Kastrera tik, när?

L

LunaBus

När kan man kastrera en tik som tidigast?
Måste hon ha fått ha ett löp innan hon kastreras?

Sv: Kastrera tik, när?

Tack, hitta inte sökfunktionen förut men nu har jag det.

Fick mig en funderare där. Länkarna i den tråden du länka till kan jag dock inte läsa, är inte så bra på engelska i detta läge. Men jag funderar ändå på om det är värt att kastrera henne eller om man bör undvika, det är så många som ger olika svar och så många olika för och nackdelar att jag blir tvistad i den frågan.

Hur vanligt är det med livmoders inflammation osv hos tikar för det är nog mest det jag oroar mig över?

Tyvärr väldigt vanligt.

Jag skulle kastrera min tik om jag inte hade avelsplaner. Innan första löpet för att hålla tumörrisken så låg som möjligt. Har sett för många hemska fall av livmodersinflammation, senast för 3 veckor sedan en berner sennen-tik som avled av följderna av sjukdomen, trots OP.

Lanken om "Rottweiler longevity" berattar om en research som klart visar att tikar som kastreras tidigt lever kortare (i genomsnitt 9.5 ar tror jag det var) mot tikar som inte kastreras forran efter 6 ars alder lever langre (i genomsnitt 12.3 ar tror jag det var, har inte tid att ga in och titta nu).

Hmm, ja. Jag vet inte vad jag ska göra. :confused: Jag vill ju inte hon ska få livmoder inflammation osv men jag vill heller inte korta ner hennes livslängd. Avla på henne kommer jag garanterat inte göra heller. Men om man nu skulle kastrera henne när skulle en kastrering sättas in för att förhindra de båda?

Jag har inte heller tid att sätta mig och läsa länken, jag har lite kritik mot forskningen, men det är ju inte lönt att kritisera den innan man läst den :angel:

Jag hade funderingar på att kastrera min eftersom jag inte har några avelsplaner. Men jag är lite i valet och kvalet på hur jag ska göra. En kastrering minskar risken för tumörer och man slipper riskera pyo (som enl. en vet drabbar var fjärde tik). Men jag vill inte heller riskera att minska hennes livslängd p.g.a kastration. Jag ska läsa forskningen om rottisars livslängd innan jag bestämmer mig helt :)

Jag har inte heller tid att sätta mig och läsa länken, jag har lite kritik mot forskningen, men det är ju inte lönt att kritisera den innan man läst den :angel:
<snip>

Hur kan du ha kritik mot forskningen utan att ha last den?:confused:
Oh ... och det stammer bra med 'mannisko forskning' kvinnor som man "tar hela paketet" pa innan overgangs alder lever i genomsnitt kortare an kvinnor som har det kvar. Darfor lamnas oftast en 'ovary' kvar for att hormon productionen inte ska upphora.

Senast ändrad:

Fast kastration efter tredje löpet gör väl varken till eller från vad gäller risken för juvertumörer.
Vad gäller att var 4:e tik skulle få pyo är nog en grov generalisering, vissa raser verkar sällan få det, medans andra raser får det ofta.

Och vad galler Pyo ... om man ar vet nar de loper och ar observant fore och efter lop sa ar det inte vanligt att Pyo blir allvarligt sa fort att man inte hinner till veterinar.

Hur kan du ha kritik mot forskningen utan att ha last den?:confused:
Visst är det underligt, men det jag i första hand tänker på är hur populationen såg ut och vilket urval som gjorts. Vilka ärftliga faktorer finns det hos hundarna osv. Det är i första hand sånt jag funderar på, men jag vill inte uttala mig desto mer om det innan jag läst forskningen. Men självklart förstår jag ju också att det finns ett samband mellan kastrering och livslängd, men jag undrar om man tittat på alla faktorer.

Vallhund: Ja, jag vet att det gör varken till eller från på juvertumörer efter tredje löpet, men min är bara 8 månader just nu och har precis avslutat sitt första löp, så jag har nog ett tag på mig att fundera på hur jag vill göra. Och ja, det är självklart att det är en grov generalisering, det är den vettens egna erfarenheter.

Jag är väldigt tveksam kring hur jag ska göra kring kastrering så jag ska läsa på lite och se hur jag ska göra med odågan.

Då är det ju inte kritik mot forskningen utan funderingar som du säkerligen hittar svar på i rapporten.
Självklart är de saker du nämner faktorer som kan påverka resultaten, men det får man ju ta hänsyn till i forskningen, både i urvalen och när man funderar över hur trovärdig rapporten är.

hmm, jag funderar lite. Är det värt att tänka så här att om man inte kastrerar så riskerar hon bli få Pyo osv vilket i sin tur kan bli riktigt allvarlig och leda till döden men kastrerar man så sänks kanske livslängden med några år men hunden hålls ändå frisk. Har jag fattat det rätt? och i så fall är det inte då värt att kastrera? för hellre många år tillsammans än ett kort abrupt slut om hon skulle bli sjuk. Kan man tänka så eller tänker jag galet?

Din valp är 12 v o du har bara haft den i något dygn, så du har väl andra saker att koncentrera dig på nu?

Din valp är 12 v o du har bara haft den i något dygn, så du har väl andra saker att koncentrera dig på nu?

Är det förbjudet att fråga inför framtiden eller? :confused: Jag gillar att vara förberedd med information osv, visste inte det var otillåtet.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
849
Senast: animalasia
·
Hundhälsa Vi har skaffat en tik och i familjen finns en hane som snart fyller 10 år. Första löpet var påfrestande för både människor och hundar i...
Svar
7
· Visningar
595
Hundhälsa Jag har funderingar om jag ska kastrera min 2-åriga storpudel. Jag är fullt medveten om att kastrering inte nödvändigtvis är en lösning...
2
Svar
22
· Visningar
1 989
Senast: hastflicka
·
Hundhälsa De flesta vet men om inte. Jag bor i norra Queensland i Australien. För 1.5 r sedan blev sambon och jag med hund. En "på pappret" 75%...
Svar
9
· Visningar
1 518
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka