kastrerad - tratt?

Haukur

Trådstartare
En av mina grabbar kastrerades igår (onsd) och veterinären sa att han skulle ha tratt på sig i ca 1 vecka...Sagt å gjort jag köpte en tratt av vet å han hade den på sig.. i ca 2 timmar.. sen tyckte matte att han såg alldeles för ämlig ut å dessutom knallade han in i saker med tratten.. Sen dess har han inte haft tratten på och han håller inte på å slickar där "kulorna en gång satt"... Har haft honom under uppsikt i princip hela tiden...
Imorron ska jag vara borta ca 4 timmar och kan alltså inte hålla koll.. bör jag sätta på tratten?
Jag har aldrig haft tratt på några andra nykastreringar, varken honor eller hannar.. Å det har juh gått bra..

Sv: kastrerad - tratt?

Mina honor hade också tratt. De gillade det INTE, men när jag inte var hemme så var det tratt på.

Jag tror att det kan vara skillnad på vlken sorts sutur som veterinären använt om de behöver tratt eller inte

Min ena hane som kastrerades för ett litet tag sedan hade inte tratt, har din vet sytt ihop såret??? På blå stjärnan lämnar de såret öppet så det får läka innifrån. Fick en tratt av dem som inte användes, han slickade inte!

Tratt på hankatt? Första gången jag träffade mina blivande katter var dagen efter deras kastrering, de hade inte tratt.

Min katt hade tratt när jag hämta honom på D-kliniken men den tog jag av när vi kom hem och det var inga problem.

min hade inte tratt heller! det gick utmärkt. Vet. sa att det inte behövdes heller! :smirk:

Oliver hade inte tratt efter sin kastrering.

Ok, låter som om de flesta har samma uppfattning som mej.. behöver alltså inte tratt på hankatt.. om han inte börjar krångla iaf.. å det ser bra ut hittills..

Min honkatt behövde inte heller tratt. Hon drog litegrann i stygnet och slickade på såret. Men det var enligt veterinären helt okej så länge det inte blev maniskt. Detta var väldigt ovanligt tillade han och i såna fall skulle man sätta typ en papperstallrik eller liknande som tratt bara för att bryta mönstret. Efter en vecka tog jag själv bort stygnet och det hade då läkt jättefint.

Ingen av familjens katter har behövt ha tratt efter kastreringen (2 honor och 1 hane). En av honorna fick självupplösande sutur och den andra metallsutur. Hanen vet jag inte om han var sydd eller inte.

Mina honkatter behövde inte tratt. Men de hade iofs metallsutur som stack dem om de försökte slicka.

Min kisse hade heller ingen tratt.. behövdes inte sa vet.

Våran kisse katt som kastrerades för cirka 3 år sedan han behövde inte heller tratt :smirk:

Har kastrerat många hankattor, har aldrig blivit rekommenderad av vet. att ha tratt på dem. Däremot har så gott som samtliga honor varit väl intresserade av stygnen, så där har det blivit tratt på.

Haukur skrev:
En av mina grabbar kastrerades igår (onsd) och veterinären sa att han skulle ha tratt på sig i ca 1 vecka...Sagt å gjort jag köpte en tratt av vet å han hade den på sig.. i ca 2 timmar.. sen tyckte matte att han såg alldeles för ämlig ut å dessutom knallade han in i saker med tratten.. Sen dess har han inte haft tratten på och han håller inte på å slickar där "kulorna en gång satt"... Har haft honom under uppsikt i princip hela tiden...
Imorron ska jag vara borta ca 4 timmar och kan alltså inte hålla koll.. bör jag sätta på tratten?
Jag har aldrig haft tratt på några andra nykastreringar, varken honor eller hannar.. Å det har juh gått bra..

Mina 2 honor hade inte heller tratt, vet. förklarade att katter slickar bara på sina sår, dom biter inte som hundar gör och försöker få bort stygnen.

pmm skrev:
Mina 2 honor hade inte heller tratt, vet. förklarade att katter slickar bara på sina sår, dom biter inte som hundar gör och försöker få bort stygnen.
Jag vet en honkatt som drog bort sina stygn, och fick åka i ilfart till veterinären med tarmarna hängande utanför kroppen. Det gick dock bra, de kunde rädda henne. Men eftersom det kan hända så föredrar jag att ha tratt på.

Haukur skrev:
Ingen av mina tre katter hade tratt efter kastration....

Jag hade inte tratt på min äldsta (hane) och kommer förmodligen inte bli tillsagd om det när lille Pip blir kastrerad i nästa månad heller.
Det är förmodligen bara en säkerhetsgrej från veterinärens sida. Men Nisse slickade aldrig på såren.
Däremot så var han jävligt groggy hela dan efteråt -kunde inte gå ens en gång, en tratt i det tillståndet hade bara vart i vägen.

Hehe. Ja, stackars min lilla tös när hon kom hem. Hon var bra ynklig. Kunde inte gå rakt eller ens utan risk att dratta omkull. Hoppa upp på favoritfotöljen var ett litet projekt det också. Det tog ett tag efteråt innan hon fick upp självförtroendet och insåg att hon faktiskt kunde hoppa up på saker utan att fara i golvet.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har för ca en månad sen tagit över en liten dvärg pinscher tjej. Hon fyller tio i Oktober. Hon har ett väldigt konstigt beteende när... 2
Svar
23
· Visningar
5 706
Senast: Kakis
·
Katthälsa Hej! Jag har haft katt så långt bak i tiden jag kan minnas och när min senaste katt dog i december beslutade jag mig för att söka efter...
Svar
18
· Visningar
3 607
Senast: Mahonia
·
Övr. Hund Hejsan.. Har en närapå 6mån gammal valp där ensamhetsträningen inte funkat bra alls. Var nog lite dålig med att göra det till "vardag"... 2 3 4
Svar
64
· Visningar
9 001
Senast: Sezziyanen
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 490
Senast: Wonna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka