Kastrering, Ångest

Sv: Kastrering, Ångest

Visa, javisst, men de kan ju inte bli avelsgodkända, vilket är en bra merit för pappan.

Har svårt att tro att en 33 poängare kan komma upp i 40p o bli avelsgodkänd. Om alla tog sitt ansvar o kastrerade sina hingstar, tror jag att "buskaveln" skulle minska drastiskt.

En :bow: till dig som tar ditt ansvar.

Fast bara för att en 33-poängare går kvar som hingst behöver den ju inte bli involverad i buskavel. Det är en helt annan sak att visst folk inte har vett att låta bli att avla på sina ickegodkända hingtar.

Fast jag tror att om jag visade honom nu skulle han nog få 38 poäng. Det räcker ju inte men han har växt nåt otroligt sen i mars!

(tiden för kastrering kvarstår dock, nu ska kulorna av och i helgen ska vi sätta upp eltråd över hela fårstaketet)

Vad man tror är inte alltid vad man får, tyvärr... :grin: Menar inget illa, jag vet hur det är att slå ur underläge med hingst, men det blir sällan som man tänkt sig.

Precis och han är svart och 90cm och bara det talar emot bra poäng!

Hurdå menar du? Skulle han vara för liten eller? Har jag svårt att tro, många efterlyser ju hingstar runt 95 cm.

Och svarta hingstar brukar ju generellt gå igenom i större kvantitet än andra färger. ;) (Och fux då...)

Fast de shettismänniskor jag känner säger att det är svårare att få igenom en svart hingst eftersom det finns ett sånt stort utbud av dem!

Jag tycker du gör rätt i att kastrera.

Att han skulle ta sig upp från 33 till 38 poäng är kanske till och med önsketänkande? Domarna brukar se ungefär hur de kommer att utveckla sig också och alla hästar växer massor under den tidsperiod då Spender växt i kroppen lite grann.

Jag har faktiskt aldrig sett honom som ett hingstämne när jag sett bilder på honom genom åren och han är ju precis samma ponny efter kastreringen.

Bättre för både honom och dig att det blir valack av honom. :idea:

En annan aspekt... Premiering och utställning är inte riktigt att jämföra med varandra. 40 poäng på utställning betyder inte 40 poäng på premiering. Det KAN bli samma poäng, men eftersom de tittar på ett helt annat sätt på hästen på en premiering så får man sällan samma som i en skönhetstävling.

En annan aspekt... Premiering och utställning är inte riktigt att jämföra med varandra. 40 poäng på utställning betyder inte 40 poäng på premiering. Det KAN bli samma poäng, men eftersom de tittar på ett helt annat sätt på hästen på en premiering så får man sällan samma som i en skönhetstävling.

Helt sant, men även om en häst får 33 p på en utställning, har jag svårt att tro att den kommer upp i 40 på premiering. Det har säkert hänt, men kan inte vara jättevanligt.

Jadå, det har hänt. Men det är som sagt inte så vanligt, nej.

Liknande trådar

T
Avel Jag har en 1 årig Nordsvensk brukshäst, hingst. Han har blivit väldigt svår hanterad och är mycket "hingstig". Han har fått bra poäng...
Svar
16
· Visningar
3 698
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Tänkte se om någon klok människa kan se lösningen på mitt problem för i morgon fortsätter min mardröm jag haft i snart 6 års tid och jag...
20 21 22
Svar
423
· Visningar
70 641
Senast: anglahund
·
Hästvård Hejsan. Jag har en nu fem år gammal hingst och jag behöver lite hjälp, råd, stöd ja lite sådant. Han är totalt okomplicerad att...
Svar
4
· Visningar
1 432

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka