Kastrering av hingst inför 3års-test

Hunter

Trådstartare
Vet inte var jag ska placera denna tråd, Avel, Ridning, Hästhantering eller Hästvård? Handlar delvis om inridning/grundutbildning ;)

Jag har en hingst f 2011 som är iväg på inridning hos en beridare. Hästen har varit där i ungefär en månad. Tanken är att han ska visas på 3-års test endast om han visade på talang (han ska säljas förhoppningsvis i vår/sommar). Jag har haft dialog med beridaren och hästen visar på riktigt, riktigt bra hoppförmåga och bör enligt beridaren definitivt visas på 3-års (beridaren är väl förtrogen med unghästar/unghästutbildning och vet vad som krävs). So far so good. Hästen är världens coolaste och supersnäll. Men han har utvecklat ganska hingstigt beteende i sin nya miljö hos beridaren. Tidigare har det inte funnits några sådana tendenser alls.
Han är nu insutten och riden i alla gångarter. Han åker iväg och löshoppar i rihus och hoppar som sagt väldigt bra men han har brye med saker runtomkring. Det jag funderar på är att han inte kommer att komma till sin rätt på testet när han har så mycket tomtar på loftet.

Nu är frågan, ska jag ta hem honom och kastrerar honom nu så fort som möjligt och sen sätta honom i träning igen inför testet? Eller är det dumt att kastrera honom nu om det blir komplikationer, eller är det ens lönt för hans hormoner hinner inte klinga av? Tänker att det är ju synd om han missar testet pga av komplikationer efter kastrering. Så klart han kan säljas ändå utan att ha gjort testet men om han nu har talang så tänker jag att OM (jag vet att det inte finns några garantier) han får fina siffror med sig så är det fördelaktigt ur försäljningssynpunkt? Eller folk bryr sig inte om siffror från ett 3-års test?

Kanske inte världens största problem jag har här men tar tacksamt emot synpunkter på mina funderingar :)
 
Sv: Kastrering av hingst inför 3års-test

Nej det blir helt fel om du kastrerar nu och inte heller kommer det att ge några resultat på hormonerna, testosteron har 2 mån halveringstid och är de höga i hormonnivåer kan det ta lång tid innan man märker någon skillnad alls. Men viktigaste anledningen till att du inte skall kastrera nu är för att de inte skall hoppa på 1 helst 2 månader efter ingreppet då hoppningen påfrestar mkt i området.
Dock så är det faktiskt ofta så att unghingstarna har en tendens att tvärtom visa sig ett snäpp bättre på 3 års när de väl är själv inne i ridhuset, hingstar har som bekant en tendens att vilja visa upp sig och brukar gärna showa till det när publiken väl är på plats även om de är lite väl stökiga när de rör sig ute i "röran" med andra hästar.
 
Sv: Kastrering av hingst inför 3års-test

Jo att han skulle få pausa en månad (om det inte blev komplikationer då) i sin utbildning var jag medveten om. Nu är han ok framme så det hade kanske funkat. Men det var det här med hormonerna :crazy: Har hört olika kring detta - vissa säger att det avklingar redan efter några veckor eller att de sett effekter efter några veckor och vissa säger som du att det tar längre tid. Min veterinär är diplomat och säger att det är individuellt men eftersom min är hingstig så lär det väl inte gå från 100 till 0 på några veckor :p

Och jodå han showar till det, så det räcker och blir över...:meh: Han är dock inte dum/elak mot människor, inte alls men han lägger energi på saker runtomkring.
Han har ju inte haft en tendens till hingstbeteende tidigare men det kan slå till fort!
 
Sv: Kastrering av hingst inför 3års-test

Jag håller med gylle, det är alldeles försent att kastrera nu om han ska gå treårstest i vår tycker jag. Många hingstar som kastreras tappar en hel del direkt direkt efteråt. Jag hade behållt som hingst om jag tänkte att hästen skulle visas på treårs, och kastrerat efter det i sådana fall. Alternativt kastrerat nu och inte visat .De bör vila ett par månader från hoppning efter en kastrering, och din lär vara ganska välutvecklad eftersom har är tre år, vilket leder till ett större ingrepp än om man kastrerar dem tidigt.
 
Sv: Kastrering av hingst inför 3års-test

Kastrerat en 3-årig kallblodshingst med stora bollar utan problem, tycker inte dom tappar spec. mkt. Men då är ju mina i full travträning och tränas 30min/dag (motionstrav och skritt framför vagn) från dagen efter ingrepp och följande 14 dagar, sedan full träning med snabbjobb och annat. En del startar t.o.m sina hästar så fort karensen gått ut (14 dagar)

Upplevt några som blivit ännu hingstigare 1-2 dagar efter ingreppet och sedan har det blivit lugnare.
 
Sv: Kastrering av hingst inför 3års-test

Oj! Ett par månader! Nej då är det ju så klart uteslutet. Han skulle ta det lugnt i två veckor och vila från hoppning i 4 veckor sa min vet om det inte blir några komplikationer så klart.

Hästen ska ju säljas. Ska jag då kastrera nu, inte göra något test och sen lägga ut honom till försäljning eller behålla som hingst hålla tummarna för att han hoppar bra på testet och sen i sälja i höst? Tänker att jag inte kan kastrerar honom i maj pga värme/infektion utan måste vänta till hösten och att det är svårt att få sålt en hingst? Men vet heller inte hur mycket köpare är intresserade av resultat från ett 3-årstest?

Jag har ingen panik att sälja men jag kommer heller inte ha så mycket tid att rida honom som 4-åring då jag har flera hästar.
 
Sv: Kastrering av hingst inför 3års-test

Jag kan bara skriva av egen erfarenhet, jag har kastrerat en treåring som har tappat och också börjat växa rätt snabbt efter kastreringen, så den hade inte varit i form att visas två månader efter kastrering pga detta, nu var det visserligen inte aktuellt ändå med treårstest. Detta var en kastration utan egentliga komplikationer. Sedan är just hoppning mer påfrestande i området än t ex trav skulle jag tro.

Varför inte visa som hingst och sälja sedan? De som köper kan kastrera själv senare om man inte vill göra det i maj. Det är troligen en sydd kastrering, så infektionsrisken är i alla fall mindre än med öppen om du gör den efter testet. Värst är väl infektionsrisken alltid i och runt rötmånaden- juli till september. Som gylle skrev så kommer du troligen heller inte märka någon skillnad på hormonerna ändå på testet om du kastrerar nu.

Hur mycket köpare bryr sig om treårstest varierar. Proffsen verkar inte bry sig alls tycker jag, däremot hobbyryttaren, som de flesta köpare är, bryr sig ofta mer. Går hästen bra så är det alltid bra, om inte så är det bara en enda dag i hästens liv, och mycket kan spela in som gör att den inte visar att det t ex kan hoppa bra just den dagen.
 
Sv: Kastrering av hingst inför 3års-test

Tack för din input, uppskattar det verkligen :)

Jag behåller honom som hingst över testet. Han är tänkt som häst till en hobbyryttare som vill ha en bra tävlingskompis.
 

Liknande trådar

S
Träning Undrar om någon kan hjälpa mig med ett litet problem, som dock börjar bli lite jobbigt nu. Min islandshäst är nyligen kastrerad, två...
Svar
8
· Visningar
1 469
Senast: Allimac76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp