Kastrera katten?!

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare tokfia_z
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 909
T

tokfia_z

Hejsan alla kattmänniskor!
Jag undrar om det är sant det som folk säger att hankatten kommer att hålla sig hemma om man kastrerar den?

Anledningen till att ja frågar är att jag har åkt och hämtat min kompis katt när den sprungit bort(vilket den gör ofta!) och dom flesta råder mig att kastrera honom(fast det är ju inte min katt!).
Stämmer detta?!?!

Katten ifråga är ung,inte ens ett år tror jag och har bott här mesta delen av sitt liv!

Sv: Kastrera katten?!

det är inte alls säkert att dom stannar hemma för det....men chansen är ju mycket större...sen tror jag att man skall försöka ta dom INNAN dom börjar bli könsmogna och ränna omkring...sen är nog skadan redan skedd.

Men att kastrera nu är ju bra, för dom får han inte till några fler kattungar iallafall...

Ok,jag ska säga till ägaren.

Måste bara fråga en sak till,han går inte långt bort,men han stannar alltid där. Han kan sitta på trappan till ett hus han aldrig varit inne i, i flera timmar!!Är det ett normalt beteende? eftersom det alltid är jag som hämtar den och alla säger samma sak,"han har suttit där ute i timmar!"...dom tar ju inte in honom för att dom tror att han ska ge upp och gå hem,men det gör han inte!

Normalt??

Håller med Martha,samt att katten inte kissar överallt som nästan alla okastrerade hankatter börjar med,förr eller senare,INTE trevligt med revirmärkning efter hankatter,varken ute eller inne,går knappast att tvätta bort heller lätt.

Finns bara fördelar med att kastrera sin hankatt.

Kolla förövrigt i andra trådar om kastrering,där står det ännu mer information om detta då det är ett rätt omdiskuterat ämne på Buke ;)

tack för tipset!ska genast bege mig ut i katt-frågorna!!!=)

Har han varit ute mycket?

En anledning kan vara att han faktiskt inte hittar och söker sig till människor (där är det varmt och finns mat),eller att det finns en annan okastrerad hankatt som kör iväg honom (katter har ju revir och hans gård kan vara en annan katts revir),en annan anledning kan var att katten inte trivs då flyttar de gärna på sig,särsklit okastrerade hankatter...

Mvh Zaria

Zaria skrev:
Håller med Martha,samt att katten inte kissar överallt som nästan alla okastrerade hankatter börjar med,förr eller senare,INTE trevligt med revirmärkning efter hankatter,varken ute eller inne,går knappast att tvätta bort heller lätt.

Finns bara fördelar med att kastrera sin hankatt.

Håller med: vill dessutom tillägga att en okasterad hankatt som går ute ofta dessutom far väldigt illa när det gäller slagsmål med andra hankatter. Ofta mycket hårdhänt och ganska stora skador som kan åsamkas katterna.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
1 103
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Hej! Jag och min familj har nyligen upptäckt tjusningen med fricamping, vi far runt i ett taktält, men har ännu inte varit iväg längre...
Svar
1
· Visningar
466
Senast: gammalek
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 329
Senast: Bison
·
Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till... 2 3
Svar
42
· Visningar
3 316

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • chimera/chimär

Hästrelaterat

Tillbaka