Kastrera unghingst , men hur ?

Abova

Trådstartare
Har bestämt mig för att skära min ena hingst som precis fyllt 2 år, men velar lite om hur jag skall gå tillväga och för- och nackdelar med de olika tillvägagångsätten.

Min förra hingst som kastrerades tog DV hemma, liggandes i juli månad och det gick bra även om vi ett par dgr senare fick sätta in hippotrim, den hingsten var visserligen äldre än denna ( 4 år) men mindre och därför föredrog DV liggande, men denna grabb är en stor grabb (170 cm) med långa ben och inte superkordinerad i sin kropp ännu och jag gillar inte riktigt momentet när de ska upp på benen från sedering med de risker det är.

Samtidigt läser jag att liggande kastrering skulle vara säkrare för att inte riskera framfall etc. och att de vid liggande alltid sys, varför?

Så vad finns det egentligen för för och nackdelar med liggande och stående, hemma eller på klinik?

Är det ngn skillnad i hur de skall hållas efter ingreppet, jag vill så långt det är möjligt inte behöva ställa honom på boxvila, min förra släpptes ut direkt på betet.
Jag fick intrycket att sys de måste de stå mer stilla än om de inte sys och sys görs de bara vid liggande?

Tanken var att skära honom senare i höst för infektionsrisken men då han snart skall byta stall och har fått lite vårkänslor lockas jag av tanken att ta honom nu istället och ha det klart, särskilt med tanke på att det plötsligt blev mkt svalare och verkar så förbli ett tag, men hur stor är egentligen infektionsrisken om man sätter dem på hippotrim i förebyggande?

Jag vill ha så mycket kött på benen som möjligt innan jag tar beslutet så in med alla era erfarenheter och åsikter

Sv: Kastrera unghingst , men hur ?

Nog måste väl här finnas några som har kastrerat sina hingstar och vet för- och nackdelar med de olika metoderna!? :crazy:

Kastration ståendes när värmen har lagt sig, alltså inte nu. Men senare i höst är inga problem, liggandes skulle jag inte välja om det inte fanns komplikationer som talade för en sådan kastrering. Aldrig under en sommar, dessa ingrepp kan man oftast planera så att det inte behöver ske.

Vi kastrerar hemma stående och hästarna går ut i hage så fort de piggnat till efter sederingen. Snabbt, enkelt, billigast, få komplikationer och det räcker med en assistent till vetten.

Så mkt smidigare på alla sätt jämfört med liggande hemma som vi körde förr i världen. Man som Boj säger inte nu utan efter rötmånaden, HH

Tack för era svar.

Ni föredrar ju både stående, varför?
Helen redogjorde för varför men om du bortsett från det du nämde bedömmer riskerna?

När jag läser omnämns liggande som så mycket säkrare, men varför?, för att man syr? Varför syr man inte isåfall vid stående?
Jag har förstått att det är vanligare vid framfall vid stående, men varför och hur vanligt?

Måste de stå still på boxvila om man syr?

Jag kastrerade liggande på klinik i höstas, undersökte då olika alternativ och fick följande förklaringar:

Vid kastrering hemma är det inte sterilt, därför syr man inte ihop eftersom såret kommer såsa en del och då kommer det ut bättre om det lämnas öppet.
Bortsett från det så är det väl minst sagt krångligt att sy stående skulle jag tro.
Risken för infektion är större om man gör det hemma, eftersom det inte är sterilt. Eftervården beskrevs som mer omfattande då hästen måste hållas i rörelse för att dämpa svullnaden och i värsta fall kanske man måste ut och knalla med hästen flera gånger per dag om den inte rör sig frivilligt. I och med att man inte syr är det också risk att det kan läka så att det blir "strängar" som drar när hästen går och skapar obehag. Vet inte hur vanligt det är, men har hört om det.
Egen erfarenhet av stående kastrering är att det vart svullet och mycket smärtsamt, min lilla pojke vart väldigt osäker på folk som ville dit och kolla...

Liggande på klinik så är det sterilt och veterinären har bra plats att se och sy. Man syr både typ inre och yttre stygn, då tar man bort risken för framfall, den risken var ffa stor på vissa hästraser med vida kanaler som jag förstod. Minns inte rasen.
Jag vill minnas att jag fick order om boxvila typ en vecka eller så, han skulle ta det lugnt och inte bli skitig.
Egen erfarenhet av liggande på klinik var otroligt bra. Han var inte svullen eller öm alls, han lät mig gärna undersöka såret. Han fick boxvila ett dygn, sen fick han gå i en ren gräshage (det här var början på nov) med en lugn kompis. Just den här lilla killen är inte så sprallig av sig så jag visste att han inte skulle rejsa eller nått. Box med halm på nätterna.
Helt utan komplikationer :bow:

Jag skulle välja klinik igen, men det är såklart dyrare, och hade jag många hingstar som skulle kastreras skulle det nog bli stående hemma.

fast du glömmer att nämna att det är alltid riskfylld att söva en häst, oavsett ingrepp.

Det är det såklart, precis som att det är lite riskfyllt när de ska ner och upp. I mitt fall hade jag inte riktigt något val då den ena kulan var lite blyg och kommit ner sent, vet ansåg att det var bäst att göra det liggande pga det.

Å andra sidan söver de djur både titt som tätt, och jag tror inte att dödstalet för unga friska hästar som dött pga narkos är särskilt högt?

OM det skulle tillstöta komplikationer så är iaf hästen på det stället som har bäst resurser att fixa det.
Att lägga dem hemma skulle jag aaaldrig våga, och det KAN ju tillstöta blödningar, framfall osv vid kastrering hemma, och då ska man till klinik i ilfart...
Det är väl en avvägning man får göra helt enkelt. Jag tyckte det kändes säkrast på klinik.

Kom på en sak om hemmakastrering,
Jag tror inte veterinären är så pigg på att lägga omkull en 170 häst på backen. Det sa iaf min veterinär ifrån om när jag skulle kastrera sist, fast det var rätt så länge sen.

Sen har jag hört att man utvecklat metoden för stående kastrering hemma så att det fungerar bättre nu än förut men vet inte om det verkligen är så, och om det isåfall gäller alla raser och åldrar.

Tack för era svar.

Ni föredrar ju både stående, varför?
Helen redogjorde för varför men om du bortsett från det du nämde bedömmer riskerna?

När jag läser omnämns liggande som så mycket säkrare, men varför?, för att man syr? Varför syr man inte isåfall vid stående?
Jag har förstått att det är vanligare vid framfall vid stående, men varför och hur vanligt?

Måste de stå still på boxvila om man syr?

Jag kan inte se ngn nackdel med stående kastration hemma vid tydligt nedvandrade testiklar. Om inte hästen tillhör en ras som ofta får bråck.

Om man kan undvika att söva och kasta tycker jag man ska göra det. Det innebär alltid en viss risk för skada både på människa och djur även om det inte är vanligt med allvarliga komplikationer.

Fördelen med stående i sig är att det minskar operationstiden och man ser i allmänhet fortare om det blöder eftersom blodtrycket inte är så lågt som det kan vara vid sövning. Hemmaop innebär nära noll risker för resistenta bakterier som finns på många kliniker. Mitt intryck är att hudincisionen oftast blir mindre vid stående för att testikeln bjuder sig i såret och nästan springer ut själv (men här får ngn opererande vette rätta mig om det är fel). Inga stygn som samlar bakterier heller. Vi ger aldrig profylaktisk antibiotika..

Vi har nog gjort ett 50tal stående kastrationer utan mer än ngn enstaka komplikation – typ en alltför stor vätskeansamling som behövde tömmas. Och eftervården är ju mkt enklare – ut i hagen efter en kvart ungefär och så sköter hästen det själv med normal rörelse.
När vi körde liggande var det nog 10-15 % komplikationer.

Den viktigaste faktorn är nog ändå att det är en van operatör.

HH

Gjorde också liggande på klinik och hästen var ute i hagen samma dag som han blivit opererad. Ingen boxvila och inga komplikationer, vi kunde inte ens se var de sytt då veterinären snittat och sytt väldigt högt upp för att minska risken för infektioner. Han var aldrig påverkad mer än en stund efter sövningen då, och hade heller ingen feber.

Jag skulle aldrig göra det hemma eller stående just för att man inte kan se hur vida kanalerna är förrän det är för sent. Sedan är det 24% risk för komplikationer vid kastration hemma.
Försäkringen täcker heller inte komplikationerna då kastration anses vara något man själv väljer att utsätta hästen för.

Risken för infektion är större om man gör det hemma, eftersom det inte är sterilt.""
""då tar man bort risken för framfall, den risken var ffa stor på vissa hästraser med vida kanaler som jag förstod. Minns inte rasen.

Ska själv kastrera till hösten, men har inte bestämt mig hur. 2 veterinärer jag har talat med har rekommenderat stående, hemma till mitt halvblod. Det är inte sterilt hemma, men hingsten är van vid bakteriefloran som råder, och komplikationerna är få enligt vet.
Varmblodstravare är rasen med vida kanaler, de kastreras alltid liggande enligt vet jag talat med.

I dagsläget lutar jag åt stående, hemma, i oktober-november.

Jag skulle aldrig göra det hemma eller stående just för att man inte kan se hur vida kanalerna är förrän det är för sent. Sedan är det 24% risk för komplikationer vid kastration hemma.

Vart har du hittat den statistiken ?

Vad betalade du på klinik?

Senast ändrad:

Tack för utförligt svar.

De risker som jag förstått ökar vid stående är "framfall"? Att tarmarna pressar ut.
Hur snart ser man detta, dvs när är risken borta?

Är den risken obefintlig vid liggande/sydd?

Det jag oroar mig för vi liggande är inte så mycket narkosen,utan uppvaket, har tyvärr ett par hästar i näromgivningen som det slutat olyckligt för i samband med detta och min stora grabb är inte ens så stadig på fötterna i odrogat tillstånd!

Senast ändrad:

har fått 2 hingstar kastrerade, båda liggande på klinik.
veterinär avrådde mig från stående pga tarmfall.

det gick jättebra med båda (som gjorde liggande)
läkte fort o bra alltihopa.

har för mig det kostade ca 4500 för liggande och ca 3500 för stående.

Mitrolle refererar möjligen till en eng studie som visade 22 % komplikationer vid stående och 6 % vid sövd liggande enbart fullblod (Mason, EVJ 2005).

Men ändå är artikelns slutsats att stående kastration är säker, bra och billig!

Komplikationerna hos de stående var ffa sårinfektion men ingen dog och ingen fick tarmpåverkan (vilket hände i den liggande gruppen). Kostnaden för en stående kastration med komplikation blev hälften av kostnaden för en liggande uan komplikation.

En invändning man kan ha är att man inte definierade infektion i studien. Ibland ser sår äckliga ut fast de inte är infekterade. Själva har vi endast ngn % behandlingskrävande komplikation vid stående kastration. HH

Å andra sidan söver de djur både titt som tätt, och jag tror inte att dödstalet för unga friska hästar som dött pga narkos är särskilt högt?

Jag har ingen källa mer än den föreläsare vi hade under anestesikursen som sa ca 1% dödsfall i samband med narkos på häst. Det är ganska mycket trots allt. Men det man ska tänka på är att hästen oftast inte dör i själva narkosen utan vid kastningen eller i uppvaket då det är lätt hänt att den bryter ett ben och därför måste avlivas. Hästar är stora och tunga djur!

Någon skrev tidigare i tråden att det var större risk för infektion vid kastration hemma pga inte sterilt. Veterinären använder sterila och använder sterila instrument hemma med vill jag poängtera. Dessutom är det i en miljö där hästen är van vid de förekommande bakterierna, vilket den inte är på kliniken där risken att få en infektion är större av den orsaken. Sen är det ju olika hur hästägaren sköter eftervården, om hästen står på en skitig box eller går i en dammig hage och får in skit i såret eller inte rör på sig och inte heller motioneras så läker inte såret inifrån och ut och då välkomnar man en infektion

Till TS:
Man ger inte Hippotrim i förebyggande syfte för att mota en infektion i grinden sas om kastrationen går utan komplikationer. Smärtlindring däremot ska hästen ha.

Vi tog ut vet i våras till våran 08:a å kastrerade honom.
han stog i sin box som var ny strödd me ny halm. vet gjorde det han skulle å lill killen fick stå inne i ca 1 timme sedan å ut i hagen som vanligt (dock en annan där det ej var lera mm utan bara gräs) han gick ute på dagarna å inne på nätterna i 1 vecka sen släpptes han på bete å det har inte varit några problem alls. Ur det ena snittet hängde en liten skin slamsa ut och därför hade de snittet svårare att läka men gjorde de efter ett tag.. vi åkt in till djursjukhuset å kollade för säkerhets skull eftersom såret ej läkt på ena sidan efter 3 veckor men dom sa att det var pga skinnet som hängde ut. så så länge dom ej blir svullna eller får feber så skulle man bara ge han tid. Nu e de super å nästan igen helt. han har aldirg haft ont av dej. Droppade vätskeblandat blod ca 1 timme efter ingreppet sen ingenting. han var svullen i ca 2 dagar efter ingreppet efter de har allt vatt lugnt..

Skulle jag få en hingst till så hade jag kastrerat hemma igen mest för de e stora risker med att söva dom mm. Sen gick de snabbt å enkelt å pålle kunde gå ut i hagen direkt. Även vet sa att de e smidigast å göra hemma om dom e så unga för då slipper dom stressen med släp, nytt ställe å släp igen.

Har inte läst andras swar så ursäkta ew upprepning.

Ni blandar ihop begreppen lite.
För det första - en häst kan kastreras på betäckt eller obetäckt funikel. Det första innebär att man sparar fler hinnlager runt testikeln för att förhindra ett inguinalbråck. I samband med den operationen brukar man alltid sy operationssåret och det är faktiskt ganska knepigt på stående häst; testa själwa att tråckla ihop något som winglar hit och dit och dessutom är uppochner... ;). Därför gör man, wad jag wet, alltid betäckt kastration på liggande häst. Obetäckt funikel är det man brukar göra på hästar som inte löper ökad risk att drabbas aw bråck. Då skär man lite djupare och syr inte, sårsekret osw får rinna ut genom det öppna hudsåret. Man kan kastrera på obetäckt funikel både på liggande och stående häst, och i de fall weterinären kastar hästen hemma på gården görs kastrationen på obetäckt, alltså utan att sys, för att minska infektionsrisken. En uppochnerwänd häst i gårdsmiljö förblir sällan helt steril, hur noga man än twättar.

Om hästen är i riskzonen för att drabbas aw bråck (te warmblod, äldre hingst) tycker jag att man ska ta den på klinik på betäckt funikel, annars är obetäckt på stående häst att föredra.

Alltså; liggande kastration innebär inte per automatik stygn i huden.

Så på min 2 åriga stoooora kille bör en stående hemma vara ett säkert allternativ?
Spelar det någon roll i sammanhanget att han även har rejält stooora kulor?

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 858
Hoppning Jahapp då börjar man bli lite nojjig ang att använda Hampa Pro bakskydden, efter att ha läst att många fått problem med sina hästar med...
Svar
18
· Visningar
1 989
Senast: novaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka