Kastrering, Ångest

millus

Trådstartare
jag köpte min lilla spender för två och ett halvt år sen. Min tanke var att behålla honom som hingst för att se hur det gick.

I vintras var vi på utställning och han fick då 33 poäng vilket är urdåligt. Jag tänkte ändå behålla honom som hingst till nästa sommar. Nu idag ringde ägaren till det bete vi har honom och talade om att han rymmer hela tiden och att han är väldigt besvärlig trots stark eltråd.

Nu talar allt för att kastrera honom och det framkallar sån ångest hos mig.

Det som talar för att kastrera är:

jag har ett sto hemma som blir ensam i hagen iom att min valack får gå med spender.

han har fått dåliga poäng på de visningar jag gjort med honom.

jag bor nära en stor väg och en järnväg om det är så att rymningen blir en vana!

jag har precis fått ett efterlängtat heltidsarbete och pendlar varje dag+ att jag har tre barn som jag är ensam om att ta hand om(min man arbetar JÄMT)

Med rådande omständigheter orkar jag nog inte med en hingst. Sälja är inte att tänka på!

Åh, snälla hjälp mig i mitt beslut! Jag tycker det känns jättejobbigt!

Det är den lilla svarta på min avatar...

Senast ändrad:
Sv: Kastrering, Ångest

Är det inget hingstämne så har du inget som talar för att han ska förbli hingst. Jag skulle kastrera.

kastrera!!!
du nämner ingen bra anledning till att fortsätta ha honom som hingst..det är ju samma goa häst som innan fast troligtvis lugnare och mindre rymmningsbenägen .....och så kan du ju ha alla älsklingarna i samma hage...det blir lugnare för dig.....

Ja, det är så jag tänker....Inget kul att åka till jobbet och vara borta hela dagen och veta att man har en rymningshäst...

Sen om min man åker hemifrån också så blir det tomt här hemma. Ibland är det inte en kotte här då det bara är tre familjer och inga grannar!

Personligen ser jag ingen anledning att behålla en hingst som hingst om den inte är något hingstämne. Dessutom radar du upp flera andra andelningar till kastration. Jag skulle kastrera.

näe du vännen:( det finns nog inte så mkt att välja på, tyvärr, jag skulle se kastrering som enda utvägen. Vill du sen ha en hingst för att avla på eller så då finns det ju fler. Spender är fortf. Spender även utan kulor, och du blir antagligen en lugnare mill:)

Jag skulle absolut kastrera. Finns ingen anledning att behålla som hingst när han ändå inte kommer gå att använda i avel. Varken han eller någon annan mår bättre av att han får fortsätta vara hingst, som du beskriver det.

förstår ångesten, jag har samma problem med min... men du radar upp många saker som talar för en kastration, många är starka argument som handlar om hans och andras säkerhet.. kan ju lägga till att många hingstar har det tufft mentalt som hingst, speciellt med ston i närheten.. jag tror att han bara skulle må bra efter de omständigheter du nämner om du kastrerar..

Nu är tid för kastrering beställd! Den 16 september klipps kronjuvelerna!

Baserat på den information du ger här ser jag ingen anledning att behålla honom som hingst. Du ger hästen och dig själv lugn och ro och allt blir lättare. Duger han dessutom poängmässigt inte som hingst så finns det verkligen ingen anledning att dra på sig extra jobb. Föstår inte varför du ska ha sån ångest för detta:confused:Lycka till iaf..

Ångesten kommer främst av att hon som äger pappan till min häst kommer antagligen att bli jättesur på mig för att jag inte visar honom på premiering.

Jag var även rädd att uppfödaren skulle bli arg, men hon reagerade som att jag köpt hästen som en vän, inte en avelshingst.

Men ägaren till pappan till min häst har jag inte vågat prata med...Men det är lätt för andra att tycka, som lever ensamma och bara har hästarna i sitt liv. Jag orkar inte med att fostra en hingst som dessutom redan har hoppat över staketet pga ston utanför och dessutom har noll respekt för eltråd! Den gången han hoppade så hoppade han över en meter från stillastående och han var då ca 85 cm. I landningen så trasslade han in sig i stålvajern och satt fast...Det var ju tur i oturen för stona utanför staketet var 165 cm höga,, alltså dubbelt så stora som min plutt!

Senast ändrad:

Varför skulle pappan till din hingst bli sur? Om ni inte har ett kontrakt mellan er som säger att din hingst ska gå okastrerad så förstår jag inte hur han eller hon kan ha inflytande över vad du gör med din ponny.

Precis som gisburne skrev, varför skulle pappans ägare behöva bli arg??? Det är väl inte någon merit för hennes hingst om din häst visas med dåliga poäng?

Kastrera med gott samvete precis som alla andra sagt!

Nä, jag inser att du har helt rätt! Men det känslomässiga är inte så lätt som det skrivna ordet.

Vi har inget kontrakt om att jag ska hålla honom som hingst. Men jag vet att hon vill ha honom visad på premiering och nu väljer jag att kastrera innan han är visad och jag kommer att göra henne besviken. Jag är känslig som person och får ett tryck över bröstet när människor blir besvikna på mig!

Men jag inser också att en annan människa lever inte MITT liv och jag gör det som jag anser är bäst i vår situation! Mina hästar lever ett toppenhästliv och jag och de kommer att ha det bättre när det blir kastrering!

Men jag är jätteglad över att ni öppnar ögonen på mig!

Som curbitz skrev, din hingsts pappa är inte betjänt av att en avkomma visas med dåliga poäng, tvärt om. Nog för att man som hingstägare skulle vilja att alla avkommor visades fram, men jag tror nog att många hingstar som idag har "genomgående bra avkommor" skulle få ett lite sämre snitt om alla verkligen visades. Så länge bara de som är bra visas så ser det annorlunda ut i statistiken.

Man kan väl även visa valacker? Iaf islänningar, och då kan de ändå ge föräldrarna cred för det.

Liknande trådar

T
Avel Jag har en 1 årig Nordsvensk brukshäst, hingst. Han har blivit väldigt svår hanterad och är mycket "hingstig". Han har fått bra poäng...
Svar
16
· Visningar
3 698
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Tänkte se om någon klok människa kan se lösningen på mitt problem för i morgon fortsätter min mardröm jag haft i snart 6 års tid och jag...
20 21 22
Svar
423
· Visningar
70 641
Senast: anglahund
·
Hästvård Hejsan. Jag har en nu fem år gammal hingst och jag behöver lite hjälp, råd, stöd ja lite sådant. Han är totalt okomplicerad att...
Svar
4
· Visningar
1 432

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka