kastrering av kanin frågor..

Smurfoff

Trådstartare
köpte en kanin idag skulle va en hona men när ja fick hem den så kollade ja och då va de en hane och säljaren VÄGRAR ta tillbaka den men ja får iallafall pengarna tillbaka för den..

så nu till frågan...kaninen är född den 20 april...kan man kastrera den redan nu ? då ja har en hona i samma bur som är 3 månader vill ej att den ska bli dräktig..

finns de risk att dom kan para sig vid såhär tidig ålder? läste att dom blev könsmogna vid 5-9 månaders ålder..

va kostar dE?

Sv: kastrering av kanin frågor..

Sära på dem direkt! Hanar kan bli könsmogna redan vid 11-12 veckor och även om honan är ung så finns risken att hon kan vara könsmogen såpass tidigt hon också. Du kan kastrera hanar såfort kulorna "trillar ner", dock vill inte vissa vetrinärer detta, så ring runt och hör med dem du har omkring dig.

Det stämmer, en del veterinärer vill inte detta, kan det bero på att kaniner är lite känsliga? En granne skulle kastrera sin hane och den dog under ingreppet ( på klinik), de blev då tillsagda att det inte var ovanligt att så hände med kaniner. Någon annan som vet?

Har kastrerat flera hankaniner och det har alltid gått. Marsvin vet jag däremot kan vara känsliga, men vet ger dem en antibiotikakur efter ingreppet så risken har minskat.

Har en kille nu som snart ska kastreras. Gör det på klinik denna gången. Har gjort både hos distrikt och klinik.

Vad kostar det ungefär? Tänkte kastrera marsvinshanar för några år sedan men det skulle kosta 700-800 kr stycket och som du säger, de är också känsliga, ja, antagligen känsligare.

Betalade 500kr hos privat veterinären.
Hos distrik veterinären skulle det kostat 800kr och hos två andra privat veterinärer 550 resp 450kr.

ett tips är att ringa runt och fråga!;)

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 210
Övr. Djur Hejsan igen! Går i tankarna att skaffa kanin. Har haft en kanin tidigare och har lite erfarenhet pga det (det var dock ca 7år sedan)...
Svar
4
· Visningar
1 035
Senast: hundvalpen
·
Däggdjur Vi skaffade ju en kanin i höstas (skrev en liten tråd då) och det går bra. Det är en dcärgvädurshane som blir 2 år i mars. Han bor...
Svar
11
· Visningar
2 253
Senast: Martenix
·
Katthälsa Jag har förvisso haft katt hela min uppväxt, men en hane. Nu har jag två honor, födda augusti -17 (syskon). Det börjar bli dags att...
2
Svar
32
· Visningar
3 280
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar