kastrera stående eller liggande?

Sv: kastrera stående eller liggande?

Min fick problem med läkning av ena hålet. Sädessträngen hängde ut 1 cm.:eek:

inte förrän jag pillade på den då ruttnade lilla biten o den föll av så läkte den.

Vet var förundrad. Inga andra problem som svullnad etc.

Man bör även vara medveten om att komplikationer pga kastreringen oftast inte täcks av försäkringen.

Hmmm jo det ska gudarna veta :crazy:

Jag har nog valt att kastrera liggande och sydd och lagt ner de extra pengarna och jobbet att köra till klinik .

Men kan inte det bli lite komplikationer va det? en kastrat ska ju röra mkt på sig från dag ett och benbitar ska stå stilla?

Men kan inte det bli lite komplikationer va det? en kastrat ska ju röra mkt på sig från dag ett och benbitar ska stå stilla?

Det är bara efter stående med öppna sår som de behöver röra sig för att de skall hålla sig öppna och läka inifrån så att skiten kommer ut.
När de är sydda så finns inte det behovet utan många rekommenderar tom att de skall hållas på box några dagar efter sydd kastrering.
Trodde samma som du innan jag pratade med veterinär om det då jag bara har erfarenhet av kastrering med öppna sår tidigare.
Pratade dessutom häromdagen med en vän som faktiskt har nykastrerad med öppna sår på total boxvila unghingst som lyckats få en spricka i ett ben på grund av att den flippade ut helt vid boxvilan så gjordes kasteringen i hopp om att lugna ner den väldigt hormonstinna mannen med tanke på sprickan så vågade de inte lägga honom utan han fick en liten specialare med dränrör som de skall succesivt dra ut så att det hålls en öppen kanal och läks från rätt håll samt att han sattes in på antibiotika direkt. 14 dagar sen den kasterades när jag pratade med henne och det hade hållt sig helt fint hittills

Fast de kan svullna lika bra om de kastreras liggande, har faktiskt sett värst komplikationer på de som togs liggande och då har jag ändå sett massvis med kastrater när jag jobbade med travare.

Vi har kastrerat två hingstar hemma. Båda stående. De var båda ca 2 år vid tillfället. En ardenner/nsv korsning och en shettis. Det gick hur smidigt och bra som helst. Det är alltid stora risker med narkos. Det ska man inte utsätta hästen för om det inte finns synnerliga skäl för det.

Saxat svar av Vet. Anette Edling, Hallands Djursjukhus.

Kastrering av hingstar är den vanligaste rutinoperationen som utförs, samtidigt är det den operation som förknippas med inte alltför sällan allvarliga komplikationer.

Det finns två alternativ, antingen utförs ingreppet stående under lugnande och lokalbedövning eller så sövs hästen ned. Båda metoderna innebär risker för hästen.
Det stående ingreppet innebär att alla hinnor runt testikeln öppnas sk obetäckt kastrering. Den stora fördelen med stående kastrering är att slippa riskerna med allmän narkos. Nackdelen är att man har sämre möjlighet att kontrollera blödning och det finns också risk för tarmframfall (vissa hingstar har vida ljumskkanaler och då kastrering sker obetäckt kan tarm leta sig ut genom ljumskkanalen). Blödning och tarmframfall är båda akuta och också direkt livshotande komplikationer. Personligen vill jag inte kastrera hingstar stående som är äldre än 2 år, men jag har kolleger som tycker det fungerar bra i alla åldrar.

En allmän narkos innebär flertal risker. Dels kan hästen skada sig då den lägger sig och när den sedan skall upp, dels kan cirkulatoriska problem inträffa under själva narkosen. Hästar har högre procent narkosdöd än andra djurslag som tex hund, men nya narkosmedel, kunskap om hur hästen skall placeras på operationsbordet samt utrustning som mäter blodtryck och blodgaser har resulterat i att riskerna har minskat under de senaste 10 åren. Under narkos utförs en sk betäckt kastrering, där lämnas hinnorna intakta och en ligatur läggs runt om så att risken för tarmframfall minimeras. Under totalnarkos kan eventuell blödning kontrolleras och lättare stoppas. På vårat djursjukhus sövs runt 450 hästar per år. Under de senaste 10 åren (dvs ca 4500 hästar) har 4 stycken dött i cirkulatorisksvikt/hjärtstillestånd, då är alla operationer inräknade, tex buköppningar av hästar i redan dåligt skick.

Att påstå att en narkos är "förenat med direkt livsfara" tycker jag är en olycklig förmulering, framför allt med tanke på hur många hästar som sövs runt om i landet på kliniker och djursjukhus.

Jag är i samma sits och ska kastrera min halvblodshingst som fyller tre år nu i april. Veterinären har varit hem och tittat för jag tänkte ta en stående kastrering hemma i stallet (har gjort så två gånger tidigare, och det har gått bra :-) men jag fick rådet att åka in till klinik med den här killen för att han har så stora kulor, och risken för komplikationer var lite större. Så jag kommer att låta honom bli kastrerad på klinik under narkos. Fast det inte var min tanke från början...

Jag har också valt att göra en liggande kastrering till min hingst, just av anledningen att eftervården blir enklare. Jag hade komplikationer på min andra häst som kastrerades stående med infektioner och kostnaden för det var att jämföra med vad som blir nu med en liggande. Visst kan man aldrig veta att det kommer bli komplikationsfritt med en liggande kastrering heller...så är det ju med allt. Min häst kastreras nu den 30mars. Jag är skitnervös!!! Vi kanske kan skriva här sen och följa upp hur det gått. Lycka till!

Det är ett ganska stort ingrepp, så visst är man nervös... Men det känns ganska nödvändigt att göra också.... Blir så drygt annars... :D
Jag kommer nog att göra detta under april månad (vill transportträna honom lite först) Vetrinären sade att man kan göra en liggande (och sydd) kastrering hela året (utom i Augusti-rötmånad). Så det funkar nog bra i April.

Lycka till med din nu i Mars!

Menar du att jag tycker att det var "förenat med direkt livsfara" att kastrera under narkos...?? Då får du nog läsa mitt inlägg en gång till. TS ville höra om andras erfarenheter och jag redovisade mina. Inte konstigare än så alltså.

Nu är min lille häst kastrerad och det är en enorm lättnad, allt gick jättebra med sövning och operation. Det har inte ens varit lite svullet och han verkar inte ha ont, han är sig själv och busigare än någonsin med tanke på boxvilan/sjukhage i tre dagar. Dessutom "bjöd" kliniken på uttagning av vargtänderna :)

Jag kastrerade min 3-åring hemma, liggandes (ute). Fanns bara fördelar med den kastreringen, snabb läktid och inga mediciner behövdes efteråt. Min vet förordade mycket utevistelse, gärna dygnet runt och med andra hästar (mkt rörelse).

Övervakar man syresättning, puls och andning även ute eller hoppas man på det bästa? Eller var inte hästen sövd?

Har bara kastrerat en häst, och det gjordes också hemma, liggandes ute. Hingsten i fråga var 1 1/2 år vid ingreppet. Hästen var ej sövd. Fick gå ute dygnet runt efter ingreppet, läkte fint utan komplikationer.

Vid detta tillfälle gick vi på veterinärens rekommendationer...

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
462
Senast: MiniLi
·
Hundträning Hej jag har en tax hane på 1,5 år. (Kastrerad) Det känns som att jag inte har någon auktoritet hemma alls. Han lyssnar sällan på ”nej”...
Svar
2
· Visningar
519
Senast: Kajsalisa
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 892
Katthälsa Hejsan, har två katter på 7 månader som båda kastrerades i tisdags alltså nästan tre dagar sen nu. Hanen är helt normal förutom att han...
2
Svar
20
· Visningar
1 259

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka