Kastrera unghingst

Sv: Kastrera unghingst

jo men är hästen en ÄKTA valack så går det hur bra som helst att ha dom i samma hage nu tycker jag ni låter lite väl mesiga ursäkta men VARFÖR kastrerade ni dom överhuvudtaget dårå? annars kan ju alla va hingstar i en hage haha...

jag gillar inte heller att valacker som ÄR hingstiga ska gå tillsammans med ston det är rent farligt för stona....men valacker som inte är hingsitga går hur bra som helst ihop med ston. och man vill ju ha en äkta flock med hästar i olika ålderar och kön....då får väl de valackerna göra upp om sina ston då för de hittar alltid en rangordning. och det är det de mår bäst av att ha.

Men Gullan, det är inte SÅ enkelt som du tror. Hästen som kastrerades som 3 1/2-åring har vid påtryckning av stona betäckt dessa som femåring, men har inet rört stona sedan dess (han har gått med mitt sto hemma till ifjol). Ungvalacken som kastrerades som ettåring sätter på ALLA ston han ser!!

Jag vill helst inte ha ston o valacker i samma hage - även om hemma hos mej tycker jag kan lita på den äldre. Att det blir komplikationer med kanske infektrion osv hos stoet är stort.

Jag tycker som Michis, att man helst ska undvika att ha ston och valacker i samma hage. Min valack är inte ett DUGG hingstig, men om han går i samma hage som ett villigt sto, så... :angel: Och det är ju inte så bra, stoet kan få inflammationer och andra skador.
Självklart finns det undantag, valacker som aldrig skulle få för sig att betäcka osv.
I vårt stall just nu går min häst och två andra valacker tillsammans med ett sto och det fungerar jättebra. De har jättestor respekt för henne och hon låter INTE någon valack komma upp! Däremot hade vi förut en väldigt hingstig valack med i flocken (kastrerad i januari i år) och det gick inte alls bra! Han accepterade inte när hon sa nej, utan bara fortsatte att "våldta" henne :crazy: Hans knän var helt blodiga för att hon sparkat så mycket. Idiotiskt att överhuvudtaget släppa ihop de två...

Gullan86 skrev:
ursäkta men VARFÖR kastrerade ni dom överhuvudtaget dårå? annars kan ju alla va hingstar i en hage haha...
Det finns väl vääääldigt många orsaker till att kastrera, utöver att de ska kunna gå med ston? T ex att det inte av misstag ska bli några bebisar... Och flera (vuxna) hingstar i samma hage??? Då lär det bli bråk om våren.... :p

"lånar sista knappen bara"

När brukar islandsvalacker har växt färdigt på höjden.
Jag kastrerade min 2,5 åring i vintras och han höll på att stryka med på kuppen och stod sammanlagt 1 månad på djursjukhus. :-(
Då tappade han allt hull och avstannade i växten(pga infektionen). Han återhämtade sig snabbt när han blev frisk och i sommar har han givetvis vuxit men är fortfarande lite liten tycker jag. 130-135 cm. Är nu 3 år.

Hur stor tror ni med erfarenhet att han blir. Föräldrarna är normalstora 138-140.

Anki
("storleken spelar ingen roll")

Men snälla! Michis häst kastrerades av de förra ägarna då han inte blev godkännd hingst. Varför skulle de ha kvar honom som hingst om han inte skall betäcka? Då dömer man ju hästen till ett liv i ensamhet och inte i flock. För ärligt talat: Hur många hingstar kan gå i valackflocken? Och dessutom är ju skaderisken i en valackflock för en hingst (som lättare ta upp strider och muckar) rätt stor!
Och om möjligheten finns så bör inte ston och valacker gå i samma flock då infektionsrisken är stor om valacker betäcker ston. Skaderisken blir också större då valacker oftast börjar slåss om stona och stona kan sparka valacker som försöker betäcka.

/Malin

kan folk läsa på detta forumet....jag skrev att jag INTE tycker om att ha valacker och ston ihop p.g.a infektionerna och allt det....

men jag skev påstående varför man igentligen inte kan ha dom ihop....

Jag kastrerade min redan som 10 månader. Han var ett vilddjur som hingst, både mot hästar & människor. :crazy: Började att betäcka redan som 7 månader & kunde ej heller gå med valackerna i stallet, han var ranghögre än dom.

Tanken var att jag skulle kastrera efter betet, men tyckte bara det var dumt att vänta. Han fick gå på hingstbetet ändå i sommar och det gick jättebra. Hade han varit hingst hade han nog gjort slarvsylta av hela högen så mesiga som dom var...

Direkt efter kastreringen fick jag en helt annan häst, lugn och harmonisk, jättetrevlig att hålla på med. :love: Inga probelm med någonting. Han är grov och växer som han ska.

Innan stod han mest på bakbenen och högg hej vilt åt allt & alla. :crazy: Så jag är GLAD att jag kastrerade honom så tididigt. Nu går han utan problem med mamma och övriga flocken & är nöjd med livet. :)

Liknande trådar

Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 512
Senast: Efwa
·
H
Hästvård Jag har gått och tänkt fram och tillbaka i flera dagar nu angående en häst vi har tittat på. Skulle vilja ha lite råd från er om hur ni...
Svar
1
· Visningar
827
Senast: Alexandra_W
·
H
Hästvård Kastrerade min unghingst i våras då han var två år. Kunde inte göra det tidigare pga vädret (för varmt/lerigt/blött/kallt osv). Han var...
Svar
1
· Visningar
805
Hästvård Hej! Har två 06-or av olika storlek med hoppstam (sv hbl). En efter Santa Cruz - Landfrieden - Ibikus som är väldigt liten just nu, har...
Svar
5
· Visningar
882

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• kattförsäkring
  • Uppdateringstråd 31
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Tillbaka