kastrera klapphingst?

sillys

Trådstartare
har stora funderingar över att kastrera min hingst nu, han har inte släppt ner ena kulan, han är 4 år. vetrinär sa (innan sommaren) att det evt kunde trila ner småningom om jag hade tur.. men känner att jag ger upp på det hoppet.. han är ju trots allt 4 nu! aldrig hört att dem släppt dem så sent :confused:

nu vill jag ha lite info med hur dem går tillväga och era egna erfarenheter, och vad ni betalade för hela kalaset? :o

(fattig student.. men vad gör man inte för sin lill kille :love:)

Sv: kastrera klapphingst?

Det finns en hel del trådar här på Buke ang kastrera klapphingst och kostnad om du använder sökfunktionen. Prisuppgifterna varierar alltfrån 6000:- till 15000:-....en del har fått prisuppgifter upp till 30000:- till och med. Beror väl mycket på vart kulan ligger, kanalen eller buken samt hos vem man gör det hos. Bäst är väl att ringa runt.

http://www.bukefalos.com/f/archive/index.php/t-894400.html

Vi gav också upp hoppet om att kulan skulle ramla ner när vår fullblodskille var 4 år. Vad för slags operation det blir beror ju på vart (hur långt upp) kulan sitter.
I vårt fall så var det tur att veterinären hade långa armar:eek: så långt in satt kulan. Kostade ca 10 000kr, inget som försäkringen tar heller.
Läkte snabbt, inga problem. Kunde börja rida ganska snabbt efteråt.

Har du teasat honom på ordentligt brunstiga sto (lämpligen med tex boxvägg emellan) ? Att trigga igång dem rejält kan få stenen att få fart att komma ner. Har hört flera det har funkat på.

Hej!
Jag köpte en treårig klapphingst (islänning) för ett år sedan.
Hade in honom till klinik på lucia i vintras.
Blev förstås sövning, liggande.
Kulan låg relativt långt ut, vilket jag visste när jag bokade tiden eftersom distriktsveterinären hittat den när vi diskuterade saken i samb m vaccination.
Det kostade mig knappt 5500kr. Billigt, tyckte jag.
Helt komplikationsfritt.
Eftersom han är en bråkstake (eller flockledare; välj själv ordet - hur som helst ser han till att hålla pli på övriga i hagen) så hade jag honom i ensamhage i tre veckor. Det var också mycket kallt ute (ung -25 grader) varför läkningen av hudsåret tog lite längre tid. Å andra sidan betydligt mindre infektionsrisk...

Självklart tar inte en försäkring ett sådant ärende (vet inte hur det kan vara med en del doldafelförsäkringar som tecknats redan som fosterförsäkring?)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Som jag lade ut i förra tråden letar min trettonåriga dotter efter sin första ponny. Jag själv har bra med erfarenhet och ridit...
Svar
5
· Visningar
3 446
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 617
Senast: LelleLilla
·
Hästvård Jag köpte en liten minikille i somras, ca 75 cm hög, blandning amerikansk miniatyr och minishettis. Säljaren sade att han alltid varit...
Svar
7
· Visningar
1 703
Senast: Miamamman
·
Ekonomi & Juridik För snart ett år sedan köpte jag en 1 åring i tron om att denna var valack. Jag tog upp just denna saken vid köpet, eftersom jag själv...
2
Svar
23
· Visningar
7 866

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka