Kastrera två unghingstar

Habina

Trådstartare
Jag har två småkillar här hemma, som jag tänkt kastrera. Det jag funderar på är om det finns något att vinna på att kastrera dem samtidigt (förutom veterinärens resekostnad).

Dvs är det bättre att kastrera den äldsta (snart 10 mån) någon månad innan jag kastrerar den yngsta (snart 8 mån) eller är det bättre att kastrera bägge samtidigt?

Det allra bästa kanske är att ge dem en sommar som unghingstar, men som läget är nu måste jag i sådana fall lämna bort mitt sto då, vilket känns jobbigt. :crazy:

Vad säger kloka buke?

Sv: Kastrera två unghingstar

Nu har jag inte kastrerat annat än en äldre hingst, men hade jag haft en till som skulle tas hade jag gärna gjort det samtidigt, förutsatt att jag kunnat motionera dem ihop, annars separat.

Jag skulle vilja vända på frågan och säga vad finns att förlora på att göra det samtidigt? Svar inget.

Det enda som skulle kunna ställa till det är väl om bägge inte fått ner båda sin kulor, vilket ju inte är helt ovanligt i den ålder dessa är. Men det är sådan man kollar innan man beställer kastrationen.

förutsatt att jag kunnat motionera dem ihop, annars separat.

Vad menar du med detta? De går på lösdrift, så de rör sig hela dagarna tillsammans med "pappa" och mamma. Inte måste de stå på stall numera? För i sådana fall måste jag ta en i taget. :(

Det enda som skulle kunna ställa till det är väl om bägge inte fått ner båda sin kulor, vilket ju inte är helt ovanligt i den ålder dessa är. Men det är sådan man kollar innan man beställer kastrationen.

Där känner jag mig ganska förvirrad. Den ena (som jag fött upp själv) har haft bägge kulorna nere sedan födseln. Men nu sist när jag kände på honom, kändes det plötsligt som om de två små kulorna blivit en jättestor. Kan de sitta så tätt tillsammans att de känns som en? :crazy:

Den andra (som jag köpte vid 7 mån ålder) har hela tiden haft en stor kula. Jag börjar misstänka att det är samma sak där, två små som sitter så tätt att jag känner dem som en. För det var ungefär vid 7 mån ålder som min egenuppfödda plötsligt bara hade en kula. :banghead:

Dom kan ju ha växt och så drar dom kulorna upp och ner!
Om du känt båda tidigare så är dom ju på plats och då kommer dom oftast ner vid lugnande!

Tack! Känner mig så ovan, har inte haft hingstföl sedan 1997 och den gången kände jag aldrig efter kulorna utan bokade bara kastrering. :p

Har själv aldrig haft egen hingst (förrän nu och denna får ha sina kvar ett tag) men jobbar i stort träningsstall och varit med om MÅNGA kastreringar. Samt många hingstföl!
Vi brukar, om det är flera som ska kastreras, ta alla samtidigt. Oavsett om det är 2 eller 10. Underlättar eftersom man ändå måste hålla koll på såren mm, då kan man lika gärna kolla alla på en gång ;)

Där känner jag mig ganska förvirrad. Den ena (som jag fött upp själv) har haft bägge kulorna nere sedan födseln. Men nu sist när jag kände på honom, kändes det plötsligt som om de två små kulorna blivit en jättestor. Kan de sitta så tätt tillsammans att de känns som en? :crazy:

Den andra (som jag köpte vid 7 mån ålder) har hela tiden haft en stor kula. Jag börjar misstänka att det är samma sak där, två små som sitter så tätt att jag känner dem som en. För det var ungefär vid 7 mån ålder som min egenuppfödda plötsligt bara hade en kula. :banghead:

Är ju jättesvårt att säga säkert utan att ha klämt själv. Men min skrutt hade jag samma fundering på - och kunde sen bara konstatera att nej, det känns tydligt när det är två. Och den där "en stor som kanske är två små tätt ihop" var just EN kula. Den andra var upphissad.

De kan ju hissa rätt frekvent upp och ner vissa, så spontant tror jag att om du tvekar om det är två du känner så är det en. Men som någon redan sagt - har de haft två nere någon gång, då finns de där. Och endera borde trilla ner av sedering, eller vara ganska lätt för veterinären att lokalisera i kanalen.

Ja alltså, min går också på lösdrift i en mkt kuperad skogshagen där de rör sig och håller sig grundsnygga utan nån annan träning.. Men trots det så skulle han motioneras 2-3ggr a 20-30min om dan, gärna mycket trav.
Så vad jag menade var att.hade jag inte kunnat promenera med dem samtidigt alt låta dem springa ihop i paddock så hade jag nog föredragit att vara låst 1 1/2 per dag i 6 veckor än 3h per dag i tre:)
Men då vet jag ju heller inte om mängden motion hängde ihop med hans ålder (7)

Den ena killen har jag inte känt två kulor på, skall höra med uppfödaren om hon gjort det. Min uppfödning hade bägge nere redan vid födseln. :)

Ojdå! Så mycket motion. :crazy: 1997 släppte vi bara ut grabben i hagen igen...

Då får det bli kastrering i början på maj när jag ändå har en veckas semester. :)

Hur eftervården ska skötas beror mycket på vilken metod man använder. Det finns allt ifrån till att gå själv i hagen via kontrollerad motion till ren boxvila. Så hör med veterinären som gör ingreppet vad som gäller för dina killar.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en 13 årig SWB valack som jag köpte för snart 2 år sedan som min satsning mot medelsvår dressyr. Direkt ifrån början när...
2
Svar
37
· Visningar
9 629
Senast: Bregen
·
Övr. Barn Jag har alltid gillat maskerader så jag fick den lysande idén att anordna halloweenfest för kvarterets barn(här leker alla barnen ofta...
Svar
4
· Visningar
1 034
Senast: Lingon
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 789
Senast: pews1972
·
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 716
Senast: Intejag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka