Kastrera/sterilisera valpar

Seabaz

Trådstartare
Long story short, sambon och jag har pratat om att skaffa hund i 3 års tid nu och det lär ta minst lika många år till innan vi gör det om vi öht någonsin gör det :grin::D

Men iafl, här i Aus nu så är det ju såååå poppis att "adoptera" hundar. Kan ha med fb regler att göra? Att djur inte får säljas där så man skriver adoptera, pm för mer info, ja ni fattar....

Men så kommer vi då till dessa djurorganisationer och hundstall där man "räddar" hundar genom adoption.
Varje gång de har valpar så skriver de att de kommer vara redo för adoption när de är 8 veckor och då är de alla "desexed, vaccinated, flee, tick and worm treated"

Jag fattar ju varför men hur bra är det för en 8 veckors valp att kastreras/steriliseras vid så ung ålder? Går det ens?

Jag vet inte om hundar men katter kan kastreras väldigt unga och jag har hört att de återhämtar sig snabbare än äldre katter.

Long story short, sambon och jag har pratat om att skaffa hund i 3 års tid nu och det lär ta minst lika många år till innan vi gör det om vi öht någonsin gör det :grin::D

Men iafl, här i Aus nu så är det ju såååå poppis att "adoptera" hundar. Kan ha med fb regler att göra? Att djur inte får säljas där så man skriver adoptera, pm för mer info, ja ni fattar....

Men så kommer vi då till dessa djurorganisationer och hundstall där man "räddar" hundar genom adoption.
Varje gång de har valpar så skriver de att de kommer vara redo för adoption när de är 8 veckor och då är de alla "desexed, vaccinated, flee, tick and worm treated"

Jag fattar ju varför men hur bra är det för en 8 veckors valp att kastreras/steriliseras vid så ung ålder? Går det ens?
Ja det går men inte att rekommendera.
Antar att hundstallen gör så för att vara absolut säkra på att deras valpar inte förökar sig hos de nya ägarna.

Det jag menar är,, glömde att komma till sak i orginalinlägget tror jag,,

Vad/varför är det inte rekommenderat att kastrera/sterilisera tidigt?

I USA och andra länder där man har problem med många övergivna hundar brukar valpar kastreras innan leverans av den enkla anledningen att hundstallen (även uppfödare) vill försäkra sig om att hundarna inte kommer föröka sig.

Sedan finns det för- och nackdelar, delvis beroende på ras men har man ett överpopulationsproblem väger det över.

Det jag menar är,, glömde att komma till sak i orginalinlägget tror jag,,

Vad/varför är det inte rekommenderat att kastrera/sterilisera tidigt?
I raser som har problem med lederna rekommenderas på vissa ställen att de inte kastreras förrän de blivit könsmogna, då könshormonerna hjälper till att färdigställa skelett och leder. Jag valde därför (efter att ha läst några vetenskapliga artiklar) att låta min tik, golden retriever, ha ett löp innan kastrering. I dessa artiklar stod också en hel del om att vissa cancerformer är vanligare hos kastrerade och vanligast hos de som kastrerats som valpar. Det var amerikanska studier på golden och labradorer, tror inte de cancerformerna är fullt så vanliga i svenska linjer.

Finns säkert andra anledningar också.

Jag misstänker att den största faran med att kastrera så tidigt är att valpen inte växer ut i kroppen på samma sätt som en intakt hund eftersom könshormonerna inte finns där för att hjälp till. Det finns väl en del jämförelser som visar att hundar som blivit kastrerade i ung ålder ibland har en mycket valpigare kropp som vuxna och ofta saknar typisk könsprägel. Hur det förhåller sig med leder, sjukdomar osv vet jag dock inte.

Om man nu vill köpa en omplacering där det kastreras innan köp utan valmöjlighet så får man nog acceptera det helt enkelt. Man får fundera på vad som väger tyngst, att köpa en omplacering eller köpa en intakt hund.

Har för mig att det gjordes en studie i England på retrivers som kastrerades tidigt och de hade drabbades i högre grad av ledfel.

Helt vansinnigt, men det verkar förekomma inte bara på hundstall utan även vid "privata" försäljningar i många länder. I de amerikanska hundgrupper jag är med i är det vanligt förekommande att man kastrerar när djuren bara är några få månader.
Som jag förstått det behövs hormonerna för att bygga ändamålsenliga skelett och leder och att tidig kastration förhindrar den processen. De forskningsöversikter jag har kikat på är väl inte helt samstämmiga dock. När det dyker upp "sen kastrations"-förespråkare i grupperna blir de snabbt ansatta av "tidig kastrations-förespråkare" som hävdar att tidig kastration ger bättre effekt vad det gäller ex minskad risk för pyo osv.

Jag skulle aldrig köpa en hund som är kastrerad före 8 veckors ålder, känns som ett jättedumt risktagande.

Helt vansinnigt, men det verkar förekomma inte bara på hundstall utan även vid "privata" försäljningar i många länder. I de amerikanska hundgrupper jag är med i är det vanligt förekommande att man kastrerar när djuren bara är några få månader.
Som jag förstått det behövs hormonerna för att bygga ändamålsenliga skelett och leder och att tidig kastration förhindrar den processen. De forskningsöversikter jag har kikat på är väl inte helt samstämmiga dock. När det dyker upp "sen kastrations"-förespråkare i grupperna blir de snabbt ansatta av "tidig kastrations-förespråkare" som hävdar att tidig kastration ger bättre effekt vad det gäller ex minskad risk för pyo osv.

Jag skulle aldrig köpa en hund som är kastrerad före 8 veckors ålder, känns som ett jättedumt risktagande.

Könshormonerna behövs för att tillväxtzonerna ska sluta sig. Djur som kastreras innan denna process är klar får en förlängd tillväxtperiod. Huruvida detta påverkar djuren negativt eller inte förefaller vara till stor del rasbunden. Stora hundar tex löper större risk att drabbas negativt av detta än dvärghundar.

Sedan medför kastrering före könsmognad också vissa hälsofördelar (minskar eller eliminerar risk för viss cancer som exempel) men igen, även detta är till stor del rasbundet då benägenheten att utveckla olika sjukdomar skiljer sig stort mellan raser.

Därför blir det väldigt svårt att göra detta till en svart-vit fråga. Man behöver ta ett helhetsperspektiv.

I många länder har man decennier av erfarenhet av prepubertal kastrering (ofta beroende på en överpopulationsproblematik) och det betraktas varken som dramatiskt eller problematiskt, även fast man erkänner att nackdelar finns så överväger fördelarna. Det blir ofta något av en kulturkrock då vi i Sverige ger oss in i dessa diskussioner då vi inte har något egentligt problem med herrelösa hundar som driver runt och vi har väl i stort en annan typ av hundhållning här också än i många andra länder. Detta får man ha med sig när man bor i andra länder, du kanske helt enkelt inte kan få tag i en okastrerad valp från en seriös uppfödare eller hundhem. Valen kanske står mellan kastrerad valp, valp från valpfabrik eller ingen valp.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka