gladast och mår som bäst (typ precis mittemellan två löp) för de har ofta en tendens att fastna i det sinnelaget som de är i när de kastreras och man vill ju att ens hund ska förbli så piggelin som möjligt :)
 
Sv: Kastrering av tik

Skönt att allt gick bra! Hur lång tid ungefär tog läkningen?
 
Sv: Kastrering av tik

BeastieBabe skrev:
GAH! tikar kastreras INTE, dom STERILISERAS!
det är BARA handjur som kastreras..
FEL FEL FEL

Sterilisering: sädelsledare eller äggledare klipps av
Kastrering: testiklar/livmoder o äggstockar avlägsnas
 
Sv: Kastrering av tik

*knapplån* en följdfråga till tråden, när är det tidigast man kan kastrera tik, efter första löp eller?
 
Sv: Kastrering av tik

och oavsett hur man gör så kallar man det ändå alltid för kastrering? även om hunden ifråga bara steriliseras?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
762
Senast: animalasia
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 733
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Har en ung tik som hittills haft tre besvärliga löp. Efter varje löp följer en period där hon är trött, låg, äter skitdåligt och inte...
Svar
4
· Visningar
903
Senast: Jensa75
·
Hundhälsa Jag har lessnat på mina svärföräldrars hund och dennes totala oförmåga att läsa andra hundar. Hon är en tik, jämnårig med vår tik (det...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 201
Senast: em-pirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp