kastrera??

saffran

Trådstartare
ska i slutet av januari kastrera min hanhund! hur länge går dom med krage? hur ska "såret" skötas? går valpkurs kan jag vara med fast han är ny kastrerad? han kastreras på måndagen sedan på onsdag kväll är det kurs, kan jag var med då?

många frågor! tacksam för alla svar!!
 
Sv: kastrera??

Jag hade inte haft med min nykastrerade hane 2 dagar efter operation. Risk för att dom sitter kallt, får infektioner och annat.
 
Sv: kastrera??

Fråga din veterinär vad h*n tycker.
Min kompis funderade på att kastrera sin hane och våran veterinär sa att det var minst en veckas vila efter kastration beroende på hur individen tar det.
 
Sv: kastrera??

Jag skulle inte gå på kurs två dagar efter.

De brukar behöva smärtstillande i ett par dagar minst och ska inte ansträngas så länge de har stygnen, utan bara gå ut och göra sina behov så att säga, den första tiden.
Hade det varit en vecka efter hade jag funderat på det, men inte två dagar efter.
 
Sv: kastrera??

Be dem att kastrera med pre-scrotalt snitt och sy intrakutant så behöver han ingen krage alls och du behöver inte ta några stygn.
Jag skulle nog låta honom vila ngn vecka från kursen.
Såret behöver du inte göra ngt speciellt med, kolla varje dag att det inte blir infekterat bara. Håll inte på och tvätta det, det fördröjer bara läkningen.

Om det skulle bli vanliga stygn ska de sitta 10 dgr och han behöver krage sålänge stygnen sitter.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
757
Senast: animalasia
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
556
Senast: Svartkatt
·
Övr. Hund Hej! Har en Sankt Bernhard på ca 3,5 år. Han är rätt stökig av sig och har varit det mer eller mindre hela sitt liv men nu senaste...
Svar
14
· Visningar
1 806
Senast: Grazing
·
Hundavel & Ras Jag skulle vilja uppmana alla som har bra hanhundar att spara sperma från era hundar för framtiden. Med bra hundar menar jag alltifrån...
2
Svar
30
· Visningar
2 738
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp