kastrera stående eller liggande?

sommarvind

Trådstartare
Vår hingst ska kastreras hemma hos oss nu i vår och jag är lite i valet och kvalet av om ja ska låta kastrera honom liggande eller stående.

Hur har ni gjort och vad upplever ni för för och nackdelar?

Sv: kastrera stående eller liggande?

Vår hingst ska kastreras hemma hos oss nu i vår och jag är lite i valet och kvalet av om ja ska låta kastrera honom liggande eller stående.

Det beror på hingstens ålder, ras och storlek på inguinalkanalen. Äldre hingstar, framförallt varmblodstravare och hingstar med vida kanaler bör kastreras på betäckt funikel vilket görs liggande under narkos.

När jag var i din sits, så ringde jag en äldre ägare till ett stort travstuteri o frågade vad han ansåg. Han hade året innan förlorat 2 vid narkos o sa att för honom var valet enkelt... på mkt unga individer utan stora kulor.

Sen får man se till de faktorer som Digbil skriver,

Vet. kan nog bedöma.

Jag kastrerade min Frieserkille när han var 3 år (eller fyra månader till 3 år :D), Han var då rätt kraftig, och vi körde stående. Det rekomenderade vår veterinär, han sa att det var bäst - som de andra sagt för att narkos innebär risker - och det gick jättebra.

Dock hade vi otur efteråt och min kille blev sjuk, men det hade inget med just momentet att göra. ;)

Vi gjorde liggande under narkos och det känns som självklara valet igen. Inget sår, ingen smärta som märktes, inga infektioner. Hästen kunde gå i hagen som vanligt direkt. Tror knappt han märkt vad som hänt.

LIGGANDES, säkrare, mindre infektionsrisk, inte lika smärtsamt för hästen.

nackdel: narkosrisken, uppvaket.

Där håller jag verkligen inte med.
Bara för att man kastrerar stående håller man väl inte på och kastrerar med skitiga verktyg?
Angående smärta har jag aldrig märkt att det skulle vara nån skillnad mellan olika kasteringssätt.

Jag skulle aldrig utsätta en häst för narkos om det inte gällde livet eller framtida brukbarhet.

Håller med där..Aldrig märkt smärta på stående kastrerade hästar, och gör man en liggande hemma så blir det skitigare än att ha det stående eftersom man är just hemma och inte på klinik, sen är naturligtvis instrumenten rena oavsett.

Öppna sår ger ju givetvis en ökad infektionsrisk jämfört med sterilt ihopsydda, det kommer man aldrig ifrån.
Även risken för framfall/brock kommer man ju ifrån med sydda, sen är det ju upp till var och en att avgöra vilket de helst riskerar narkos eller ovanstående.

Skulle gissa att kastrering sker i lättnarkos vilket väldigt sällan leder till några komplikationer i uppvaket. Hade en lång diskussion med mkt erfaren kirurg om narkosen och risker när jag var orolig för att söva en unghäst (ej kastering men lika enkelt ingrepp). Mindre ingrepp görs i lättnarkos och de är nere väldigt kort tid och är knappt vingliga ens när de vaknar tillbuden sker oftast efter längre narkoser både vad gäller dödsfall under narkos samt olyckor vid uppvak då hästarna är mkt mer påverkade av narkosen ju längre de varit nere.

Jag velar själv om hur jag skall kastera den som skall kasteras nu, eftervården blir så mkt smidigare med sydda sår och man slipper oron att några komplikationer skall hända när man väl tagit sig igenom kastreringsdagen. Har dock inte fattat något säkert beslut än är ju mkt billigare att köra stående om man tänker ekonomiskt. Dock är min grabb halvblod (där benbitar ju inte är helt ovanligt längre) så har bestämt mig för att plocka in och röntga igenom honom först, skulle där då mot förmodan vara något så är saken löst för då måste han ändå sövas så då kan man slå två flugor i en smäll. Retligt om man väljer stående för att slippa narkos och ett halvår senare måste man ändå söva för att plocka bort benbitar.

Jag har kastrerat 2 hästar liggande på klinik. Båda fick feber och infektion i såren efter några dagar.
Här i stallet har det kastrerats ett stort antal hingstar stående, och förutom lite svullnad i skapet så har det inte varit något trassel.
Sen är ju min åsikt, i och med att vi har rätt mycket fölston, att alla besök på klinik med all världens smittor, ska undvikas i det längsta.
Det man kan göra hemma gör vi hemma.

Kastrerade min för en vecka sedan, 10 månader han också. Kastrerade stånde på stallplan och det var väldigt smidigt! Tog ca 20 minuter från vet. parkerade till jag fick räkningn. Han var sig själv direkt när det lugnande släppte, märkte nog inte ens att något hände. Har inte haft ont efteråt.

Senast ändrad:

Jag har kastrerat 2 hästar liggande på klinik. Båda fick feber och infektion i såren efter några dagar.
Här i stallet har det kastrerats ett stort antal hingstar stående, och förutom lite svullnad i skapet så har det inte varit något trassel.
Sen är ju min åsikt, i och med att vi har rätt mycket fölston, att alla besök på klinik med all världens smittor, ska undvikas i det längsta.
Det man kan göra hemma gör vi hemma.

Mina erfarenheter är tvärt om. Komplikationer på flera av unghingstarna som kastrerats hemma och inga problem med de sövda, sydda på klinik.
Våran närmsta ATG klinik kastrarade förr hästar både under narkos och stående med lokalbedövning men har nu på senare år slutat med stående kastrering pga just fler komplikationer.

Risken för komplikationer vid sövning (ffa uppvak) är små, och minimala på individer som är unga och inte så tunga.

Håller dock med dig om smittorisken.

Kastreras verkligen hästar sövda hemma? Utan anestesiövervakning och steril miljö?? Dålig tillgång till lämplig box för uppvak?

Alla de hingstar vi har kastrerat(ca15st) har gjorts stående hemma, bara en har fått infektion efter o det var en shettis på 7år, mao ingen unghäst, alla andra har funkat hur bra som helst o varit mella 1-12 år. Hästarna har alltid släppts i hage så fort de piggnat till efter sederingen. Ingen har heller blivit särskillt svullen efteråt för de har fått röra på sig

Den enda hästen vi kastrerat på klinik fick en hemsk infektion, dessutom fick min kompis helt idiotiska råd av kliniken om eftervård: Boxvila med korta promenader första veckan och sen ut i liten hage+ promenader.. Infektion, hög feber och fick öppna upp två gånger efter det. ALLA hemmakastreringar har gått finfint, ut i hagen och röra sig så mycket som möjligt var rådet där. INGA problem alls efteråt.

En kompis kastrerade sin hemma, utomhus på en presenning liggande..utfört av distriktsvet.

tusen tack för alla erfarenheter:)

Det lutar åt stående kastrering av den anledningen att de verkar mindre dramatiskt i mina öron. Sedan som ni säger de är ju knappast sterilt i en hemmamiljö så även av den anledningen så väljer jag nog att hålla honom på benen. Men för att diskutera ev framfall: vad gör man åt det? Går det att åtgärda?

Hur går en stående kastrering till? Jag antar att det är rejält lokalbedövat?

Får hästen nåt lugnande? ( nu menar jag inte något som gör att han faller ihop utan något som gör honom lugn men ändå håller sig på benen? När man är 10 månader är de ju inte alltid så kul att stå blickstill menar jag, vilket jag antar är ett krav om operationen ska gå att genomföra?

Får han smärtstillande efteråt?
och antibiotika i förebyggande?

Om man upptäcker framfallet direkt och är snabb till klinik så kan det gå att åtgärda. Men risken för framfall är liten på unga hästar och ganska liten på kallblod (om jag minns rätt). Hur ingreppet utförs varierar med veterinär men lugnande och lokalbedövning i testikel och sädesträng brukar vara standard. Antibiotika i förebyggande syfte tror jag inte man sätter in, smärtstillande är för mig en självklarhet men kan nog variera det med.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
462
Senast: MiniLi
·
Hundträning Hej jag har en tax hane på 1,5 år. (Kastrerad) Det känns som att jag inte har någon auktoritet hemma alls. Han lyssnar sällan på ”nej”...
Svar
2
· Visningar
519
Senast: Kajsalisa
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 892
Katthälsa Hejsan, har två katter på 7 månader som båda kastrerades i tisdags alltså nästan tre dagar sen nu. Hanen är helt normal förutom att han...
2
Svar
20
· Visningar
1 259

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka