Kastrering av tik?

Sv: Kastrering av tik?

Jaha, trodde inte man fick ställa ut tikar som var kastrerade heller (döljer min begåvning.... :angel: ).
Men så bra att man får det.
Tror inte att min är nån skönhet i sig och det är inte det jag tänkt ha henne till främst, men det är ju ganska kul att ställa ut.

Jag ska kastrera, inte sterilisera ( ;) ).
Hon kanske kommer fortsätta kissa lika mycket, men det är just det att hon förmodligen blir lugnare i att känna behovet av att markera.
Svårt att förklara mig....
Som det är nu har vi planerat in i början av oktober, så jag kommer hinna ändra mig fram och tillbaka mååånga gånger....

Vet inte vad ni menar med kastrera och sterilisera, men mina tikar är iaf steriliserad, d.v.s allt är borttaget så att risken för livmodersinflammation också är borta. På det djursjukhus dit vi tar våra hundar är kastrering det man gör när man enbart gör så att de slutar löpa, de kan alltså fortfarande få livmodersinflammation. Så enligt mig så ska du sterilisera... ;)

Precis tvärt om är det.

Sterilisering gör bara att möjligheten till fortplantning är borta. Vid kastrering tar man bort "hela paketet".

Mvh,
Duvan

hemlig skrev:
Jaha, trodde inte man fick ställa ut tikar som var kastrerade heller (döljer min begåvning.... :angel: ).

Man får t.o.m ställa ut hanar som är kastrerade. Det som krävs är att man har ett testikelintyg på att hunden var normalt funtad innan kastrationen.

Det är svårt att hålla koll på alla regler eftersom de inte alltid känns rimliga. T.ex får du ställa en hund med hur grav HD/AD som helst, men en krypto får inte tävla på internationella jaktprov - vad nu jaktbiten har med det att göra... Vidare får du inte delta med hund på utställning om du t.ex dragit övertalig tand - inte ens på inoficiella dito, trots att det inte ger några meriter utan endast är till för hundutställarnas höga nöjes skull.

Så att du inte kan hålla koll på vad man får och inte får är inte så konstigt ;)

Mvh,
Duvan

Jo,jag har tänkt på det här med pälsen. Vi hade för några år sedan en New Foundlandstik som vi blev tvungna att operera bort livmodern hos p.g.a. livmoderinfektion. Hon fick MYCKET päls efter operationen, och den ändrade också karaktär. Den blev väldigt "mjuk" och lång. Utställning var definitivt inte att tänka på.

Har också varit med om att kastrera chihuahuatikar p.g.a. livmoderinfektion. Ingen av dessa har ändrat pälsstruktur men gemensamt är att de fått mycket päls.

Jag är beredd på att min tik (collie) kan bli "överpälsad" och vi kanske inte kan ställa ut henne sedan, men jag ser det ändå som positivt att slippa bekymmer med ev. livmoderinfektion. Har tyvärr varit med om den sjukdomen flera gånger och den är lömsk... Har dessutom hört att collie räknas som "högriskras" för livmoderinfektion.

En annan positiv "biverkning" av tikkastrering är att tikarna brukar bli väldigt pigga, många blir "unga på nytt". Min collietik är visserligen inte gammal än och dessutom ganska livlig, men ändå...

Att man fick ställa ut hanar om man hade intyg visste jag, men inte att det gällde tikar (utan intyg dock).
Är fortfarande i valet och kvalet, sa ju att jag kommer ändra mig massor med gånger innan oktober kommer.
Hörde av en kompis som i sin tur haft kontakt med en annan lagotto att denne var helt odräglig som valp, men lugnade sig efter andra löpet....Å andra sidan är det rätt skönt att slippa löp med allt vad det innebär och riskerna i senare ålder....

Min tik fick komma hem samma dag

och hon var opererad pga pyometra.

Min tik var ett år då hon kastrerades, hon fick komma hem redan på eftermiddagen och det kostade under 4000:-.
Jag valde en stor djurklinik utifall att det skulle bli komplikationer.
Förutom att hon mådde dåligt första kvällen av narkosen, så blev hon pigg och glad redan dagen därpå, såret läkte rekord fort och syntes inte ens som ärr efter 15 dagar.

Nu är hon alert som innan första löpet, inga problem med småskvättande, markerande, deppighet eller fetma.

Sanna

Shettisar skrev:
Eller sterilisering som vi gärna vill säg,någon som gjort detta på sin tik utan sjukdomsanledning?
Jag har en blandis tik o vi tänker inte lägga några valpar på henne. Finns det några för o nackdelar med att låta sterilisera då? Förutom att man slipper löp perioderna samt att de lägger på sig i vikt?
Är det en svår läknings process efter ingreppet?
Vet någon ungefärligt pris? Måste de ligga kvar eller de kan följa med hem samma dag som hanhundar gör?

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag står inför den spännande och inte så lite skrämmande utmaningen att hitta ett nytt jobb, då jag blir arbetslös inom några månader...
Svar
13
· Visningar
1 593
Senast: nowayout
·
Övr. Hund Efter att min gamla hund gick bort för snart 2 år sedan har nu suget efter en ny hund infunnit sig. Jag hade tänkt att i god tid börja...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 228
Hundhälsa Jag behöver få lite neutrala åsikter om min älskade vovve. Han är en blandras chihuahua/powder puff, med lite inblandning av nåt mer på...
Svar
9
· Visningar
3 008
Senast: Monstermom
·
Hundhälsa Vi har en kastrerad hanhund född i november 2006. Han är alltså snart 8 år gammal. Han kastrerades sommaren 2010. Vi köpte honom som 8...
2
Svar
29
· Visningar
13 615
Senast: ISABEL
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar