Kastrerad honkatt löper?

Mabuse

Trådstartare
Hur är det möjligt? Mammas katt, som kastrerades i höstas, är just nu i fullt löp, med kavaljerer och allt. Jag trodde de slutade löpa när de var kastrerade (obs att katten alltså är kastrerad och inte steriliserad)?

Kommer också ihåg att jag läste här någonstans att katter får cancer av att löpa utan att bli dräktiga, då skulle det ju dessutom innebära att hon kommer att dö en förtidig död? Och får hon p-piller så får hon ju cancer av dem också. :crazy:
 
Sv: Kastrerad honkatt löper?

Ibland missar veterinärerna att ta bort allt, en liten bit äggstock kan vara kvar och då fortsätter kissen löpa... Ring den som utförde kastreringen och berätta, tycker jag...
 
Sv: Kastrerad honkatt löper?

Det kan ta upp till 6 mån innan allt lugnar ner sig. Löper hon om igen efter detta eller inte slutar med detta löp så tycker jag också du ska ringa. Men det kan nog inte vara helt omöjligt att dom löper om nån gång.
 
Sv: Kastrerad honkatt löper?

Jaha, då får man väl vänta. Jag har för mig att det var i höstas hon kastrerades, inte senare i vilket fall. Det är ju inte min katt, så jag har inte så stor koll. Hon har i vilket fall löpt flera gånger sedan hon blev kastrerad.

Men det troligaste är alltså att en bit av äggstocken blev kvar? Är det farligt?
 
Sv: Kastrerad honkatt löper?

Troligen inte, men dom får ju göra om ingreppet. Så riskerna med sövning, infektioner och annat återkommer ju.
 
Sv: Kastrerad honkatt löper?

Nej, jag menade om det var farligt att låta henne ha äggstocken kvar?

Kommer cancern som ett brev på posten då, eller?
 
Sv: Kastrerad honkatt löper?

Nej!
Det kan vara så att celler från äggstockarna har blivit kvar och orsakar löpbeteende och det är inte säkert att man hittar dessa rester vid en ny öppning.
 
Sv: Kastrerad honkatt löper?

MissFideli skrev:
Troligen inte, men dom får ju göra om ingreppet. Så riskerna med sövning, infektioner och annat återkommer ju.

Nu när jag har läst lite mer ser jag att det är livmoderinflammation de kan få om de löper "tomma", inte cancer. Och det kan hon ju rimligen inte få, eftersom hon inte har någon livmoder längre.
Alltså borde det inte vara ngn fara!

Däremot kan man kanske säga att veterinären var lite slarvig när hon kastrerade. Är det vanligt att det blir så här?
 
Sv: Kastrerad honkatt löper?

Nu kan jag inte uttala mig om det verkligen är möjligt att glömma en bit av äggstocken (låter som en skröna). Dock är det så att könshormoner insöndras även av binjurarna, i viss mindre mängd. Det kan vara detta som ger beteendet. Det är inte ovanligt att beteendet sitter i (jmf också med kastrerade äldre hingstar) samma fenomen och tillsammans med den mängd som kommer från binjurarna orsakar troligtvis beteendet.
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

R
Övr. Katt Har en honkatt som bara är 5 månader. Hon är innekatt just nu i en stor villa. Tanken är att hon ska få gå ut om några månader, (kommer...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
13 382
Senast: MissFideli
·
R
Övr. Katt Har ett litet bekymmer... En granne (eller ja, det är 700 m mellan husen här) har en honkatt som kommer hit till oss när hon löper. Vi...
2
Svar
28
· Visningar
4 519
Senast: kolblakkur
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 093
Senast: Sasse
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 134
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp