Kastrering av hingst

N

Novum

Jag ska hämta hem min hingst som blir 4 år nu första januari och eftersom det inte finns något stall här i närheten som accepterar en hingst så måste han kastreras.

Jag vill nu påpeka att jag redan läst nästan alla trådar som finns här angående kastrering men har inte riktigt hittat något svar.

jag har hittat en massa nackdelar om stående kastrering hemma i stallet men nästan inga nackdelar om liggande kastrering på klinik. Är det säkrare med liggande kastrering eller har jag missat "baksidan"? Jag förstår att båda sätten har sina risker men vilka kompliationer kan uppkomma efter liggande kastrering?

Tacksam för svar!

Sv: Kastrering av hingst

Jag har varit med om min första kastrering av min 1,5 åring för bara ett par veckor sedan. Vi gjorde stående hemme på gården.
Nackdelar: Hästarna bör inte lägga sig ner pga bakterierisken
Fördelar: Hästen är tryggare hemma, du kan se över den OFTA och promenera och röra på denne som du vill. (det får du ju även på klinik men rent krasst sätt vill man ha mer koll själv)

DV (distriktsveterinärerna) som var ute och gjorde på min var noga med att bedöva ordentligt, sen hålla honom ståendes. Efteråt när han kvicknat till och inte riskerade lägga sig fick han stå inne dryga 2 h sen ut i hagen. Röra på sig så mycket som möjligt, gjorde han INTE detta i hagen gällde promenader. Men det var inget problem med min som satte full kareta och höll det hela dagen :crazy:

Mig veterligen är det billigare på klinik, och kanske mer sterilt, men jag föredrar hemma jag och kommer göra det igen om det blir fler kastreringar i framtiden. Lycka till!

Jag ahr dock ingen erfarenhet av kastrering på klinik, har alltid tagit mina hamma i stallgången o har aldrig haft några komplikationer.
Kompisens ponny höll dock på att stryka med av narkosen på kliniken när den skulle kastrerars, ananrs vet jag inte vilket som är bäst.
Brukar bli billigare med stående kastrering hemma

Har bara positiva erfareneheter av stående kastreringar. Och det har blivit en hel del genom årens lopp:angel:

Synd att inte säljarna kunde kastrerat honom hos sig, dels så hade det varit i en för honom känd miljö, dels hade du sluppit ha krånglet att inte ha ngt stall till honom pga av det.

Tänk på att det tar några veckor innan du kan ha honom med ston efter en kastrering.

Jag har bokat tid på kliniken nu för kastrering, liggande med narkos och nu är jag sjukt nervös. Alla jag pratat med säger olika, vissa anser att jag är dum i huvudet som valde liggande och vissa tycker att jag är smart då han ändå är "gammal" (fyra år) och stor! Men hur jag än väljer så skulle jag aldrig kunna förlåta mig själv om det hände något. Jag hatar att jag är så paranoid, det bästa vore att han fick fortsätta vara hingst men det är ju som jag sa helt omöjligt!

Någon som har positiva erfarenheter av liggande kastreringar med narkos?

Det är alltid en risk att söva. Jag har kastrerat de hingstar jag haft liggande på stallbacken. Har gått lugnt och smärtfritt till. Största komplikationen hittills var väl att en av hästarna råkade ut för infektion i såret. Alla hästar hade öppna sår och syddes inte igen. Efter antibiotikakur så var han som ny igen.

Jag föredrar att kastrera hemma där dom känner sig trygga, nu har ju visserligen inte mina varit speciellt stora när dom kastrerats så jag kan inte svara på för och nackdelar vid klinikbesök.

kl
min vetrinär som har utfört både liggande och stående..
han sa att han valde stående framför liggande (han utförde inte ens liggande längre) MEN det var viktigt att hästen stod upp bunden ett par timmar så den inte la sej ner...sen ut i hage, helst dygnet runt, så ren hage som möjligt..

jag hade inge problem överhuvud taget emd min häst

Senast ändrad:

Äldre hingstar har jag alltid kastrerat sövda på klinik. Har ingen dålig erfarenhet alls av det.
Möjligen den ena som var lite känslig med sin bakdel. Var ingen jättehöjdare när jag skulle ta stygnen på honom. Men jag kunde ja ha tagit en veterinär till det om jag inte gjort det själv.
Annars som sagt inget annat. Det har varit snabb läkning och de har inte verkat ha ont direkt av det heller.

Har mycket sämre erfarenheter av stående. Allt från hjärtstillestånd till spruckna bukhinnor.

Äldre hingstar har jag alltid kastrerat sövda på klinik. Har ingen dålig erfarenhet alls av det.
Möjligen den ena som var lite känslig med sin bakdel. Var ingen jättehöjdare när jag skulle ta stygnen på honom. Men jag kunde ja ha tagit en veterinär till det om jag inte gjort det själv.
Annars som sagt inget annat. Det har varit snabb läkning och de har inte verkat ha ont direkt av det heller.

Har mycket sämre erfarenheter av stående. Allt från hjärtstillestånd till spruckna bukhinnor.

Ja nu råkar jag ha världens snällaste hingst som jag får göra precis vad som helst med så stygnen blir nog inga problem :)

Tack för ditt svar!

Jag föredrar att kastrera hemma där dom känner sig trygga, nu har ju visserligen inte mina varit speciellt stora när dom kastrerats så jag kan inte svara på för och nackdelar vid klinikbesök.

Ja det bästa är ju att de kastreras där de känns trygga men nu har jag nyss fått hem honom så han känner sig nog inte särskilt trygg i stallet heller.

Jag har själv inte haft någon hingst som jag kastrerat men jag har varit med på en del kastrationer på klinin både liggande och stående. Den veterinären jag var hos då kollade alltid hur stor kanalen där sädesledarna gick ner i pungen var, om den är för vid så finns risken att tarmarna helt enkelt kommer ut.... Liggande finns inte den risken eftersom man syr. Den vet sydde bara invändigt och inte såret i själva pungen. Hästen åkte hem samma dag och skulle motioneras ordentligt 2gg per dag á 15 min.

Jag har kastrerat min hingst nyligen på klinik, han var dessutom klapphingst med ena testikeln långt upp i buken. operationen gick superbra ingen medicinering inga infektioner bara en glad ponny som fick åka hem direkt han vaknade.

Jag har nyligen kastrerat min ponnyhingst som dessutom hade en testikel långt upp i buken, klapphingst operationen gick jättebra och han fick åka hem direkt efter han vaknat. ingen medicinering inga infektioner.

Vi kastrerade travarvallacken hemma stående . funkade hur bra som helst han fick lokalbedövning & något mer (?) Han fick stå inne en stund sen ut i hagen !

Vi körde kastrering hemma stående på våran fd. 'hingst'..
Allt gick jätte bra och allt var fint och normalt 5 dagar efter.

Hans kompis gjorde liggandes på klinik.
Han fick jätte svår svullnad, problem med sin gång pg. svullnaden och fick gå på medicin i flera veckor efter.

Jag ser mer fördelar att köra på hemmaplan.

Jag jobbade ett tag i avelsstall. Min favorit åkte till klinik och blev kastrerad. Det gick hur bra som helst:)
Hans största problem var att han var tvungen att ta det lugnt i ca 10 dagar och det hade han svårt med:bump:
Det finns nog för och nackdelar med båda metoderna så noja inte om du valt rätt eller fel. Det går säkert bra!

Kastrerade 2-åringen i höstas på klinik, liggandes.

Problemet som jag uppfattade det är narkosen och att en häst inte är skapt för att ligga ner på sida.

Jag har hört allt för många historier om vad som kan gå fel när man gör det hemma, så därför ville jag göra det på klinik. Händer något är ju veterinären den första som märker något och kan behandla direkt.
Könns bäst för min del, även om det inte är det bästa för plånboken :smirk:

/M

okej, då kapar jag tråden lite här...
kastering är inte billigt nej, men ungefär VAD kostar det då?
både hemma och på klinik?
fattar att det varierar, men man kanske kunde få en uppfattning iaf...

Liknande trådar

Katthälsa Hejsan, har två katter på 7 månader som båda kastrerades i tisdags alltså nästan tre dagar sen nu. Hanen är helt normal förutom att han...
2
Svar
20
· Visningar
1 225
Hästvård Hej! Min nya älskling är väldigt fäst vid sina kulor. Så pass fäst att dom inte fanns att finna när han skulle kastreras liggande på...
Svar
4
· Visningar
1 410
Senast: valegro
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 778
Fordon Fredagen 15 september köpte jag en bil av en bilfirma. Den var nybesiktigad, kamremmen bytt, rostfri, bra sommardäck och ok vinterdäck...
18 19 20
Svar
384
· Visningar
28 033
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Valp 2025