Kastrera tik, alternativ?

SandraM

Trådstartare
Som rubriken lyder så undrar jag vad det finns för alternativ. Är det bara ren kastrering som gäller, eller finns det liknade som för hanhundar med chip?

Citerar om P-spruta som är det enda som finns att tillgå för tikar. Inte att föredra...

"Till tikar kan man ge en p-spruta (promon). Promon ges 1-2 månader före förväntad löpning och upprepas sedan var 5:e månad. Biverkningar är ökad aptit och viktökning. Promon kan utlösa diabetes hos disponerade hundar. Kan även öka tillväxten hos juvertumörer så därför ska juvren kontrolleras innan behandling. Risken för livmoderinflammation ökar inte om behandlingen ges vid rätt tidpunkter. Däremot kan en slemfyllnad i livmodern (mukometra) uppstå hos promonbehandlade tikar. Tikar som ska användas i avel ska inte behandlas då det kan dröja mycket länge innan löpning återkommer om behandlingen avbryts."

Ah, okey. Så p-spruta är det enda alternativet till en "riktig" kastrering? Hmm! Lät ju inget vidare med spruta precis!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
868
Senast: animalasia
·
Hundhälsa Flertal hanhundar är just nu helt tokiga i min tik. Det ska luktas och slickas om dom får möjlighet, det bryts av oss ägare och så tog...
Svar
4
· Visningar
519
Senast: Wenniz
·
Hundhälsa Jag har funderingar om jag ska kastrera min 2-åriga storpudel. Jag är fullt medveten om att kastrering inte nödvändigtvis är en lösning... 2
Svar
22
· Visningar
2 019
Senast: hastflicka
·
Hundhälsa Jag har, för första gången i mitt liv, blivit med tik. En omplacering, snart fem år gammal, som tidigare bara bott hos sin uppfödare och...
Svar
4
· Visningar
501
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025