sofia77

Trådstartare
Var hos vetrinären igår och kasterade Melker. Och har fått många frågor varför och om han har varit sjuk eller så.
Kasterade mest för att få mer fokus på mig och få upp aptiten då han ätit dåligt periodvis.
Kastrerar man en katt får man inte samma frågor:)

Sv: Kastrera

Jasså Här omkring har jag mest hört att de blvit kastrerade för att de har fått problem med hälsan.

Här verkar det nästan tvärtom, folk frågar när jag ska kastrera min hane. Får förklara att jag inte har planerat att göra det om det inte skulle vara så att av olika anledningar inte är intressant för avel (pga. brister i hälsa eller mentalitet). Då kanske han kastreras om jag upplever att han skulle må bättre och slippa eventuell stress av löptikar eller kanske bli mindre hanhandsaggresiv. Det är inga problem vi har än men det kan uppstå senare då han bara är knappt ett år.

Jag förstår absolut att man ifrågasätter en kastrering. Det är så trendigt att kastrera "bara för att". Jag förstår inte alls varför man ska kastrera ett fullt friskt djur, de tär ju ändå ett ingrepp som inte är helt riskfritt och det kan medföra en hel del biverkningar. En del verkar tro att det är någon slags quickfix att kastrera sin hane och tror att det kommer lösa alla problem man har med sin hund. Men har man en vettig anledning att kastrera sin hund, och har man läst på noga och är medveten om risker&biverkningar så är det ju ens eget val och inget man skall behöva försvara.

Det är väl mer så att veterinärer tvärt om rekommenderar kastrering. Många kliniker skulle kunna gå runt på enbart alla kastreringar dom utför. Men att det är mer ett måste inom kattvärlden är för att katterna ofta får gå ute utan uppsikt. Hunden hålls ju kopplad eller under direkt uppsyn så där är risken för tjuvparning liten, många struntar nog i att kastrera just för att man håller koll ändå.

Jag tycker inte det är konstigt att folk frågar. Själv skulle jag aldrig kastrera "i onödan" om det inte finns hälsoproblem eller att hunden uppenbart mår dåligt pga hormoner.

...word pa det...

ser liksom ingen benefit alls i att kastrera en hund bara-for-att... det ar ingen quick fix och har (kan ha) sa pass negativa effekter pa hunden att det inte ar ett alternativ for mig alls... sa lange hunden ar sund, sa klart.

Men att det är mer ett måste inom kattvärlden är för att katterna ofta får gå ute utan uppsikt. Hunden hålls ju kopplad eller under direkt uppsyn så där är risken för tjuvparning liten, många struntar nog i att kastrera just för att man håller koll ändå.

Även om katten är en innekatt så är det ofta outhärdligt att bo med en fertil hankatt och ofta även fertila honkatter.

Alla hanhundar jag har bott med tidigare har tillslut blivit kastrerade., De två första på grund av prostatabesvär och den sista på grund av översexualitet. På den sista var det verkligen ett fungerande quick fix. Från att gnälla konstant och yla i timmar så fort det var en löptid inom några km avstånd samt att försöka sätta på katterna till att inte bry sig alls och inte försöka rida på katterna längre direkt efter kastreringen. Jag hoppas innerligt att jag inte behöver kastrera min hanhund av den anledningen men skulle problemet uppstå så väntar jag inte i flera år som vi gjorde med den hunden.

Jag kan även tycka att det är bra att en del kastrerar sina hanhundar mer på rutin så de inte får för sig att producera en gäng "gulliga valpar" (som ofta råkar bli blandraser) bara för att hanen råkar ha kulor och en kompis har en trevlig tik.

Jag tycker inte det är konstigt att folk frågar. Själv skulle jag aldrig kastrera "i onödan" om det inte finns hälsoproblem eller att hunden uppenbart mår dåligt pga hormoner.

Samma här. Har noterat att frågorna ställs olika beroende på sällskap; i träningsgruppen för nosarbetet är de jätteförvånade att jag planerar att behålla mina hanar intakta trots att de inte ska avlas på. Inom vallningen är folk å andra sidan förvånade över att man ens tänker tanken att kastrera en frisk hund.

Har en kastrat (kastrerad pga kryptorchid) som kastrerades innan han flyttade hit, annars är samtliga hundar intakta trots att vi har blandflock.

Kl: Jag tycker tvärtemot vad många skriver här att man inte ifrågasätter varför folk väljer att kastrera. Jag tycker det är upp till varje person att kastrera eller låta bli.

Kl: Jag tycker tvärtemot vad många skriver här att man inte ifrågasätter varför folk väljer att kastrera. Jag tycker det är upp till varje person att kastrera eller låta bli.

Självklart är det upp till var o en, däremot vore det ju trevligare att ägarna satt sig in i de komplikationer som faktiskt finns o inte bara kastrerar på rutin.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 872
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
833
Senast: animalasia
·
Katthälsa Hej! Jag var hos min vetrinär häromdagen för en hälsokontroll på min katt Zorro för jag tyckte han visade tecken på att inte må bra. Han...
2
Svar
22
· Visningar
1 179
Senast: Shilton
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
828
Senast: ryujaneiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka