Kastrerad kaninhane

FeelingGreen

Trådstartare
Vi står i begrepp att skaffa innekanin, och skulle väl helst vilja ha en hane. Tyvärr har vi dåliga erfarenheter av att hanarna ofta skvätter (högt upp på väggarna)! Inte så kul!

Skvätter kastrerade hankaniner, eller kan man kringgå problemet genom att kastrera?

Tacksam för era erfarenheter. :laugh:

Sv: Kastrerad kaninhane

Det kan gå att förebygga genom att kastrera tidigt, men det finns ingen 100%-ig garanti att det funkar.
Däremot verkar det beteendet kunna gå i arv, så hör dig för hur pappan är.

Jag själv har faktiskt inte haft en enda skvättande hane. :)

min kaninhane pissade ner våran hund och sen rök kulorna och sen slutade han. dock vet jag inte hur gammal han var när vi gjorde det för jag var inte så gammal skälv.

Det kan gå att förebygga genom att kastrera tidigt, men det finns ingen 100%-ig garanti att det funkar.
Däremot verkar det beteendet kunna gå i arv, så hör dig för hur pappan är.

Jag själv har faktiskt inte haft en enda skvättande hane. :)

Det låter betryggande. :) Problemet är kanske inte så vanligt som jag trott, då.

Tack för tipset om ärftlighet i beteendet. Eftersom vi ska köpa av uppfödare kommer ju pappan vara känd så att säga.

Håller du förresten med om att hanarna oftare är tillgivna än honorna?

Den tamaste kanin jag någonsin haft stänkte ner MIG :eek: - inte mysigt alls. Jag tolkar det som att jag "var hans". Han uppvaktade också genom att springa runt mig i cirklar. Jag övervägde kastrering, men han fick en ögonsjukdom som gjorde honom blind, så det blev avlivning i stället.

Håller du förresten med om att hanarna oftare är tillgivna än honorna?

Faktiskt inte. :)
Jag anser det hänger mer på temperament, uppfostran och linjer, än på könet i sig.
Familjen har en hona som är hur underbar som helst och otroligt kelsjuk.
Hennes pappa ägde jag och han var lika kelsjuk själv.
Samtliga jag ägt som varit tillgivna, har också haft tillgivna föräldrar och bra uppfostran.
Dessa har då varit både honor och hanar.

Tack för svaret!

Vi har idag varit på besök hos uppfödaren och hennes kaniner var fantastiskt tama och välhanterade. Hon tyckte inte heller att problem med skvättande hanar var så vanligt. Bådar gott! :)

Vi lämnar det öppet tillsvidare om det blir hane eller hona.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 735
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 645
Senast: MissFideli
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 329
Senast: Castellini
·
Övr. Hund Jag har lite funderingar på det här med hund. Mer och mer önskar jag att jag hade en hund i mitt liv, jag ströläser lite trådar här på...
Svar
16
· Visningar
1 601
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama