kastrering av hane?

C

Cernika

Nu har vi slutligen förhoppningsvis hittat en som vill ha våran sista kattunge. (Eller näst sista:cry:) De har haft katt tidigare, men han rymde. Hon kom med en mycket intressant information om sin hankatt. När han var tre år gick de till veterinären för att diskutera eventuell kastrering. Veterinären avrådde från detta. Han tyckte att det fanns risk för att det skulle påverka denna hankatts personlighet för mycket då han redan innan var lite "otuff" och vek. Om man kasterade honom skulle det innebära att man tog bort den sista biten av hans självförtroende som var rätt så svagt uppenbarligen.

Ja, det finns många olika skolor.

Sv: kastrering av hane?

Det var en väldigt konstig veterinär. Visst, har man katten inne och det inte finns risk att han smiter ut och inte märker revir inne så finns det väl egentligen ingen "anledning" att kastrera. Men många hankatter mår dåligt av att gå okastrerade då det är mycket hormoner i omplopp som dom aldrig får utlopp för, dom kan bli riktigt sjuka tom. Ska man ha en hankatt till utställning så rekommenderar man att inte kastrera för tidigt pga att dom inte breddar sig ordentligt då, men ska man bara ha den till sällskap så tycker jag man ska kastrera när den blivit könsmogen. En del uppfödare behåller kattungarna tills dom är ca 16 veckor och lämnar ifrån sig kattungarna kastrerade men det tycker jag är alldeles för tidigt, det finns risk att katten blir en "det" eller tom tror att han är en honkatt och "fejklöper" eller blir väldigt förvirrad i sin sexualitet, och detta mår dom ju inte heller bra av. Lagom är bäst :)

Om vi behåller vår söta Pip så blir det nog kastrerning när det är dags. Han är ju dessutom en riktig tuffing redan nu, även om han är mesigast och pipigast i hela kullen.

Mycket konstigt, undrar om det verkligen är sant...för hur kunde veterinären känna den katten såå väl? Var det den katten som rymde? Om det var samma katt så var han precis som vanliga han- katter och troligtvis hade det inte hänt om han varit kastrerad!

Nu har vi slutligen förhoppningsvis hittat en som vill ha våran sista kattunge. (Eller näst sista:cry:) De har haft katt tidigare, men han rymde. Hon kom med en mycket intressant information om sin hankatt. När han var tre år gick de till veterinären för att diskutera eventuell kastrering. Veterinären avrådde från detta. Han tyckte att det fanns risk för att det skulle påverka denna hankatts personlighet för mycket då han redan innan var lite "otuff" och vek. Om man kasterade honom skulle det innebära att man tog bort den sista biten av hans självförtroende som var rätt så svagt uppenbarligen.

Ja, det finns många olika skolor.

För självförtroendet sitter ju i kulorna. :smirk:

Det var en väldigt konstig veterinär. Visst, har man katten inne och det inte finns risk att han smiter ut och inte märker revir inne så finns det väl egentligen ingen "anledning" att kastrera. Men många hankatter mår dåligt av att gå okastrerade då det är mycket hormoner i omplopp som dom aldrig får utlopp för, dom kan bli riktigt sjuka tom. Ska man ha en hankatt till utställning så rekommenderar man att inte kastrera för tidigt pga att dom inte breddar sig ordentligt då, men ska man bara ha den till sällskap så tycker jag man ska kastrera när den blivit könsmogen. En del uppfödare behåller kattungarna tills dom är ca 16 veckor och lämnar ifrån sig kattungarna kastrerade men det tycker jag är alldeles för tidigt, det finns risk att katten blir en "det" eller tom tror att han är en honkatt och "fejklöper" eller blir väldigt förvirrad i sin sexualitet, och detta mår dom ju inte heller bra av. Lagom är bäst :)

Bredden (hankattskinderna) en fertil hane får försvinner när han kastreras så ur den synvinkeln spelar det ingen roll vid vilken ålder han kastreras.

Att en hane skulle tro att han är hona bara för att han kastrerats innan könsmogenhet har jag aldrig hört talats om och jag tror inte det är särskilt sannolikt att det kommer hända heller. Alla hanar jag haft (som inte varit avelshanar) har kastrerats före könsmogenhet och de har i allra högsta grad fortfarande varit grabbar. Parar löphonor om de får möjlighet och numera kastrerar jag alla sällskapskatter innan leverans. Inga som helst problem varken fysiskt eller psykiskt för kattungarna.

Vad jag har hört så ska läkningen och återhämtningen gå snabbare om man kastrerar tidigt.
Det är verkligen skrämmande vilka okunniga veterinärer det finns :crazy:.

Då tycker jag du ska prata med en domare nästa gång du är på utställning, en fertil hane breddar skelettet över pannan och kinderna på ett helt annat sätt än en kastrat gör, det är inget som försvinner sen när du kastrerar dom, detta har jag pratat med många domare och uppfödare om och alla är överrens.

Det har jag hört talas om och tror därför att det är sannolikt, om än inte så vanligt. Ser ingen vits med att kastrera innan dom är könsmogna. Jag skulle inte vilja söva en så liten kattunge, dom är känsligare mot narkos än en äldre katt är.

Vad jag har hört så ska läkningen och återhämtningen gå snabbare om man kastrerar tidigt.
Det är verkligen skrämmande vilka okunniga veterinärer det finns :crazy:.

På mina kattungar har man inte märkt av kastreringen efter de vaknat. Det beror dock lite på vem som kastrerar hur återhämtningen blir men min veterinär är superduktig på kattungekastrering (kastrering överlag).

Det har jag hört talas om och tror därför att det är sannolikt, om än inte så vanligt. Ser ingen vits med att kastrera innan dom är könsmogna. Jag skulle inte vilja söva en så liten kattunge, dom är känsligare mot narkos än en äldre katt är.

Jag har läst många studier och varit i kontakt med många uppfödare både i Sverige och utomlands som kastrerar tidigt och det problem du nämner har aldrig stötts på.

Friska kattungar över 12 veckors ålder är inte mer riskabla att söva än vuxna katter men hur säker en narkos är beror ju alltid på den som lägger narkosen, oavsett hur gammal katten är.

Då tycker jag du ska prata med en domare nästa gång du är på utställning, en fertil hane breddar skelettet över pannan och kinderna på ett helt annat sätt än en kastrat gör, det är inget som försvinner sen när du kastrerar dom, detta har jag pratat med många domare och uppfödare om och alla är överrens.

Det är precis tvärtemot vad jag hört av flera. Bla brittuppfödare och britter ska just ha dessa breda kinder. Detta går tillbaks vid kastration även om katten kastreras sent.
Däremot kan katter som kastreras tidigt bli något större som färdigväxta än katter som kastreras sent.

Enlig praktiserande veterinärer är det inga ökade risker eller nackdelar med att kastrera tidigt, snarare fördelar då kattungar snabbare återhämtar sig än vad vuxna katter gör. Du kan läsa mer om tidig kastrering här: http://www.amaranti.se/halsa/tidigkastrering.html[/B]

Saxat från sidan jag länkade till ovan:

SPECIFIKA FÖRDELAR MED TIDIG KASTRATION
De praktiska fördelarna med att kastrera djur före sex månaders ålder är flera. Kastration så tidigt som vid sex till tolv veckors ålder (pediatrisk kastration) har flera fördelar jämfört med sen kastration:
- operationen är mindre påfrestande och återhämtningen går snabbare (8),
- morbiditet och mortalitet vid ingreppet är lägre (6),
- ingreppet kräver mindre tid och ansträngning av veterinären,
- katternas juvenila beteende kvarstår, vilket får anses eftersträvansvärt då det ger ett lugnare, mer människoorienterat djur med mindre vandringsbehov och reducerad aggressivitet,
- risken för oönskade kullar elimineras (13).

Det som går tillbaka är inte breddningen i skelettet. Det kanske är olika på olika raser, men på birmor, norksskogkatt och ragdoll är det så, för det är dessa raser vi diskuterat. Prata med en domare om det nästa gång.

Det finns massor med sidor som förespråkar sen kastration också, skulle det få dig att ändra dig? Tror inte det. Jag tro på det jag lärt mig och hört av veterinärer och kunnigt kattfolk, så får du tro på det du vill.

Det finns massor med sidor som förespråkar sen kastration också, skulle det få dig att ändra dig? Tror inte det. Jag tro på det jag lärt mig och hört av veterinärer och kunnigt kattfolk, så får du tro på det du vill.

Hur många av de sidorna är baserade på vetenskapliga studier och veterinärmedicinsk erfarenhet? Jag var emot prepubertal kastrering väldigt länge men började läsa de studier som finns och pratade med veterinärer som har erfarenhet av det och eftermånga om och men ändrade jag åsikt. Sedan är det helt klart stor skillnad på att prata med en svensk veterinär och en veterinär från tex. USA/Kanada. I Sverige har man inte erfarenheten vilket man har i USA och Kanada så man möts av mycket mer tvivel från svenska veterinärer. Många av de svenska veterinärer som kastrerar tidigt har utbildat sig utomlands eller har invandrat från länder där det är vanligt så de har helt enkelt mer erfarenhet på området.

Det som går tillbaka är inte breddningen i skelettet. Det kanske är olika på olika raser, men på birmor, norksskogkatt och ragdoll är det så, för det är dessa raser vi diskuterat. Prata med en domare om det nästa gång.

Kan du vara snäll och länka till de sidor som förespråkar sen kastration? Vadå få mig att ändra mig. Jag står inte fast vid en ståndpunkt bara för att. Det är viktigt att kunna ta till sig relevanta fakta, något du också borde fundera på.
Visa mig relevanta källor så vill jag gärna läsa naturligtvis. Tycker du borde läsa den sida jag länkade till också. Det är alltid bra att få lite vidare perspektiv på saker.

Jag har läst och jag vet att allt har minst två sidor, något du kanske skulle kunna komma fram till också? Jag litar som sagt mycket mer på de veterinärer, domare och uppfödare (både från Sverige och andra länder) än artiklar jag läser på nätet. Alla är saliga i sin tro och då det gäller breddning av panna osv så har jag sett ett antal bevis på detta så där finns ingen lektyr i världen som kan få mig att ändra uppfattning, och speciellt inte några alias på ett hästforum.

Ja, ja... hur det än är på den biten så är hankattskinder långt ifrån något man vill ha på alla raser. Jag håller inte heller en katt fertil bara för att den ska bli "snyggare".

Jag tycker dock att det är väldigt märkligt att ingen av alla de studier som gjorts om den fysiska utveckligen på prepubertalt kastrerade katter vs. den hos intakta katter nämner "mindre huvud" vilket ju skulle bli en konsekvens om det du påstår är sant.

Jag har hört domare säga många saker, jag tror inte på allt de säger. Jag har hört domare påstå att det är bra att ta kullar på små honor också för då växer de till sig och blir större. :smirk:

Jag har läst och jag vet att allt har minst två sidor, något du kanske skulle kunna komma fram till också? Jag litar som sagt mycket mer på de veterinärer, domare och uppfödare (både från Sverige och andra länder) än artiklar jag läser på nätet. Alla är saliga i sin tro och då det gäller breddning av panna osv så har jag sett ett antal bevis på detta så där finns ingen lektyr i världen som kan få mig att ändra uppfattning, och speciellt inte några alias på ett hästforum.
Ja jag vill gärna se två sidor av det här ämnet. Därför ber jag dig ännu en gång att länka till några relevanta väl underbyggda sidor som är emot tidig katrering. Kan du göra det ??

Återigen så har jag inte fått in kunskap av att sitta och läsa artiklar på nätet, utan genom att jobba hos veterinärer, varit på seminarium, pratat med uppfödare och domare etc, det är svårt att länka till det... Det finns massa av sidor även på nätet (som jag läst men inte sparat då jag som sagt inte är mycket för att läsa på internet) men dom sidorna kan du leta rätt på lika lätt som jag.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 765
Senast: Fetaost
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 343
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar