Kastrera tik, alternativ?

SandraM

Trådstartare
Som rubriken lyder så undrar jag vad det finns för alternativ. Är det bara ren kastrering som gäller, eller finns det liknade som för hanhundar med chip?

Citerar om P-spruta som är det enda som finns att tillgå för tikar. Inte att föredra...

"Till tikar kan man ge en p-spruta (promon). Promon ges 1-2 månader före förväntad löpning och upprepas sedan var 5:e månad. Biverkningar är ökad aptit och viktökning. Promon kan utlösa diabetes hos disponerade hundar. Kan även öka tillväxten hos juvertumörer så därför ska juvren kontrolleras innan behandling. Risken för livmoderinflammation ökar inte om behandlingen ges vid rätt tidpunkter. Däremot kan en slemfyllnad i livmodern (mukometra) uppstå hos promonbehandlade tikar. Tikar som ska användas i avel ska inte behandlas då det kan dröja mycket länge innan löpning återkommer om behandlingen avbryts."

Ah, okey. Så p-spruta är det enda alternativet till en "riktig" kastrering? Hmm! Lät ju inget vidare med spruta precis!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
812
Senast: animalasia
·
Hundhälsa Jag har funderingar om jag ska kastrera min 2-åriga storpudel. Jag är fullt medveten om att kastrering inte nödvändigtvis är en lösning...
2
Svar
22
· Visningar
1 959
Senast: hastflicka
·
Hundhälsa De flesta vet men om inte. Jag bor i norra Queensland i Australien. För 1.5 r sedan blev sambon och jag med hund. En "på pappret" 75%...
Svar
9
· Visningar
1 497
Senast: Jeps
·
Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
8 421
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar