Kastrering av tik?

Shettisar

Trådstartare
Eller sterilisering som vi gärna vill säg,någon som gjort detta på sin tik utan sjukdomsanledning?
Jag har en blandis tik o vi tänker inte lägga några valpar på henne. Finns det några för o nackdelar med att låta sterilisera då? Förutom att man slipper löp perioderna samt att de lägger på sig i vikt?
Är det en svår läknings process efter ingreppet?
Vet någon ungefärligt pris? Måste de ligga kvar eller de kan följa med hem samma dag som hanhundar gör?

Sv: Kastrering av tik?

Jag ser bara fördelar med att kastrera tikar, speciellt de som blir fjantigta vid löp och skendräktighet. Istället för att ha en hund som är obrukbar halva året så får man en som man kan jobba med jämt. Övriga fördelar är att man helt slipper risken för livmoderinflammation, något som är relativt vanligt. Det är också jobbigt för tiken att löpa och vara skendräktig. Ju värre fjanteri med bäddning och så vidare, ju jobbigare är det och desto större anledning att kastrera. Har man inget sådant problem med sin tik kan man ju kastrera enbart för att kunna tävla hela året eller liknande.

Häromkring ligger priserna på mellan 4000 och 8000 kr. Det beror lite på var och när det görs. Det blir dyrare om hunden har eller är väg att få livmoderinflammation. Ren kastration utan komplikationer hamnar närmare 4000 än 8000. Läkningen motsvarar den på honkatter. Buken är ju rakad och vävnaden i magen sydd. Man får ha tratt på hunden och hålla den i någorlunda stillhet i ca tio dagar. Sedan tas stygnen och hunden kan börja leva som vanligt. Ofta får de följa med hem samma dag, om inga komplikationer tillstött.

Aha okej, för vår del är det dels för att vi äger hanhund(renrasig) och dels för att vi ska kunna jaga med henne när säsongen infinner sig.Tack för svar!

jag kastrerade min tik när hon var 9 år och blivit tjuvbetäckt ( hon fick sina valpar) jag behöll 2 hanvalpar + pappan så det blev enklast så....har aldrig ångrat detta och min tik var ju aldrig skendräktig eller problematisk vid löp.....detta var ju för 5 år sen och jag har för mig att det kostade runt 3500- 4000 då...hon lever än och pälsen blev lite tjockare o vågigare och vikten lite mera :D

Vi funderade på detta på vår tik, trots att hon faktiskt inte är jobbig vare sig för sig själv eller för oss under löp. Dessutom har vi inte sett ett spår av skendräktighet. Det vi backade på var priset vi fick, 8000:- kr tyckte vi var för mycket när vi egentligen inte har några problem med henne. Men om man kan få ner det till 4000:- skulle vi nog fundera på det en gång till, mest för att slippa blodfläckar och just eliminerade risken för livmoderinflammation.

Vi har steriliserat båda våra tikar. Båda två var ganska jobbiga vid löp och det är också bra eftersom vi då kan tävla med dom året runt. Plus att risken för livmodersinflammation är försvunnen. Sen blir det lättare eftersom vi nu
har 3 hanhundar, det blir mindre stressande för dom och risken att dom ska slåss om tikarna finns ju inte heller. Ska man inte ta valpar efter tiken tycker jag att man lika gärna kan sterilisera den.

Vi kommer att kastrera vår tik i höst. Vi köpte en hane i vintras och något måste göras för att hundarna ska slippa må dåligt när tiken löper. Hanen är stilig och enormt snäll och trevlig och vi vill att han behåller sin "manlighet". Jag har erfarenhet av livmoderinflammation hos några tidigare tikar, så vi beslutade därför att operera denna tik. Hoppas dessutom att hon kanske kommer att fälla lite mindre mängd päls så det blir lättare att planera "utställningssäsongen". Har fått ett pris från djursjukhuset i Strömsholm på 3700 kr förutsatt att tiken är frisk och kan åka hem samma dag.

Funderar på att kastrera min 10 månaders unghund....har diskuterat detta med två veterinärer och båda är med på samma sak...Hon kissar som en hanhund (ofta, skvätter, lyfter ben mot träd osv) och blir allmänt stressad av det.
Frågade som jag själv känner, "är det inte att ge upp, hon är ju fortfarande så ung?" men de tyckte inte jag skulle känna så.
Så var det med vår planerade uställningskarriär - men man kan ju fortfarande tävla spår och agility (eller?).
Är som sagt fortfarande i funderingar, men det blir nog kastration.

Om Ni nu ska kastrera friska hundar, så gör det i så fall i rätt period.

Du kan tävla precis vad du vill - även ställa ut din hund. Problemet med att ställa ut en kastrerad hund är att pälskvalitén kan ändras. Vår springer tik som är kastrerad har fått en ullig päls som inte går att rycka, så henne är det ingen idé att ställa ut. Hon ser mest ut som ett utegångsfår... På henne är det maskin som gäller på hela kroppen numera.

Flatten som jag hade tidigare fick dock inga som helst sidoeffekter av kastreringen.

Mvh,
Duvan

Solis skrev:
Hoppas dessutom att hon kanske kommer att fälla lite mindre mängd päls så det blir lättare att planera "utställningssäsongen".

Om utställning är viktigt för dig så tänk dig för ett par gånger extra. Risken är rätt stor att pälsstrukturen ändras så att utställning inte är någon idé längre.

Mvh,
Duvan

hemlig skrev:
Hon kissar som en hanhund (ofta, skvätter, lyfter ben mot träd osv) och blir allmänt stressad av det.
Frågade som jag själv känner, "är det inte att ge upp, hon är ju fortfarande så ung?" men de tyckte inte jag skulle känna så.
Så var det med vår planerade uställningskarriär - men man kan ju fortfarande tävla spår och agility (eller?).
Är som sagt fortfarande i funderingar, men det blir nog kastration.

Jag skulle inte säga att kissandet försvinner av att du steriliserar henne, båda våra tikar markerar hela tiden, inte lika mycket som hanarna men inte så långt ifrån.
Min lilla tik var bara 2,5 år när hon steriliserades, mår dom bättre av det finns det ju ingen anledning och känna att du ger upp.
Vill du ställa ut henne mycket skulle jag iofs fundera lite till, båda våra tikar hade redan fått de utställningsmeriter de behövde när vi steriliserade dem, hade jag velat ställa ut mer hade jag nog väntat lite till. Deras päls blev verkligen mycket sämre.
Det går fortfarande utmärkt att tävla, det är en ganska vanlig anledning till att folk steriliserar, för att kunna tävla året runt.

Jag tycker det är berömvärt att kastrera både hanar och tikar som inte ska användas i avel. Alltid är det någon tjuvparning som inte blir av!

Shettisar skrev:
Och vad är då rätt period?

Rätt period beror på Din hund. Går den ner sig i löpet eller blir skendräktig så är det risk för att hunden "fastnar" i det stadiet. Kastrera när din hund är som vanligt.

Jaha, Okej du menar så.Ja ärligt talat så hade jag tänkt vänta tills löp o allt är över.

jag ska kastrera båda mina tikar(en blandis och en pit bull) och priset jag fått är 4500kr + 150kr för stygnen.
Om det tillstöter komplikationer, täcker försäkringen det?

Jag tror Inte att försäkringen täcker en kastration, som görs "utan anledning" s a s..

Tror inte heller försäkring gäller då det inte rör sig om någon sjukdomsbild.
Jag fick prisuppgifterna här nere o det går på 4100 inkl stygn borttagning.

Vid komplikationer går naturligtvis försäkringen in. Det är bara den normala biten vid kastrationen som försäkringen inte täcker när man gör den utan "orsak".

Mvh,
Duvan

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag står inför den spännande och inte så lite skrämmande utmaningen att hitta ett nytt jobb, då jag blir arbetslös inom några månader...
Svar
13
· Visningar
1 593
Senast: nowayout
·
Övr. Hund Efter att min gamla hund gick bort för snart 2 år sedan har nu suget efter en ny hund infunnit sig. Jag hade tänkt att i god tid börja...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 228
Hundhälsa Jag behöver få lite neutrala åsikter om min älskade vovve. Han är en blandras chihuahua/powder puff, med lite inblandning av nåt mer på...
Svar
9
· Visningar
3 008
Senast: Monstermom
·
Hundhälsa Vi har en kastrerad hanhund född i november 2006. Han är alltså snart 8 år gammal. Han kastrerades sommaren 2010. Vi köpte honom som 8...
2
Svar
29
· Visningar
13 615
Senast: ISABEL
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar